Volvo Cars
Volvo Cars globala försäljning sjönk 10 procent i mars

Det framgår av ett pressmeddelande.
Bolagets försäljning av elektrifierade modeller – helt eldrivna och laddhybrider – minskade med 9 procent jämfört med samma period förra året och stod för 43 procent av alla sålda bilar under mars. Andelen helt eldrivna bilar utgjorde 19 procent av alla sålda bilar under perioden.
I Europa sjönk försäljningen med 9 procent. I USA var nedgången 8 procent medan Kina sjönk 22 procent.
I mars var Volvo XC60 den mest sålda modellen med en försäljning på 23 776 bilar, följt av XC40/EX40 med en total försäljning på 18 629 bilar och XC90 med 10 764 bilar.
Hittills i år, januari-mars, har försäljningen backat med 6 procent.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.