Volvo Cars försäljning steg 3% i augusti: ”Uppmuntrande”

Biltillverkaren Volvo Cars ökade sin försäljning med 3 procent i augusti, jämfört med året innan.
Björn Annwall, CFO på Volvo Cars.
Björn Annwall, CFO på Volvo Cars. Foto: Volvo

I absoluta tal såldes det 52 944 bilar under månaden.

Enligt bolaget drevs försäljningen av en stark utveckling av eldrivna bilar i Europa, medan den kinesiska marknaden var mer utmanande.

Försäljningen av helt eldrivna och laddhybrider ökade med 47 procent, och stod för en lika stor andel av samtliga sålda bilar under augusti. Andelen helt eldrivna bilar uppgick till 25 procent.

“Utvecklingen i Europa var särskilt uppmuntrande, eftersom försäljningen av våra elbilar fortsätter att växa i snabb takt, med EX30 i spetsen”, kommenterar Björn Annwall, kommersiell chef och vice vd på Volvo Cars.

Försäljningen i Europa ökade 32 procent till 21 119 bilar. Andelen elektrifierade bilar stod för 73 procent av all försäljning.

I USA och Kina minskade försäljningen med 2 respektive 23 procent.

Sett till årets första åtta månader har Volvo Cars ökat försäljningen med 11 procent till 498 464 bilar.

Läs också:

Analytiker: Överdrivet ras på börsen för Volvo Cars – rimligt att ändra elbilsmålet

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Spotlight Group