Volvo Cars försäljning minskade med 17,2% i februari

Biltillverkaren Volvo Cars sålde 42 067 bilar i februari, vilket är 17,2% färre än samma månad i fjol. Det framgår av ett pressmeddelande.
Volvo Cars
Foto: Anders Wiklund/TT
“I takt med att begränsningarna i försörjningskedjan långsamt avtar, så har produktionen förbättrats månad för månad. Företaget närmar sig nu förra årets produktionsnivåer, vilket fortsatt är lägre än ambitionsnivån. Det brukar ta ungefär två till tre månader innan produktionsvolymerna slår igenom i försäljningen”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Komponentbristen kommer fortsätta att vara en begränsande faktor för Volvo Cars och för bilindustrin i stort.

“Den eskalerande militära konflikten i Ukraina kan komma att ha en negativ inverkan på försörjningskedjan då militära konflikter orsakar störningar i transporter och annan ekonomisk aktivitet i kringliggande regioner. Företaget följer händelseutvecklingen noggrant”, skriver bolaget vidare.

Försäljningen av Volvo Cars laddbara Recharge modeller utgjorde 33% av alla Volvobilar som såldes under månaden. Försäljningen av helt elektriska bilar ökade med 229,5% jämfört med samma månad förra året och utgjorde 7,9% av den totala försäljningen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.