Vision Park genomför emission

Spelföretaget Vision Park planerar att genomföra en nyemission senare i vår. Dagens krediter täcker inte kostnaderna för den planerade utvecklingen av koncernen efter att samgåendet med Independent Media Group genomförts. Storleken på emissionen är dock ännu inte klar.

”Vi har vissa tillväxtambitioner efter att sammanslagningen med IMG är klar och därför planerar vi en nyemission. Löptider och storlek är ännu inte klara”, säger Vision Parks ordförande Petter Fjellstad.

Vision Park har redan fått bemyndigande från en extra bolagsstämma att nyemittera 5 miljoner aktier för att betala för IMG men planerar nu alltså ytterligare en emission för att den nya koncernen ska kunna utvecklas som planerat.

”Vi är verksamma inom många områden där marknaden är väldigt spännande. Det gäller inte minst Corporate Entertainment, eller e-learning, som är ett av de områdena som vi kommer att satsa hårt på i framtiden. Vi har även en målsättning om en internationell expansion genom produktion av titlar som tilltalar en internationell publik. Bland annat kommer vi att producera en uppföljare till Project IGI, som var mycket framgångsrikt förra året”, säger Petter Fjellstad.

Vision Park räknar med att den nordiska marknaden för digital utbildning, vilket är det affärsområdet Corporate Entertainment sysslar med, kommer att växa med 71 procent årligen fram till 2005. Om prognosen håller innebär det att marknaden år 2005 är värd 9 miljarder kronor.

Anmälningstiden för Vision Parks bud på IMG löper ut den 6 april och Petter Fjellstad är övertygad om att budet kommer att gå igenom. På Vision Park är man redan i full gång med att plocka fram synergierna från affären. Genom att trimma organisationen för administration, distribution och försäljning räknar bolaget med att kunna spara 25 Mkr om året från och med 2002.

”Vi arbetar med att förbereda för samgåendet med IMG för att kunna få ut de synergier som vi har räknat med. Vi går även kritiskt igenom vår egen organisation för att skära i kostnader och se vad vi kan göra bättre, där har vi redan gjort mycket. Sedan jobbar vi även aktivt med att hitta de områden där vi räknar med att tillväxten den närmaste tiden kommer att vara bäst, där finns bland annat Corporate Entertainment”, säger Petter Fjellstad.

Vision Park tvingades i början av året vinstvarna för helårsresultatet. En oväntat svag försäljning under det fjärde kvartalet i kombination med uteblivna leveranser från externa partners ledde till att omsättningen blev drygt 20 procent lägre än den tidigare prognosen. Resultatet för det förra året blev en förlust på 30 Mkr.

”Efter de tal som vi levererade för 2000 så jobbar vi hårt för att få tillbaka marknadens förtroende. Det är mycket som händer i Vision Park just nu, inte minst samgåendet med IMG, så vi väntar med att komma med en prognos för det här året”, säger Petter Fjellstad.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.