Virgin och Heineken lyfter Spendrups
Det är nu fyra månader sedan Spendrups introducerade Virgin i Sverige. Enligt statistik från marknadsundersökaren AC Nielsen har de fem olika läskerna som ingår i sortimentet hittills knaprat åt sig en andel av dagligvaruhandelns försäljning på cirka 3 procent, siffror som VD Jens Spendrup är nöjd med.
”Lanseringen har gått bra, bättre än väntat så här långt men man ska inte ropa hej på ett så här tidigt stadium. Det är bara fyra månader sedan Virgin lanserades så vi får nog vänta till hösten innan vi kan göra en bättre bedömning. Men vi är som sagt nöjda hittills”, säger Jens Spendrup.
Virgins marknadsandelar hålls dock tillbaka av det faktum att det stora flertalet butiker ännu inte tagit in märket i sitt sortiment säger han. För även om kunderna förefaller ha accepterat Virgin har mottagandet inte varit lika varmt från butikerna.
”Det man frågar sig inför en sådan här lansering är dels om konsumenterna vill ha produkten. Den frågan har vi fått ett obetingat ja på. Den andra frågan är om butikerna vill ta in produkten. På den frågan är väl svaret hittills ett nja. Virgin finns fortfarande inte i mer än hälften av landets butiker och det ska man också ha i minnet när man läser marknadsandelarna. På våra stora märken finns vi i 80-90 procent av butikerna. Men där Virgin finns ser vi återköp hela tiden”, säger Jens Spendrup.
Efter lanseringen av Virgin är det nu snart dags för nästa stora kampanj från Spendrups. Från den 1 maj tar bolaget nämligen hand om all tillverkning och försäljning av ölmärket Heineken i Sverige.
”Det blir spännande. Vi förbereder oss självklart just nu och vi har haft några månader på oss. Vi har en stor kampanj på gång men när och hur vill jag inte gå in på eftersom det kan utnyttjas av våra konkurrenter. Förväntningarna är stora och jag tror att Heineken kommer att bli ett stort öl på marknaden. Det finns redan i Sverige så det är inte okänt men med den breddade distributionen som kommer till när vi tar över så tror jag att Heineken kommer att ta för sig”, säger Jens Spendrup.
När affären först presenterades sade Jens Spendrup att han räknade med att Heineken på sikt kommer att svara för omkring 10 procent av Spendrups försäljning. Det skulle motsvara en omsättning på cirka 200 Mkr om prognosen infriades. Idag säljs ungefär 2,5 miljoner liter Heineken om året i Sverige men Spendrups räknar med att kunna mångfaldiga den försäljningen när märket hamnar i den egna distributionsapparaten.
Enligt Jens Spendrup har den gångna påskhelgen varit lyckad för bolaget. All påskmust såldes slut och det nya påskölet från Mariestad fick ett bra mottagande. Men inom bryggeribranschen är det sommaren som gäller och redan nu måste produktionen börja planeras.
”Det blir alltid en fråga om att sticka upp fingret och försöka känna av läget. Vi måste börja planera vår bemanning på bryggerierna och i distributionen. Då får man bemanna för en normalsommar och sedan vara beredd att justera”, säger Jens Spendrup.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.