Vinnare på övervakning
KÖP
Det finns många drivkrafter i samhället som gynnar utbyggnaden av övervakningskameror och de flesta är uppenbara. Företagen har behov att skydda sig mot inbrott, stölder och rån. Med fler övervakningskameror kan tryggheten förbättras för vanliga människor på gator och torg. Och i Sverige är debatten väldigt timid om det intrång som ändå görs emot den personliga integriteten.
Många bedömare ser marknaden som mogen och tror att det blir svårt för kamerabolagen att fortsätta växa. Men det är en oro som vi bedömer som helt överdriven. Dels är penetrationen fortfarande mycket låg, dels är de flesta installerade kameror fortfarande analoga och kommer att bytas ut mot digitala.
Det intressanta med dagens övervakningskameror är dock att de nästan undantagslöst används för att reda upp brott i efterhand. Säkerhetscentralerna är sprängfyllda med teveskärmar, och det är i undantagsfall som någon upptäcker pågående brott. Däremot är inspelningarna i efterhand många gånger guld värda vid brottsutredningarna när det gäller att ta fast buset.
Nästa stora steg är att övervakningssystemen byggs så att de automatiskt kan varna för hot eller påbörjade brott, olyckor eller faror. Det kan vara folksamlingar kring en bankomat, en övergiven väska på en flygplats, eller en okänd person på området. För att detta ska ske måste bildkvaliteten förbättras ytterligare. Det måste även tas fram bättre datorprogram som kan räkna ut när det ska larmas och inte.
I och med att det nu finns öppna standarder på området har det även skapats förutsättningar för att det ska växa upp en kultur med nya applikationer kring övervakningskamerorna. En viktig orsak till Apples popularitet är att bolaget tillåtit tredjepartsutveckling vilket genererat hundratusentals nya program kring bolagets telefoner.
Marknaden för övervakningskameror uppgår till cirka 10 miljarder dollar i år, baserat på siffror från IMS Research. Marknaden väntas fortsätta växa med cirka 12 procent per år. Tillväxten är särskilt hög för digitiala kameror, och geografiskt är det framför allt Asien som växer. Men tillväxten kan bli än högre. Axis leker i en presentation med möjligheten att marknaden ska kunna växa med 18 procent per år de kommande 10 åren. Att de över huvud taget presenterar ett sådant scenario tyder på att företagsledningen räknar med högre tillväxt än så.
Axis valde tidigt det digitala spåret och är numera den ledande leverantören av digitala nätverkskameror. I totalmarknaden är dock fortfarande Panasonic ledande.
Leverantörsmarknaden är fortfarande väldigt fragmenterad. Det finns omkring 300 leverantörer globalt. Statistiken visar att de tio bolagen i toppen faktiskt tappar i marknadsandel mot de övriga. Men ekonomins lagar talar för att många mindre spelare kommer att försvinna och att några av de större fusionerar. Bolag som inte finns inom området, såsom Cisco som ständigt letar komplement till sina routers, söker säkert förvärv på denna marknad. Till och med Ericsson skulle kunna överväga förvärv som ett komplement till förvärvet av Tandberg.
De flesta pekar ut hoten från de starka varunamnen Panasonic, Bosch och Samsung som Axis farligaste konkurrenter. Dessa borde snabbfotade Axis kunna klara av. Värre konkurrenstryck tycks i stället komma från mindre spelare i Taiwan såsom Vivotek och Acti eller Hikvision från Kina. Den senare har länge varit OEM-leverantör i sektorn men har nu börjat bygga upp ett eget varumärke och använder framför allt pris för att ta sig ut från den kinesiska marknaden. Med andra ord påminner bolaget mycket om Ericssons värsta konkurrent Huawei som kom fram på liknande sätt för tio år sedan.
För Axis del gäller det att vara oerhört lyhörd för marknadens behov, att fortsätta att leda utvecklingen och verkligen ta vara på det starka namn bolaget har i marknaden i dag. Ännu så länge är kakan så stor att det finns plats för många spelare. Den dagen då marknaden börjar mogna, kan tumskruvarna börja skruvas åt. Till dess finns några år med god tillväxt.
—
Fem frågor till vd Ray Mauritsson
Är marknaden mogen?
– Nej, vi tycker inte det. Det finns massor kvar att göra. Vi följer Moores lag i utvecklingen av våra egna kretsar vilket gör att prestanda och bildkvalitet i framtiden kommer att bli mycket bättre än i dag. Vi jobbar även med att få i gång en tredjepartsmarknad med innovativa videoapplikationer. Vi arbetar med säkerhetsapplikationer i första hand men kamerorna kan lika gärna användas för att analysera kundernas inköpsmönster i butikerna, till exempel.
Några uppköp på gång?
– Det är klart att vi tittar på det. Men vi har en väldigt stabil affärsmodell och en tradition att växa organiskt. Ska vi köpa något är ett mindre förvärv inom mjukvaruområdet mest sannolikt. Det är där utvecklingen sker snabbast.
Ser ni några särskilda problem just nu?
– Även om omställningen från analogt till digitalt går fort så hade vi gärna sett att den gick ännu fortare. Vi vill gärna ta till vara vårt försprång inom digital nätverksvideo så mycket som möjligt. Annars är det problem som uppstår i alla snabbväxande företag med rekrytering och liknande.
Ska ni arbeta i alla marknadssegment?
– Vi är inriktade mot professionella användare, framför allt företag och organisationer. Konsument- eller hemmamarknaden kanske på sikt kan vara intressant, men det är inget område vi fokuserar på i dag med våra erbjudanden.
Vilken strategi ska ni använda mot uppstickarna ifrån Taiwan och Kina?
– Det gäller att vara ledande i utvecklingen av nya produkter. De senaste 18 månaderna har det gällt HDTV-kvalitet. Vårt partnernätverk med
35 000 systemintegratörer är en viktig tillgång.
Intressant trots värdering
Det är tillväxten och statusen som potentiell uppköpskandidat som gör Axis köpvärd. Trots den höga värderingen ändrar vi rekommendationen från vänta till köp.
I mars 2009 utmålade vi Axis till en potentiell kursdubblare. I februari sänkte vi rekommendationen till avvakta efter att målet nåtts med viss råge, och sedan dess har aktien gått runt 8 procent sämre än index. Det vore lätt att utifrån den något ansträngda värderingen fortsätta vara neutrala. Det som talar för Axis är att bolaget är ledande inom ett av få stora tillväxtområden inom it, vilket gör att flera stora bolag säkerligen har Axis i sikte för eventuellt uppköp.
Vi räknar med fortsatt hygglig tillväxt för Axis, både vad gäller omsättning och vinst. Jokern i leken är valutaeffekterna som historiskt har hjälpt företaget men som kan arbeta emot kommande år. P/e-talet blir 21 på nästa års förväntade vinst vilket är högt. Med hänsyn till tillväxten motiveras ändå ett kursmål på 135 kronor. Vid en industriell affär skulle en kurs på över 150 kronor per aktie lätt kunna försvaras. Vi byter därför fot och rekommendationen blir köp.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.