Vinnare på höga metallpriser
Fredagen den 13 brukar förknippas med otur. I Bolidens fall blev denna dag i februari i år startskottet på en uppgång som hittills resulterat i ett makalöst kursrally på 430 procent.
Uppgången har gjort Boliden till Stockholmsbörsens överlägsna vinnare och placerar företaget i topp bland världens gruvbolag med bäst utveckling under det gångna året.
När bokslutsrapporten skulle presenteras den där dagen i i februari blåste det som allra värst på aktiemarknaden och i Bolidens fall var placerarna ordentligt nervösa för att bolaget bröt mot sina lånevillkor. Många ansåg företaget som en given nyemissionskandidat på grund av den svaga balansräkningen och kommande investeringar i Aitik.
Men när siffrorna blev offentliga var resultatet i stället bättre än förväntat, kassaflödet oväntat starkt, och till råga på allt valde Boliden att dela ut pengar. Blankarna av aktien förstod att “slaget nu var förlorat” och kastade sig därför på köpknappen. Aktien skenade med 20 procent bara under den dagen.
Placerarna har agerat på liknande sätt i andra skuldtyngda bolag som Billerud, Eniro och Trelleborg, vilka alla rusat kraftigt på annonserade nyemissioner. För Boliden var en ännu större kursuppgång motiverad eftersom ägarna slapp spä ut sitt innehav.
Ganska exakt en månad senare tog det rejäl fart på världens råvarumarknader och sedan i mars har priset på de för Boliden viktiga metallarna zink och koppar rusat med cirka 100 procent. Vinsten hänger med i ungefär samma takt trots att effekten till hälften reducerats av att dollarn rasat från dryga 9 kronor till knappa 7 kronor under samma period.
Den senaste rapporten visade också upp ett starkare resultat än väntat, även om vi väljer att räkna bort lagervinster för smältverken och tillfälligt höga metallhalter inom gruvsidan. Nettoskuldsättningen sjunker snabbt, ned 7 procentenheter sedan andra kvartalet och uppgår nu till 48 procent. Av Bolidens 6 miljarder stora investering i Aitik återstår bara 1 miljard kronor som kommer fördelas på de kommande tre kvartalen. Starten för utvinning av koppar är satt till april nästa år, vilket tillsammans med en ökad produktion i Bolidenområdet bör lyfta produktionen av kopparkoncentrat i storleksordningen 40-45 procent under 2010.
Plumpen i protokollet utgörs av smältverkssidan där ett begränsat utbud av kopparkoncentrat sätter press på smältlönerna. För zinksmältverken är situationen bättre och här kör bolaget för full kapacitet.
Risken i företaget Boliden har med andra ord minskat rejält under det senaste året. I stället kan förbättrade finanser göra att det på något års sikt kan bli tal om förvärv. Ledningen är noga med att påpeka att det inte är någon brådska så länge utbyggnaden av Aitik pågår.
Samtidigt har Boliden en uttalad ambition att bli större inom affärsområdet gruvor. Ett förvärv av en utländsk zinkgruva är mest troligt eftersom zinkmarknaden är mer fragmenterad än kopparsidan. Boliden har som en större aktör inom zink lättare att komma över bra affärer och skulle samtidigt minska sin i dag stora andel kostnader i kronor. Alla intäkter sker i dollar.
En pessimist kan påpeka att lagernivåerna återigen börjat stiga för såväl zink som koppar. I värsta fall kan det betyda brist på underliggande efterfrågan. I kopparns fall får vi gå tillbaka till år 2004 för att hitta nivåer motsvarande dagens dryga 420 000 ton på London Metal Exchange. Å andra sidan kan en återhämtning bland OECD-länder i kombination med ett fortsatt kraftigt växande Kina leda till ännu högre priser.
Utbudsidan kommer för Bolidens metaller inte att öka i någon nämnvärd omfattning under de kommande åren och elasticiteten i efterfrågan har blivit sämre i och med att köparna använder sig av en stor del ersättningsmaterial redan i dag.
Situationen är svårbedömd men Boliden sitter med trumf på hand. Jordens befolkning och välstånd ökar ständigt vilket betyder stora investeringar i infrastruktur. Det är bra för ett företag som sitter på ändliga resurser.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.