Vilket kanonår för affärsjuristerna
Kreditoro och kraftiga börsfall dominerade hösten 2007. Trots detta lyckades de 50 största advokatbyråerna växa med i snitt 13 procent under året. Man får gå tillbaka sex år, till slutet av it-boomen, för att hitta sådana tillväxttal. Det visar Affärsvärldens granskning. Vi har frågat efter advokatbyråernas intäkter för 2007.
Orsaken till den växande marknaden är främst den ökande globaliseringen och alltmer omfattande och invecklande avtal. Intäkterna stiger även därför att kunderna får betala mer för att få rådgivning. När Affärsvärlden i höstas frågade efter vilket genomsnittligt timpris som de fakturerar sina klienter, svarade mer än 70 procent att det låg över 2 000 kronor per timme. För två år sedan var andelen med denna taxa 60 procent. Var femte advokatbyrå fakturerar till och med över 2 400 kronor i timmen. För fem år sedan låg ingen advokatbyrå över 2 400 kronor och i intervallet 2 000-2 400 kronor fanns bara 19 procent av byråerna.
Intäktsgapet mellan Vinge och Mannheimer Swartling är rekordstort och överstiger nu 100 miljoner kronor. Det är fem år sedan Mannheimer Swartling tog över ledartröjan från sin kollega. Mannheimer Swartling står ensamt för 15 procent av marknaden. Byrån har också klart flest klienter på börsen med över 200 av börsföretagen som kunder. Av intäkterna kommer ungefär 600-650 miljoner kronor från svenska börsklienter.
De riktiga tillväxtraketerna hittar man dock lite längre ner på listan. Finländska Roschier, som öppnade sitt Stockholmskontor under hösten 2005, ökade i fjol sina intäkter mest av alla advokatbyråer, 75 procent. Byrån återfinns nu på 18:e plats med 100 miljoner kronor i omsättning.
En annan byrå som växer kraftigt är Ashurst. Bolaget köpte upp svenska AJB Bergh i början av förra året och intäkterna steg med 41 procent under fjolåret.
Affärsvärlden har gjort en djupdykning ner i 2000-talets statistik för att hitta de stora förändringarna under de senaste sju åren. Vem har då ökat sina marknadsandelar mest under dessa år? Jo, den lilla advokatbyrån Amber. Byrån har vuxit med hela 327 procent, det vill säga med i snitt 23 procent per år. I dag omsätter den 47 miljoner kronor och har ungefär 30 jurister. Tillväxten har skett utan kontor i Stockholm, Göteborg eller Malmö. I stället återfinns kontoren på mindre orter som Halmstad, Hässleholm, Jönköping, Värnamo, Karlskrona och Älmhult.
En annan av de mindre advokatbyråerna som vuxit mycket snabbt de senaste tre åren är Hammar. Likt Amber har byrån inga kontor i storstadsregionerna, utan kontoren är placerade i Trollhättan och Uddevalla.
Bland byråerna i mellansiktet återfinns en av 2000-talets vinnare: Foyen. På sju år har intäkterna ökat med 230 procent. Det har skett genom att firman har byggt upp en branschfokuserad fullservicebyrå. Fokus ligger på branscher som bygg och fastigheter samt it- och teknik.
En gammal sanning i konsultbranschen är att för att lyckas som mindre firma så måste man nischa sig. Ett sätt är att göra som Amber och Hammar, lämna storstäderna därhän och specialisera sig på mindre orter. Strategin är att vara en av de ledande spelarna på en mindre marknad i stället för att drunkna i konkurrensen i någon storstad. En annan strategi är att rikta in sig på vissa segment eller branscher, som Foyen gjort. Ett tredje sätt är att vara tillräckligt stor för att klara av de större företagsaffärerna. Men det är inte så enkelt att bara storlek räcker. Det gäller att tydligt tala om för marknaden vad man är bra på och sedan leverera.
________________
KOMMENTAR
Lars Hasp, Wistrand
Ni växte med 40 procent i fjol, klart mycket mer än marknaden. Vad är orsaken?
– Vi har följt en långsiktig strategi och har främst tagit marknadsandelar på transaktionssidan. Det är framför allt i mellansegmentet vi vuxit, i affärer på mellan 500 miljoner och 1,5 miljarder. Tillväxten har skett i Stockholm och Göteborg, men framför allt på Stockholmskontoret.
Hur vill ni fortsätta växa och stärka era positioner?
– Vi har en plan för fortsatt tillväxt, både volymmässigt och i antal medarbetare. Tillväxten kommer kanske inte bli lika stor som under förra året utan mer kontrollerad. Men vi ser ingen tydlig avmattning. Vi kommer att fortsätta att växa på transaktionssidan och inom processer i vid bemärkelse. Energi och miljöområdet kommer också visa god tillväxt de närmaste åren. Men vi har ingen plan att gå utanför Sverige.
Vad efterfrågar era klienter?
– Affärsmässighet och tillgänglighet är viktiga faktorer. Dessutom blir ledtiderna allt kortare vilket kräver en organisation med både bredd och djup.
Hur upplever ni att klienterna hanterar prisfrågan?
– Priset är självklart en del av upphandlingen och jag tror vi upplever samma frågor som andra konsulter. Våra klienter är vana köpare av konsulttjänster och upphandlingar i dag är mycket professionella.
________________________________________________________
KOMMENTAR
Stefan Brocker, Mannheimer Swartling
Era intäkter överstiger nu 1 miljard kronor. Är det viktigt att vara störst i Sverige?
– Att vara störst är inte viktigt i sig. Däremot är det viktigt att ha tillräckliga resurser för att vi hela tiden skall kunna serva våra klienter. Nyckelordet i dag är portabilitet. Det handlar om att ha en tillräckligt stor organisation som med kort varsel kan sättas in var som helst i världen.
– Som exempel kan nämnas vår -transaktionsgrupp, som består av närmare 200 jurister och omsätter närmare 600 miljoner kronor. Vi kan snabbt sätta samman ett team bestående av jurister med olika specialiteter från exempelvis Stockholm, Shanghai, Moskva och Berlin för att hjälpa en klient med en transaktion rörande dessa länder.
Hur vill ni fortsätta växa och stärka era positioner?
– Vår transaktionsverksamhet har en tydlig och långsiktig trend med tillväxt. Vi kommer att fortsätta utveckla fullservicekonceptet där transaktions-verkamheten utgör själva navet. Pågående globalisering leder också till ökade affärsmöjligheter och vi kommer därför att fortsätta vår internationella satsning i Kina, Ryssland och Tyskland. Förra året uppgick tillväxten för utlandskontoren till 60 procent.
Hur ser er prognos ut för helåret 2008?
– 2008 har inletts starkt och vi tror på en tillväxt även i år, men det finns betydande osäkerheter, inte minst med tanke på den åtstramning på kreditsidan som vi redan sett tydliga tecken på. Minskar transaktionsintensiteten kommer det att påverka oss negativt. Jag tror trots allt att 2008 kommer att bli ett hyggligt år, men därefter kan det bli betydligt tuffare.
Hur motiverar ni er prissättning till era klienter?
– Det är egentligen inte så svårt, utan det handlar framförallt om två saker: värde och förutserbarhet. Våra klienter måste långsiktigt tycka att det vi levererar värdemässigt motsvarar arvodet. Dessutom måste vi möjliggöra att klienten i förväg vet ungefär vad ett ärende kommer att kosta i slutändan
________________________________________________________
KOMMENTAR
Jonas Bergh, Ashurst
Varför växte ni med 41 procent under förra året?
– Vi märkte att vi tog marknadsandelar redan 2006 som AJB Bergh. När vi sedan blev Ashurst i januari 2007 upplevde vi att vi var ett alternativ till de största byråerna. Våra tidigare kunder är kvar, dessutom har vi fått en stadig tillströmning av nya kunder. Vi har exempelvis under 2007 varit inblandade i samtliga statliga utförsäljningar. I takt med ärendetillströmningen har vi också lyckats rekrytera personal, vilket har resulterat i en stor organisk tillväxt.
Hur vill ni fortsätta stärka era positioner?
– Med ansvar. Vår kvalitet och service får inte eftersättas, vare sig för befintliga eller nya kunder. Dessutom är det männi-skor och inte maskiner som levererar våra tjänster. Dessa måste kontinuerligt få uppmuntran, utbildning och stimulans – annars går det i längden ut över tjänsternas kvalitet. Det är frågor vi arbetar mycket med. Vi kommer att försöka handplocka nya människor, det kan både vara yngre och äldre, mera etablerade jurister.
Vad är den viktigaste frågan i relationen mellan klient och advokatbyrå i dag?
– Som advokatbyrå säljer vi trygghet att affären eller avtalet snabbt och effektivt kan genomföras på det maximalt bästa sättet för kunden. För att kunna ge trygghet måste advokaten vara helt insatt i tidens krav och stömningar.
Hur ser er prognos ut för räkenskapsåret 2008/2009?
– Vi tror på en fortsatt tillväxt på cirka 30 procent.
Hur motiverar ni er prissättning till era klienter?
– Vi vill att våra kunder ska vara helt nöjda med såväl vårt arbete som vår fakturering. Vi försöker alltid informera om omfattningen av vårt arbete. Likaväl som vi alltid vill diskutera eventuella synpunkter på vårt arbete, vill vi öppet diskutera om någon kund inte skulle vara nöjd med kostnaden. Det är normalt i en stark kundrelation.
________________________________________________________
KOMMENTAR
Jens Tillqvist, Cederquist
Varför växte ni med 26 procent förra året?
– Vi noterar en allmän ökning av efter-frågan på våra tjänster, men främst inom aktiemarknad, finansiering, fastighet och private equity.
Hur vill ni fortsätta växa och stärka era positioner?
– Vi fortsätter att växa inom våra kärnområden med fokus på transaktionsjuridik och därmed sammanhängande områden.
Hur ser er prognos ut för 2008?
– Vi väntar oss en tillväxt på mer än 10 procent.
Hur motiverar ni er prissättning till era klienter?
– Pris är sällan eller aldrig en fråga. Klienterna är beredda att betala för högkvalitativ rådgivning.
Vad är den viktigaste frågan i relationen mellan klienten och advokatbyråni dag?
– Kvalitet, tillgänglighet och förmågan till innovation samt förståelse för klienternas bransch och situation.
________________________________________________________
KOMMENTAR
Axel Calissendorff, Roschier
Ni växte med ungefär 55 procent under förra året, vad är främsta orsaken?
– Vi startade vår verksamhet i Sverige i oktober 2005. För att långsiktigt kunna anförtros de mest attraktiva uppdragen har vi bedömt att vi till sommaren 2009 bör vara cirka 55 jurister. Vi är i dagsläget nära 70 medarbetare varav 50 är jurister.
Har ni någon prognos för helåret 2008?
– Vi har haft en mycket stark start på året, där vi bland annat företrätt Volkswavagen vid förvärvet av Scaniaaktier från Investor och Post Danmark A/S och CVC Capital Partners vid samgåendet med Posten. Vi har på kort tid etablerat oss som rådgivare i en rad krävande ärenden och hoppas att trenden består. Vi hoppas nå 130-140 miljoner i intäkter under 2008. Men de nyckeltal som vi håller ett extra öga på handlar mer om omsättning och vinst per jurist och delägare än ett fast långsiktigt omsättningsmål.
Hur vill ni fortsätta växa och stärka era positioner?
– Genom att stärka utvecklingen inom transaktioner ytterligare, vi är i full färd med att utveckla vår nyrekryterade grupp inom fastighetstransaktioner. Dessutom vill vi utveckla våra verksamheter inom tvistlösning, immaterialrätt och konkurrensrätt.
Hur motiverar ni er prissättning till era klienter?
– Vår prissättning sker efter marknadsmässiga principer. Vi eftersträvar stor effektivitet och typiskt sett lägger vi ner färre timmar, men mer senior tid i uppdragen än många av våra konkurrenter. Strävan efter kvalitet och effektivitet har bidragit till att vår prissättning sällan ifrågasätts.
JONAS KARSTRÖM
De drog in mest kulor
Byrå , Intäkter mkr (tillväxt)
1 MANNHEIMER SWARTLING 1055 (12)
2 VINGE 940 (8)
3 LINKLATERS 430 (12)
4 LINDAHL 358 (17)
5 WISTRAND 350 (40)
6 SETTERWALLS 343 (8)
7 MAQS LAW FIRM 281 (13)
8 CEDERQUIST 254 (26)
9 GLIMSTEDT 247 (5)
10 GERNANDT & DANIELSSON 238 (6)
11 DELPHI & CO 212 (18)
12 HAMILTON 203 (10)
13 LINDHS DLA NORDIC 174 (11)
14 WHITE & CASE 137 (9)
15 HAMMARSKIÖLD & CO 136 (11)
16 BAKER & MCKENZIE 130 (-1)
17 BIRD & BIRD 107 (9)
18 ROSCHIER 100 (75)
19 GÄRDE WESSLAU 93 (0)
20 RYDINCARLSTEN 86 (19)
21 NORDIA 85 (5)
22 MAGNUSSON 84 (15)
23 FYLGIA 66 (-7)
24 FOYEN 66 (5)
25 G GRÖNBERG 64 (8)
26 HELLSTRÖM 62 (3)
27 KILPATRICK STOCKTON 62 (13)
28 ASHURST 58 (41)
29 SÖDERMARK ]53 (-7)
30 AHLFORD 50 (0)
31 LANDAHL ÖHMAN 50 (14)
32 AMBER 47 (12)
33 RAMBERG 46 (0)
34 KAIDING 44 (7)
35 LINDSKOG MALMSTRÖM 41 (2)
36 ROSENGRENS 41 (8)
37 ÅBERG & CO 35 (6)
38 HÖKERBERG & SÖDERQVIST 33 (0)
39 GULLIKSSON 33 (13)
40 DANOWSKY & PARTNERS 32 (-3)
41 MOLL WENDEN 29 (16)
42 WÅHLIN 24 (10)
43 ALRUTZ 23 (10)
44 KARLERÖ & CO 23 (10)
45 KRISTRÖM 22 (10)
46 HAMMAR18 (13)
47 NORELIDHOLM 16 (7)
SUMMA 7081 (13)
FOTNOT: Siffrorna är prognoser eftersom alla byråer inte hunnit revidera sina siffror. Följande byråer har valt att inte svara: Aberstern (23), Nova (29), Andersson & Gustafsson (38), Carler Stockholm (40), Lindwall & Nordbåge (47).
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.