Vikingatåg inom generika
Den snabbast växande delen inom läkemedelsområdet just nu är marknaden för generika, alltså försäljningen av mediciner som förlorat sina patent. När patentet gått ut är det fritt fram att tillverka billiga kopior.
Generikamarknaden växer dubbelt så snabbt som marknaden för originalläkemedel. Generika väntas få en årlig tillväxt på 12-13 procent fram till 2010, jämfört med originalläkemedlen som bara kommer att öka med 5-6 procent, enligt IMS Health, ett analysföretag inriktat på läkemedel. Ett fyrtiotal storsäljare kommer att förlora sina patentskydd de kommande åren vilket ger utrymme för generikaföretagen.
De forskande läkemedelsjättarna ägnar sig normalt inte åt generika, med några undantag. Schweiziska Novartis, med dotterbolaget Sandoz, och franska Sanofi-Aventis, med dotterbolaget Winthrop, satsar på generika. Ledande tillverkare är israeliska Teva, som vuxit kraftigt genom en rad köp. I övrigt toppas listan över största producenter främst av tyska och amerikanska företag.
Ett nordiskt företag tillhör världens stora, nämligen isländska Actavis, som har 10 000 anställda och finns i 30 länder med 650 produkter på marknaden. Även Actavis har nått sin framträdande ställning med hjälp av en aggressiv förvärvsstrategi. Det stora lyftet kom i fjol med två förvärv i USA, Amide och den generiska delen av Alpharma för tillsammans 1,2 miljarder dollar.
Ett ännu större köp var på gång i år när Actavis lade ett fientligt bud på östra Europas största läkemedelsbolag, Pliva i Kroatien. Ledningen för Pliva sökte andra alternativ och amerikanska Barr kom med ett högre bud. Actavis bjöd först 1,85 miljarder dollar och kontrade till 2,3 miljarder när Barr lade sitt bud. När sedan Barr var beredd att betala 2,5 miljarder dollar vek sig Actavis.
Priserna har trissats upp på generikaföretagen, som följd av den strukturomvandling som pågår. Storleken är avgörande. Det gäller att dels ha många produkter på gång för lansering, dels ha en effektiv produktionsapparat.
Att vara först ut med en kopia är viktigt, särskilt i USA, som utgör halva världsmarknaden för generika. Då erhålls en 180 dagars ensamrätt att sälja en kopia. Därefter kommer andra konkurrenter in och priset faller drastiskt. Produktionskostnaden utgör en större del av kostnadsmassan i ett generikaföretag än i ett läkemedelsbolag som försöker få fram originalsubstanser. Därför gäller det att skapa stordrift.
Att Actavis blivit Nordens ledande generikaföretag beror på den kreative entreprenören och huvudägaren Björgólfur Thor Björgólfsson. Han utnyttjade det faktum att många internationella läkemedelsbolag inte fann det mödan värt att patentera de mediciner de sålde på Island.
Utifrån några små isländska läkemedelsbolag byggde han upp koncernen genom en internationell expansion. Det började med köpet av ett bulgariskt företag 1999, Balkanpharma. Sedan har det blivit ytterligare en rad förvärv i östra Europa: Serbien, Ungern, Turkiet, Polen och i år Rumänien. Actavis har även tagit över verksamheter i Skandinavien och Indien. Med de två amerikanska förvärven blev Actavis en betydande internationell spelare, nummer fem i storlek. Hade köpet av Pliva gått igenom skulle Actavis ha avancerat till tredje plats.
Eftersom storleken har betydelse i generikabranschen kan man räkna med ytterligare förvärv. I en intervju i Financial Times nyligen sade Robert Wessman, vd för Actavis, att “jag skulle bli besviken om det inte kommer ytterligare köp innan året är slut”.
Actavis tittar aktivt på 10-20 objekt, särskilt i länder som Ryssland, Polen, Italien och Tyskland. Ambitionen är att vara en av de tre stora på varje europeisk marknad. Det är man i dag bara i Island, Bulgarien, Norge, Danmark, Holland och Serbien.
________________________________________
Mannen bakom Actavis
Björgólfur Thor Björgólfsson, mannen bakom Actavis, är 39 år, och Islands ende miljardär, i dollar. Enligt den amerikanska tidskriften Forbes är han god för 2,2 miljarder dollar. Hans farfar utvandrade från Danmark vid 15 års ålder, gjorde en rad affärer, gick i konkurs två gånger men slutade som en av Islands rikaste markägare. Hans pappa var också driftig, grundade en shippingrörelse, men dömdes efter en långdragen process för oegentligheter i bokföringen.
Sonen Thor skaffade sig en utbildning i ekonomi i New York och gjorde sin första lyckade, större affär i ryska S:t Petersburg, där han var med om att starta ett bryggeri som efter tio år såldes till holländska Heineken för 400 miljoner dollar. En del av dessa medel har gått in i Actavis, där Thor, via ett av sina investmentbolag, är huvudägare med 35 procent av aktierna.
Han har också en rad andra engagemang, främst inom telekommunikationsföretag, bland annat i Tjeckien, Bulgarien, Finland och Grekland, samt finansverksamhet. Hans investmentbolag äger bland annat aktier i svenska företag som Betsson, Scribona, Intrum Justitia och Pricer. Ett tag var hans bolag största ägare i Carnegie och Thor var styrelseordförande ett år. Posten såldes i år och gav en vinst på omkring en miljard kronor.
Thors affärsfilosofi tycks vara att gå in på mindre marknader, utveckla företag och sedan sälja till de etablerade jättarna.
_______________________________________
I dyraste laget
För den som vill investera i generika är Actavis enda nordiska alternativ. Svenska Meda har en snarlik inriktning, men utvecklar primärt preparat med visst patentskydd som inte passar de stora läkemedelsbolagen. Danska Nycomed, än så länge onoterat, har ungefär samma profil som Meda.
Actavis har en relativt hög värdering jämfört med konkurrenter som Teva, Watson, Barr och Mylan, ett p/e-tal på 25 jämfört med 15-22 för övriga. Värderingen är dock inte utmanande hög om vi antar att Actavis får en snabbare vinsttillväxt framöver, vilket kan bli fallet. Actavis har inte betalat lika mycket för sina förvärv som Teva, Watson och Barr. Och Mylan har hittills inte varit särskilt aktivt när det gäller att köpa tillväxt och väntas allmänt bli uppköpt.
När Actavis drog sig ur striden om kroatiska Pliva blev kursreaktionen positiv. Marknaden tog fasta på att Actavis inte var berett att betala överpriser för sin tillväxt.
I morgon, torsdag, kommer en kvartalsrapport från Actavis. Tredje kvartalet väntas inte bli så starkt som tidigare kvartal i år, beroende på säsongsvariationer och semestrar. Det lär komma bättre tillfällen till köp.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.