”Vi vill blir mer som H&M”
I förra veckan gick Stefan Persson, H&M:s huvudägare, ut i media och sågade begreppet det svenska modeundret. Det finns inget sådant, sa han. Vad säger du?
-?Nej, det gör det väl inte. Jag känner inte till någon i branschen som använder begreppet, det är bara en medial rubricering. Lite synd att det använts så mycket, för det implicerar att det flyter på så lätt för de svenska modeföretagen. Det gör det inte.
Inte minst Whyred har ju lönsamhetsproblem.
-Ja, även om vi haft omsättningstillväxt varje år sedan starten för tio år sedan så går det inte lika bra för oss som för många kollegor i branschen. Nu gör vi en radikal förändring av vår strategi. Vi vill kombinera vårt exklusiva varumärkestänkande med att bli mer kundnära. Det innebär att vi ska sälja mer i egna butiker och shop-in-shops på ställen som NK, Åhléns och Pub, i stället för att finnas hos många små återförsäljare. Det tjänar vi mer på och det gör att vi kan ta in nya plagg oftare i butik, så att det alltid finns något nytt att se och prova för kunden.
Whyred goes H&M, låter det som?
-?Ja, delvis är det så. Vi inspireras av Hermès exklusivitet i distributionen och av “H&M-maskineriet” när det gäller nyheter i butik och logistik. Vi har varit väldigt kreativitetsdrivna. Nu vill vi kombinera vår kreativitet med att bli mer “excel-drivna”. Alltså räkna först, på sådant som butiksyta, kapacitet och förväntad efterfrågan. Och därefter skapa kläderna.
Hur påverkar det resultatet?
-?Vi kommer att göra en förlust innevarande räkenskapsår, men därefter kommer vi att vända till vinst.
Ni har en storägare i finansmannen Sven-Olof Johansson. Kan han något om modebranschen?
-?Ja, framför allt har han en väldigt stor förståelse för entreprenörskap, och ett kunnande inom fastighetsområdet som passar bra nu när vi byter strategi till fler egna butiker.
Du jobbade förut på Wesc som finanschef. Häromveckan sa Greger Hagelin, vd på Wesc, att han “bytte ut” dig och ett par personer till i den svenska ledningen. Hur tar du det?
-?Jag och Greger hade, och har, ett bra samarbete och jag blev vice vd på Wesc strax innan jag fick erbjudandet om att bli vd för Whyred. Vi pratar ofta i telefon och samarbetar på olika sätt. Det är kanske speciellt för den svenska modebranschen att klädföretagen har ett nära samarbete, till exempel när det gäller att lansera svenskt mode internationellt.
Hur ska man se ut för att vara snygg och rätt i vinter?
-?På herrsidan är det jag har på mig i dag perfekt. En rutig flanellskjorta, grå yllekavaj, halvhöga kängor. Annars är det viktigt med kontraster, som en skräddad kostym till en sliten parkas.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.