”Vi vill bli en global plattform”

Apprl ökade omsättningen med drygt 4 500 procent mellan åren 2014 och 2018. Denna bedrift ger den svenska influencerplattformen en bronspeng i Fast 50-tävlingen.
”Vi vill bli en global plattform” - Martin-Gustav-700_binary_6979954.jpg

Det blir allt vanligare att bolag vill öka försäljningen genom att anlita så kallade influencers, ofta kända individer som på ett personligt sätt gör reklam för bolagets produkter eller tjänster i sina egna sociala medier. Företag väntas globalt sett spendera upp emot 15 miljarder dollar på denna marknadsföringsmetod 2022, vilket är närapå en dubblering jämfört med i fjol, enligt researchfirman Business Insider Intelligence. Ett bolag som vill tjäna pengar på denna lukrativa trend är Apprl, grundat 2013 av vännerna Martin Landén och Gustav Gisseldahl.

– Marknadsföringsbudgetar fortsätter att flyttas från offline till onlinekanaler. Samtidigt är folk trötta på digitala annonser och många installerar adblockers. Marknadsföring via människor och influencers är framtidens media, säger Martin Landén.

Apprl har byggt en digital tjänst som, i förenklade ordalag, sammanför hundratals e-handlare med tusentals influencers och andra innehållsskapare på nätet. Tjänsten fungerar som ett slags marknadsplats där bolagen kan hitta en lämplig influencer, eller vice versa. Influencern får en peng för varje såld produkt eller baserat på trafiken som drivs till e-handelssajten. I tjänsten kan bolagen mäta utfallet av varje samarbete, vilket är unikt, enligt Martin Landén.

– I dag betalar bolag typiskt sett ett fast pris för ett inlägg från en influencer och det är svårt att veta vad man egentligen får ut av investeringen. Vår plattform bidrar till ökad transparens i branschen, eftersom man inom vår tjänst kan mäta resultatet för varje produkt som influencern marknadsför, säger han.

Apprl, som har tagit in över 30 miljoner kronor i kapital från investerare som riskkapitalbolaget Spintop Ventures, omsatte i fjol 28 miljoner kronor, en ökning med 65 procent jämfört med 2017. Martin Landén säger att 2019 blir ett mellanår försäljningsmässigt, eftersom bolaget nyligen har ändrat prismodell. Förut användes en transaktionsbaserad prissättning, vilket innebar att Apprl fick en andel av influencerns intäkter. Nu köper e-handlarna ett abonnemang och betalar en månadsavgift för tjänsten. Martin Landén berättar att Apprl bör nå 100 miljoner kronor i omsättning de närmaste åren.

– Vår nya abonnemangsbaserade produkt möjliggör internationell tillväxt på ett nytt sätt. Vi växer just nu på flera europeiska marknader och vill bli en global plattform.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.