”Vi var för spretiga”
Mats Alders presenterar Cybercoms helårsrapport i morgon onsdag. Beskedet på förhand är förbättrad beläggning under fjärde kvartalet och fortsatt lönsamhet.
Men fjärde kvartalet belastas också av kostnader på 8 Mkr för att avveckla webbyrån Pir, den sista resten av den omfattande omorganisation som genomfördes under 2000. Konsekvensen har bland annat blivit stagnerande personaltillväxt men Mats Alders ser förändringarna enbart som positiva.
”2000 var fokuseringens år, där vi bäddade för ett nytt avstamp. Om det var tur eller skicklighet vet jag inte men vi gjorde det i rätt tid i varje fall. Vi är rätt rustade nu”, säger han.
”Det vi märkte var att vi var för spretiga, vi behövde bli mer fokuserade på de styrkor vi hade. Vi hade för liten volym på vissa enheter och på andra enheter såg vi att det inte skulle bära sig, exempelvis det här med e-learning. Då valde vi ganska raskt och ta tag i det istället för att vänta.”
Men i noteringsprospektet talas det om tillväxt i alla verksamheter? ”Vi har kommunicerat till marknaden att vi kommer att växa med marknaden eller snarare något mer än marknaden, men vi kommer inte att ge avkall på lönsamheten. Finansmarknaden har drivit det här med tillväxt i alla former och struntat i lönsamheten. Sen har det blivit den här smällen som det har blivit. Vi försöker vara mer långsiktiga. Att marknaden i vissa lägen tycker att man växer för långsamt eller för fort, så får det vara helt enkelt.”
Att ni gick in i så många satsningar, bland annat Pir, är det något som ni ångrar i efterhand? ”Ja, med facit i hand så hade vi inte kunskapen om vad det innebar att ge sig in på den marknaden, det är bara att konstatera.”
Vad har det kostat? ”Du känner till de 8 Mkr och sedan är det ju officiella siffror för de första nio månaderna. Det räcker för att få magont bara det. Men vi har städat bort det nu.”
Hur går det med rekryteringen? ”Vi har en ökad takt i ingången på rekryteringen. Under förra året så renodlade vid verksamheten och positionerade oss mot telekom och bank, finans och försäkring. Nu är det kontrollerad rekrytering och tillväxt med lönsamhet som gäller.”
”Men jag tycker generellt att det är ganska svårt att hitta den kompetens vi kräver i Stockholmsområdet.”
Per Bergström talade om målet 3000 anställda i tio länder, hur ser du på det? ”Vi ska expandera, men det är inte tal om de siffrorna och det är inte tal om det antalet länder heller. Det byggde på en mycket aggressiv förvärvsstrategi. Vi är väl minst lika aggressiva idag, men vi är väldigt sparsmakade också. Ska vi köpa något måste det tillhöra vår kärnverksamhet plus att bolaget måste ha den erfarenhetsprofilen som vi har annars tappar man förtroende internt.”
Vad är den viktigaste förändringen i bolaget efter börsnoteringen? ”Vi har två käpphästar: vi är små inåt, men stora utåt. Vi var små inåt vid börsintroduktionen, men vi var inte stora utåt. Vi opererade inte som ett Cybercom, vi var flera enheter som gick ut till kunden. Nu går vi ut med en flagga, men vi är fortfarande små inåt. Det är en stor skillnad jämfört med hur det såg ut vid börsintroduktionen.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.