”Vi måste bygga nya stadsdelar”
– Nu är byggverksamheten så här stor. Och investeringsdelen så här. Klart mindre alltså. I framtiden är tanken att den ska växa, rejält. Vi har satt vår nettokassa i arbete, kan man säga.
Skanska har tagit fram en ny strategi, vd Johan Karlström visar med yviga gester hur han tänker sig att vikten mellan bygg- och investeringsdelen ska utveckla sig.
En annan del av strategin är att Skanska inte ska gå in på några nya marknader. Bolaget, som just nu håller på att lämna Latinamerika, ska i stället expandera på befintliga marknader.
Största marknaden USA är ett tydligt exempel. Skanska är det tredje största byggbolaget i USA, men man har ändå bara knappt 1 procent av den totala marknaden.
– Så det finns tillräckligt med utvecklings- och tillväxtmöjligheter som det är nu.
Han hävdar att Skanskas andra ben, byggdelen, skapar samhällets ryggrad eller skelett genom att bygga infrastruktur. I en tid med allt fler nya svenskar behövs både de arbetstillfällen som byggprojekten skapar, men också dess resultat, som vägar och bostäder.
– Vi har en enorm bostadsbrist i Sverige i dag, särskilt i storstäderna. Om man tar Stockholm som exempel måste vi bygga nya stadsdelar en bit utanför centrum. Det viktiga är inte hur många kilometer det är in till staden, det avgörande är ju hur lång tid det tar att ta sig in till staden.
Johan Karlström vill bygga klart ringleden kring Stockholm, genom att knyta ihop Lidingö med Nacka med en tunnel.
– Då skulle trafiken kunna flöda både väster och öster om Stockholm, det skulle skapa helt nya flöden. Bygget kan helt eller delvis finansieras av brukaravgifter, eller trängselavgifter som en del säger. Det skulle öppna upp för många nya bostäder i Nacka och ner mot Södertörn.
En annan idé är att fördubbla spårkapaciteten mellan Stockholm och Uppsala. Med fyra spår i stället för två skulle det gå att pendla till Uppsala på ett helt annat vis.
– Den investeringen skulle kunna finansieras med biljettintäkter, plus att marken in till de spåren blir mycket mer värd. Jag tror att det är avgörande att staten kan använda alternativa intäktsmodeller. Staten har inte tillräckligt med skattemedel för att klara de infrastrukturinvesteringar som behövs.
Kommer projekten att bli av?
– Det är jag övertygad om. Frågan är bara när. Om de ska finansieras på traditionellt sätt. Men om staten kan vara kreativ och se andra och nya intäktsmöjligheter kan tiden kortas avsevärt. Men det är klart att det ligger ett antal år bort, plus byggtiden på det.
Johan Karlström menar att Sverige med dess just nu snabbt ökande befolkning inte har tid att vänta särskilt länge.
– Ta Stockholm, som är en av Europas snabbast växande städer just nu. Vi har ett högt barnafödande, folk flyttar in från landsorten och utlandet. Plus den här nya flyktingströmmen, som trycker på.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.