”Vi måste bli mer aggressiva”
Med en bakgrund som kundservicechef på telekomoperatören 3 och vd för försäkringsbolaget Salus Ansvar var Anna-Karin Laurell knappast förhandstippad till jobbet som vd för Bukowskis. Men ryktet om hennes förmåga att leverera resultat spridde sig utanför hennes tidigare kretsar och sedan augusti i år är hon vd för det anrika auktionshuset.
– En hel del är annorlunda, men mycket är sig likt också. Människor ska vara överens, vi ska arbeta effektivt, säger hon.
Produkterna skiljer sig dock kraftigt åt. Och Anna-Karin Laurell har aldrig tidigare arbetat med konst och konsthantverk, men hon har ett stort intresse som ger henne hjälp på vägen. Hon lär sig enormt mycket, säger hon, och ser det som en löneförmån att varje dag få gå in på kontoret och njuta av vackra föremål.
– Jag får ofta gåshud när jag betraktar dem, säger hon.
Men produkterna ska inte bara ge gåshud, de ska säljas också. Förra året omsatte Bukowskis 215 miljoner kronor och gjorde ett resultat efter finansnetto på minus 5,2 miljoner kronor. De två åren dessförinnan visade bolaget vinst, men marginalerna var låga, som högst 6 procent. En bra bit ifrån de marginaler på 15 till 20 procent som Bukowskis uppvisade de första åren på 2000-talet. Det är Laurells uppgift att ta Bukowskis tillbaka dit, även om hon inte vill gå ut med några uppsatta mål.
Anna-Karin Laurell menar att Bukowskis befinner sig i en brytningstid. De digitala auktionerna lockar fler till marknaden, samtidigt som auktionshus världen över numera är konkurrenter. Att finnas och vara framgångsrika på nätet är ett måste.
– Samtidigt gäller det att bevara det glansfulla varumärke som Bukowskis ändå är.
Bukowskis var snabba med att tillåta internethandel, men ska bli mycket bättre, enligt Anna-Karin Laurell. Framöver ska tjänsten bli mer användarvänlig. Målet är att fler av dagens kunder ska handla på nätet, men också att Bukowskis ska nå ut till nya kunder, både nationellt och internationellt.
– Vi måste bli mer aggressiva i vårt arbete, fortsätta på den inslagna vägen, men få starkare fotfäste digitalt.
Anna-Karin Laurell ser inte de digitala krafterna som ett hot. Hittills har de mest inneburit fördelar för Bukowskis, menar hon.
– Vi märker av det på ett positivt sätt. Nätet har gjort oss mer internationella. Det finns ett stort intresse för den nordiska designen utomlands. Tidigare var våra produkter förbehållna en liten grupp, nu är marknaden så enormt mycket större.
Auktionshusens kunder är inte bara köparna. Tvärtom, det viktigaste för att nå framgång är förmodligen att få in de bästa objekten.
– Jag får ge samma tråkiga svar som jag alltid får göra. Vi ska visa att vi är kompetenta, att vi gör de bästa värderingarna och kanske också att vi får ut lite högre priser.
Hon menar att det ingår i den digitala strategin att bygga förtroenden. Men om man förr gjorde det genom att mingla med kunderna på Bukowskis visningar, måste den kunskapen och kompetensen nu föras över till nätet.
Anna-Karin Laurell njuter av att se föremålen hamna under klubban, inte minst när de säljs till priser som ligger över utrop.
– Det var lite euforiskt att vara med första gången. Vi hade besöksrekord i Berzelii park och att få se Picasso-keramiken rusa iväg i pris var en fantastisk upplevelse.
Hon tror att auktionshus går en ljus framtid till mötes.
– Föremålen ökar i värde varje gång de byter ägare. Det är bra. Samtidigt jobbar vi med något som är hållbart. Det är ganska unikt och samtidigt en stark och välbehövlig motkraft i dagens slit-och-släng-samhälle.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.