”Vi lyckades sätta agendan”
Har du några naglar kvar?
– Ja, det tycker jag. Det var väldigt spännande i söndags. Vi tolkar resultatet som ett tydligt stöd för Moderaterna. Vi adderade ungefär 300 000 röster till partiet jämfört med förra valet, det är unikt. De flesta andra regeringar som har lett sina länder genom krisen har straffats av väljarna. Men vi belönades.
Vad var det som gjorde att ni lyckades så bra i kommunikationen med väljarna?
– Att vi gjorde det som var väldigt svårt, nämligen att hålla fokus under hela rörelsen. Vi sa från början att vi ska fortsätta att driva nya moderaterna, vi ska prata om jobb och arbetslinjen. Det klassiska är annars att man avviker från sin strategi. Man vet aldrig vad motståndaren ska spela in för frågor. Vi lyckades med att vara väldigt agendasättande.
Men det var en pyrrhusseger. Trots att Moderaterna gjorde ett bättre val än 2006 så hamnade ni i ett sämre läge än innan. Borde du inte ha lagt upp er kommunikationsstrategi på ett annat sätt för att undvika det?
– Nej, det tycker jag inte. Det vi kan göra är att vinna väljare till Moderaterna.
Vad blir din utmaning nu som kommunikationschef?
– Nu kommer vi att fortsätta med förnyelsearbetet och att samarbeta med de andra allianspartierna. Och att göra en ordentlig eftervalsanalys. Det var just det som var förklaringen till att vi lyckades gå fram ännu mer i det här valet.
Vad fick ni med er från valet 2006 som ni använt i er kommunikation inför detta val?
– I huvudsak att vi såg att det fanns en stor potential för att vinna väljare över blockgränsen. Vi riktade oss mot att konvertera socialdemokratiska väljare, i stället för att ägna oss åt att ta väljare från andra allianspartier.*
Vad kan vi vänta oss av oppositionen under mandatperioden?
– Jag hoppas att vi får en ansvarstagande opposition, och det tror jag att vi kommer att få. Jag har stor respekt för Mona Sahlin och hur hon har drivit den här valrörelsen.
Många tycker annorlunda, så du får gärna precisera vad du tycker hon har gjort rätt.
– Hon som person har gjort en imponerande valrörelse.
Har du lärt dig något av att studera Sverigedemokraternas kommunikationsarbete eller av Jimmie Åkessons retorik?
– Nej, det kan jag inte säga. Vi förhåller oss inte till Sverigedemokraterna på det sättet att vi analyserar Jimmie Åkesson.
Vad har Sverigedemokraterna sagt till er nu?
– Vi har inte pratat med
Sverigedemokraterna. Det som vi sa inför valet gäller.
Sverigedemokraternas folk vill gärna trumma in att det man säger under valrörelsen är en sak. Och att det är en annan sak vad som händer i skarpt läge. Ligger det något i det?
– Nej. Som Fredrik Reinfeldt har sagt: vi söker stöd hos Miljöpartiet i stället.
* Vid valet 2006 gick 2,6 procent av väljarna direkt från S till M, 2010 gjorde 1 procent samma byte enligt SVT:s Vallokalsundersökning, Valu.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.