Investeraren
”Vi finansierade Scania-budet”
Vad är det för typ av fond du förvaltar?
– Det är en alternativ räntefond som framför allt investerar i företagsobligationer, företrädesvis i Norden. Den erbjuder möjligheten att få högre avkastning än ett traditionellt räntesparande. Risken är samtidigt låg. Jämfört med aktier där standardavvikelsen ligger kring 20 procent ligger vår fond på 2–3 procent.
Vad har ni för avkastningsmål?
– Vi har inget uttalat mål, men vår målsättning är att i alla fall leverera en löpande avkastning runt 5,5–6 procent. Sen kan det bli bättre om våra investeringar levererar och om vi hedgar oss rätt.
Vem tycker du den passar för?
– För den traditionelle räntespararen ger den en bättre avkastning än en vanlig räntefond. Vår fond gav 7,8 procents avkastning i fjol, vilket är betydligt högre än för en lång räntefond som i många fall hade negativ avkastning förra året. Den passar även för aktiespararen som tycker att marknaden blivit överhettad och söker lägre risk.
Hur ser er investeringsfilosofi ut?
– Vi är en stor aktör och får därför träffa många bolag. Fokus ligger på bolag vi förstår oss på med synliga kassaflöden, en stark balansräkning och tydliga lånevillkor. Detta kombinerar vi med makroanalys som senare leder fram till en fördelning mellan olika typer av räntebärande investeringsalternativ.
Volkswagen utgör ert största innehav. Varför äger ni den?
– Obligationerna har karaktären av en hybridobligation och gavs ut i syfte att finansiera förvärvet av Scania. Dessa emitterades med en attraktiv räntekupong. För att vara ett bolag med så pass hög rating som Volkswagen har, ansåg vi att placeringen erbjöd en bra avkastningsprofil i förhållande till risken.
Vad äger ni mer?
– Fonden är diversifierad med omkring 60 innehav. Cirka 55 procent av våra innehav är high-yield-obligationer och 40 procent är obligationer med bättre rating.
Finns det något som ni undviker?
– Ja, bolag som bygger på förhoppningar och spekulation om framtida råvarupriser, som exempelvis gruvbolag. Vi är även försiktiga med flygbolag som SAS. Bolaget sitter i en svår sits med hårdnande konkurrens från alla håll. SAS måste jobba mer med sin prismodell annars tror vi att det blir svårt att konkurrera.
SAS finns ändå med i er fond, varför?
– SAS har funnits med som en tradingposition som vi nu sålt av. När bolaget i höstas emitterade en obligation med 9 procents kupongränta bedömde vi att det kortsiktigt skulle finnas en efterfrågan på obligationen. Vi sålde ut innehavet med en vinst på 13,5 procent.
Hur ser du på räntemarknaden i stort?
– Räntorna är extremt låga i dag och till stor del dopade på grund av alla stimulanser från centralbankerna. ECB lovar dessutom mer, vilket gör att inget kommer att hända så mycket med räntorna på kort sikt. På lite längre sikt ska räntorna upp i takt med att konjunkturen förbättrats och oron för deflation minskar. Därför tror vi att man bör ha en portfölj som kan skydda mot en sådan rörelse genom att hedga ränterisken med hjälp av räntederivat.
Ser du några tydliga trender på marknaden?
– Många bolag ser möjligheter att ta in kapital i nuvarande marknad. Det är tydligt att villkoren har mjuknat, vilket är ett tecken på att vi befinner oss sent i den här kreditcykeln. Det gäller därför att vara selektiv. Vi tror dock att kapitalet kommer att fortsätta allokeras från lågränteprodukter till aktiemarknaden eller företagsobligationsmarknaden. Nedtryckta räntor gör att investerare tvingas söka sig till produkter med bättre avkastning.
Fredrik Tauson
Förvaltar: Catella Nordic Corporate Bond Flex.
Förvaltat kapital: 3,7 miljarder kronor.
Utveckling: 3,1 procent i år.
Eget sparande: Sparar i den egna fonden.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.