Fortnox
”Vi är i ett fullkomligt onormalt tillstånd”
Under 1980-talet tog friidrottaren Carl Lewis världen med storm genom att plocka hem en uppsjö VM- och OS-guld. En av dem som inspirerades av den amerikanske sprinterns och längdhopparens framfart var Nils Carlsson, som växte upp i örlogsstaden Karlskrona.
I tonåren tillbringade han tusentals timmar på löparbanorna för att, förhoppningsvis någon gång, komma i närheten av den hyllade amerikanens snabbhet. Han lyckades också åstadkomma ett minst sagt hyggligt personbästa på 10,80 sekunder på 100 meter, men dessvärre blev det aldrig någon pallplats under exempelvis svenska mästerskapet i friidrott. Nils Carlsson infriade inte sina höga förväntningar som kortdistanslöpare, men som tillväxtorienterad företagsledare är meritlistan desto mer vidsträckt.
Efter att ha lagt de slitna löparskorna på hyllan och tagit en civilekonomexamen från Växjö universitet blev han, som 25-åring, utsedd till produktutvecklingschef på Europolitan. Då, i mitten på 1990-talet, trodde försvinnande få att den relativt nystartade mobiloperatören skulle kunna plocka marknadsandelar från ledande Telia och Comviq.
Redan vid millennieskiftet hade Europolitan, med huvudkontoret i Karlskrona, lyckats uppnå flera miljarder i intäkter. Nils Carlsson blev kvar inom bolaget på olika ledande befattningar fram till 2006. Vid tidpunkten hade Europolitan hunnit köpas av brittiska Vodafone för att sedan förvärvas av norska Telenor och formeras till det som i dag är Telenor Sverige. Därefter anställdes han på franska Artefact, en numera börsnoterad konsultbyrå inriktad mot digitala marknadsföringstjänster.
När han började var e-handeln fortfarande i sin linda och det franska bolaget omsatte några tiotals miljoner kronor. Sex år senare, 2012, hade omsättningen vuxit till 1,5 miljarder kronor – bland annat efter flera förvärv runt om i Europa – och under resans gång figurerade Nils Carlsson exempelvis som chef för bolagets verksamheter i Storbritannien och Danmark samt som operativ chef för koncernen. Därmed har Nils Carlsson alltså varit med om att spräcka två miljardbarriärer, utöver att också ha varit ansvarig för Electrolux och Eniros svenska verksamheter. Och nu är han, som vd för Fortnox, mitt uppe i en tredje miljardvandring.
– En del av våra yngre anställda tror att det är helt normalt att öka intäkterna med 40 procent varje år och ha en marginal på 30 procent. Jag försöker då säga att vi är i ett fullkomligt onormalt tillstånd. Långtifrån alla får vara med om sådana här tillväxtresor och jag känner mig privilegierad över att ha fått uppleva tre stycken.
Affärsvärlden intervjuar honom vid lunchtid en fredag i oktober, bara någon vecka innan bolaget släpper rapporten för årets tredje kvartal. I vanlig ordning har denna extrema morgonmänniska vaknat vid femsnåret för att börja beta av virrvarret av mejl i inkorgen. Under förmiddagen har han avverkat möten med ledningsgruppsmedlemmar, kunder och leverantörer. Fler affärs- och strategimöten står på tur under eftermiddagen och kvällen.
– Det är nog typiskt för ett tillväxtbolag som Fortnox att arbeta i ett högt tempo.
Ordet framgångssaga är en smula slitet, men Fortnox kan rimligen sägas göra skäl för uttrycket. Bolaget grundades 2001 i småländska Växjö av entreprenören Jan Älmeby, börsintroducerades 2007 och uppvisade lönsamhet för första gången 2010. Verksamheten går ut på att utveckla och sälja molnbaserade ekonomiadministrationsprogram som används av såväl små och medelstora företag som redovisningsbyråer för bokföring, fakturering, tidsredovisning, lönehantering, lagersaldo och CRM.
Kort sagt handlar alltså affärsidén om att göra monotona och komplicerade administrativa uppgifter smidigare och snabbare via digitala lösningar – och på det viset frigöra tid för företagaren att ägna sig åt kärnaffären. De senaste åren har Fortnox varvat i gång rejält och blivit en av landets främsta mjukvarubolag inom detta affärssystemsegment, jämte de fortfarande större huvudkonkurrenterna Hogia, Visma och Spcs. Värt att nämna är också att Visma så sent som under 2016 försökte köpa upp snabbväxande Fortnox. Budet, som då uppgick till 1,4 miljarder kronor, drogs dock tillbaka, bland annat till följd av att Konkurrensverket hade indikerat att affären inte skulle godkännas eftersom myndigheten hade identifierat potentiella konkurrensproblem med uppköpet.
Låt oss snabbt titta på omsättnings- och lönsamhetsutvecklingen sedan Nils Carlsson tillträdde som vd, vilket var i slutet av 2016. Året efter, 2017, ökade intäkterna med 43,8 procent till 272 miljoner kronor medan rörelsemarginalen landade på 23 procent. I fjol steg omsättningen med 37,5 procent till 374 miljoner samtidigt som rörelsemarginalen förbättrades till 27,3 procent. Och den goda formkurvan har bibehållits under innevarande års första sex månader; då ökade försäljningen med över 40 procent jämfört med motsvarande period förra året och rörelsemarginalen hamnade på 29,7 procent. Fortnox drygt 9 100 aktieägare, med storägaren och styrelseledamoten Olof Hallrup i spetsen, har all anledning att fira. Aktiekursen har under de senaste fem åren stigit med hisnande 1 290 procent.
En uppenbar orsak till den starka bedriften är att bolaget har lyckats attrahera allt fler kunder; numera har man 286 000 stycken vilket är nästan dubbelt så många jämfört med 2016. Den adresserbara marknaden i Sverige uppgår till uppskattningsvis 800 000 företag, berättar Nils Carlsson.
– Det finns flera hundra tusen bolag som inte har gått över till digitala bokföringslösningar utan som fortfarande sitter i desktopbaserade program. Inom några år kan vi mycket väl ha upp emot en halv miljon kunder, säger vd:n.
En annan orsak till den positiva intäktstrenden är att bolaget de senaste åren har utökat produktportföljen. De abonnemangsbaserade programmen för bokföring, lönehantering, tidsredovisning och fakturering hör till kärnerbjudandet. Numera erbjuder de också genom dotterbolaget Fortnox Finans exempelvis fakturaköp och fakturaservice, varav det sistnämnda innebär att de sköter kundens fakturering och tar betalt styckvis för varje administrerad faktura.
Via dotterbolaget Fortnox Försäkring tillhandahålls företagsförsäkringar från stora aktörer som Trygg-Hansa, och där får Fortnox ett arvode för varje förmedlad försäkring. Samtidigt som bolaget har breddat sitt erbjudande har den genomsnittliga månadsintäkten per kund (ARPU) ökat stadigt – vid halvårsskiftet i år låg den på 142 kronor, vilket ska ställas mot 118 kronor vid motsvarande tidpunkt två år tidigare. I korthet innebär detta att bolaget inte bara har lockat fler kunder utan också att kunderna använder allt fler av deras olika tjänster.
– Jag brukar jämföra med övergången från fast till mobil telefoni. När kunden väl har gått från en mer analog process till att sköta bokföring och fakturering i molnet upptäcker den hur enkelt det är. När dörren har öppnats trillar fler tjänster in av sig självt, och då kan nästa steg vara att koppla på exempelvis lönehanteringen.
Nils Carlsson säger att bolaget gör förvånansvärt lite marknadsföring.
– Vi håller i pop-up-event runtom i landet där vi försöker utbilda småföretag i de här frågorna och visa på den tid som kan sparas. Vi lägger inte mycket resurser på att ringa upp kunder, de måste själva inse nyttan med tjänsterna. Och det gör de, både genom hur de använder programmen och genom att många kunder pratar om oss och är positiva.
Trots att bolaget växer kvickt finns hinder som behöver överkommas. Ett sådant är konkurrenssituationen. De senaste åren har Fortnox ryckt allt närmare större aktörer som Visma Spcs och Hogia. Samtidigt försöker flera mindre spelare plocka åt sig marknadsandelar, såsom Speedledger och Wint. Nils Carlsson är dock inte särskilt bekymrad.
– Ju fler aktörer som erbjuder sådana här tjänster, desto högre transformativt tryck uppstår i marknaden och desto fler byter från sitt tidigare desktopbaserade bokföringsprogram till en molnbaserad lösning. Det är positivt för oss, säger han.
Ett annat frågetecken är hur en potentiell lågkonjunktur kan tänkas påverka verksamheten. Något som talar för att Fortnox borde vara skapligt konjunkturokänsligt är att ett bolags ekonomi behöver administreras oavsett om det går bra eller dåligt för bolaget ifråga.
– Jag skulle säga att våra 286 000 kunder är ett tvärsnitt av landets företag. Vi har allt från frisörsalonger och elektrikerfirmor till butiker och techbolag. Det borgar för en fortsatt stabil utveckling de närmaste åren även om konjunkturen försämras.
Än så länge är Fortnox enbart verksamt i Sverige. På Affärsvärldens fråga om det kan bli aktuellt med en expansion till de övriga nordiska länderna, svarar vd:n:
– Inte just nu. Vi fokuserar på den stora tillväxtpotential som finns i Sverige.
Som nämnt tidigare har Fortnox-aktien, som är upptagen för handel på marknadsplatsen Nordic Growth Market, klättrat kraftigt – enbart i år har kursen stigit med 152 procent. Med andra ord betyder det att investerarsamfundet har skyhöga förväntningar på bolaget och dess förmåga att fortsätta leverera starka prestationer. Den 24 oktober, vid släppet av Q3-rapporten, är det ånyo upp till bevis om de har lyckats upprätthålla tillväxttempot. På Affärsvärldens fråga om hur vd:n ser på värderingen av bolaget blir svaret att han är tråkig och inte kommenterar aktiekursen. Tydligt är åtminstone att han ser ljust på framtiden. Ett av Fortnox finansiella mål är att öka intäkterna med 25 procent per år. Det innebär att bolaget – såvitt att målen uppfylls – inom några år kan komma att nosa på miljardgränsen i omsättning.
– Jag kan inte säga när, men vi kommer att nå miljarden. Sådana resor har jag varit med om förut och jag vet hur en tillväxtorienterad kultur ska byggas. Jag ser mig som en hockeytränare som går in för att skapa laganda och få spelarna att överprestera.
Nils CarlssonFortnox
Född: 1969 i Karlskrona.
Bor: Växjö.
Familj: Fru och två barn.
Utbildning: Civilekonom vid Växjö universitet, executive business management vid Handelshögskolan i Stockholm, MBA vid Heriot-Watt University.
Bakgrund: Haft ledande poster på Europolitan/Vodafone, Telenor, Artefact, Electrolux och Eniro. Styrelseledamot för Tradedoubler och Svensk Fastighetsförmedling.
Livsmotto: Vänta aldrig med saker tills i morgon som kan göras i dag.
Eget innehav i Fortnox: 200 000 teckningsoptioner.
Huvudkontor: Växjö. Omsättning: 128 miljoner kronor Q2/2019, helår 2018 374 miljoner kronor.
Rörelsemarginal: 31 procent Q2/2019.
Börsvärde: 10 150 miljoner kronor.
Största ägare: Olof Hallrup via sitt bolag First Kraft, Swedbank Robur Fonder, BNY Mellon.
Antalet anställda: 294 stycken i slutet på juni i år (235).
Om verksamheten: Utvecklar och säljer molnbaserade program för bokföring, fakturering, löneadministration, tidsredovisning, CRM och utläggshantering. Vänder sig till små och medelstora bolag samt redovisningsbyråer som har mindre bolag som kunder. Lagringen och säkerhetskopieringen av informationen sker i bolagets servrar, inte hos kunden. Erbjuder även fakturabelåning, fakturaservice, fakturaköp och försäkringslösningar via två dotterbolag. Bokförings- och faktureringsprogrammen är abonnemangsbaserade, det vill säga att kunden betalar en löpande månadsavgift för användningen. Tilläggstjänster som fakturaservice har en transaktionsbaserad prismodell, vilket innebär att kunden betalar för varje hanterad faktura.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.