Verkstadsbolagets huvudvärk

ANALYS Större delen av Husqvarna utvecklas i rätt riktning och marginalmålet är inom räckhåll. Fortsatta problem inom Consumer Brands gör att Affärsvärlden avvaktar.

VÄNTA Verkstadsbolaget Husqvarna har under de senaste åren successivt förbättrat lönsamheten och återigen närmat sig en rörelsemarginal på 10 procent – en nivå som inte nåtts sedan 2006 då bolaget knoppades av från Electrolux och sattes på börsen.

Efter rapporten för det första kvartalet, där försäljningen tyngdes av den kalla våren och därmed en sen start på trädgårdssäsongen, låg rörelsemarginalen på 9,6 procent på rullande tolv månader.

Vägen mot det finansiella målet, som är minst 10 procents rörelsemarginal, har gått via en strategisk översyn med efterföljande åtgärdsprogram som sjösattes av Hans Linnarson redan 2011–2012 och som accelererades och breddades av Kai Wärn efter att han tillträtt som vd 2013. Med Wärns accelererade förbättringsprogram, som avslutades 2015, lades ytterligare fokus på premiumvarumärkena Husqvarna och Gardena och på de starkaste produktområdena: handhållna produkter, robotgräsklippare och bevattning.

Samtidigt lades det mer energi på att differentiera affärsmodellen mellan de två kanaler som bolaget har till marknaden: fackhandeln och detaljhandeln. Det är inom fackhandeln som Husqvarna har sina traditionella styrkor. Där säljer bolaget kvalitet och värde till proffs och intresserade amatörer med god lönsamhet. Inom detaljhandeln i framför allt Nordamerika ligger fokus på volymer, kostnadsminimering och på att konkurrera med produkter som är ”bra nog” vid bestämda prisnivåer.

När koncernen mot slutet av 2014 organiserade om till fyra divisioner –  de två gamla geografiska divisionerna delades då i de tre nya Husqvarna, Gardena och Consumer Brands – blev det väldigt tydligt att problemen ligger i detaljhandelskanalen i Nordamerika. Husqvarna, Gardena och Construction har i dag alla en lönsamhet som ligger över koncernens finansiella mål, medan Consumer Brands dras med förluster. Och det kommer att bli värre innan det blir bättre.

Inför årets säsong beslutade Husqvarna att minska affärsvolymerna hos en av de stora amerikanska detaljhandelskedjorna, vilket innebär att Consumer Brands tappar omkring 1 miljard kronor i försäljning. Det volymtappet leder till underabsorption av fasta kostnader och när råvaruvindarna dessutom blåser emot bedömer ledningen att divisionen i bästa fall matchar fjolårets förlust 65 miljoner i år.

Bättre går det för de andra divisionerna som nu fokuserar på lönsam tillväxt. Batteridrivna produkter och robotgräsklippare driver utvecklingen. Och för Gardena, som har sina huvudmarknader i Centraleuropa, ligger fokus på geografisk expansion. I Construction har Husqvarna genom flera nyligen genomförda förvärv skaffat sig en intressant position inom hela kedjan för betonggolv, från det förberedande markarbetet innan en betongplatta gjuts, till slipning av betonggolv. Här ser bolaget fina tillväxtutsikter.

Sammantaget ser Affärsvärlden ett Husqvarna där tre av fyra divisioner fungerar mycket väl och sannolikt kommer att nå eller överträffa koncernens tillväxt- och marginalmål. Om Consumer Brands-divisionen bara kan lyfta rörelsemarginalen till några procent är aktien köpvärd på dessa nivåer.

Problemet är att årets säsong inte kommer att ge några svar på om bolaget lyckas vända utvecklingen. Möjligtvis skulle indikationer om framtida förbättring kunna komma från att försäljningen av de för Husqvarna höglönsamma robotgräsklipparna tar fart i USA, men mer än så är svårt att tro på.

Med Affärsvärldens tidshorisont på ett år blir det därför svårt att rekommendera köp och rådet blir således att avvakta.

 

!function(e,t,n,s){var i=”InfogramEmbeds”,o=e.getElementsByTagName(t)[0],d=/^http:/.test(e.location)?”http:”:”https:”;if(/^/{2}/.test(s)&&(s=d+s),window[i]&&window[i].initialized)window[i].process&&window[i].process();else if(!e.getElementById(n)){var a=e.createElement(t);a.async=1,a.id=n,a.src=s,o.parentNode.insertBefore(a,o)}}(document,”script”,”infogram-async”,”https://e.infogram.com/js/dist/embed-loader-min.js”);

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold