Verkstadsanalytikern om favoritaktierna just nu: ”Kastar in en curve ball”

Aktierna är inte billiga men 2025 blir ändå bättre för verkstadsbolagen. Det säger DNB:s Mattias Holmberg till Affärsvärlden och ger sina top picks i sektorn. Verkstadsanalytikern lyfter också fram svenska bolagen som kan påverkas av Donald Trump-tullarna.
Verkstadsanalytikern om favoritaktierna just nu: ”Kastar in en curve ball” - mattias_holmberg (1)
DNB:s verkstadsanalytiker Mattias Holmberg.

Verkstadssektorn befinner sig nära en konjunkturbotten. Den bedömningen gör DNB:s mångåriga verkstadsanalytiker Mattias Holmberg som menar att vi är i en cyklisk avmattning.

“Volymmässigt har nog nedgången varit större än vad som avslöjas när man tittar på bolagens rapporterade organiska tillväxt. Det beror på att priskomponenten fortfarande ger ett visst stöd. Om vi justerar bort priset så har volymerna sannolikt fallit i en omfattning som reflekterar en konjunkturell avmattning”, säger Mattias Holmberg till Affärsvärlden och fortsätter:

“Vi bör kunna se ett bättre momentum om vi tittar in i 2025. Framförallt om man vågar gå in i andra halvåret. Men det kommer skilja sig väldigt mycket från slutmarknad till slutmarknad.”

“Jag skulle inte gå så långt som att säga att varken börsen eller verkstadssektorn är billig men det är inte heller helt uppåt väggarna. Jag tror att om man har lite stockpicking i åtanke så finns det absolut aktier som är intressanta nu”.

“VÄRDERINGEN ÄR INTE SPECIELLT ANSTRÄNGD”

Ett exempel är Alfa Laval.

“Och det är om jag bara rangordnar vilka bolag jag ser störst vinsttillväxt i kommande år.”

Det baserar analytikern på bolagets orderbok som byggts upp senaste åren.

“Det marknaden missar lite är att bolaget har en väldigt stark mix bland ordrarna. Det är höglönsamma produkter som ska levereras ut”, säger Mattias Holmberg som tycker marknaden oroar sig för mycket för den marina cykeln.

“Jag tycker att det är en lite för enkel analys att göra.”

DNB:s Mattias Holmberg på huvudkontoret i Stockholm. Foto: Nike Mekibes

Mattias Holmbergs bedömning är att fartygsbyggandet varit på för låga nivåer över tid.

“Nu börjar många fartyg nå slutet av sin ekonomiska livslängd, vilket kräver att marknaden balanserar upp för kommande förluster av kapacitet. I tidigare cykler har det handlat om ny kapacitet som kommer till. Jag tycker att det finns skäl att vara fortsatt ganska optimistisk kring hur motståndskraftig den här marina cykeln skulle kunna vara.”

Alfa Laval är upp ungefär 15% i år. Mattias Holmberg tycker aktien handlas till en rimlig värdering, även om det är något högre än vad den handlats historiskt.

Analytikern ser att bolaget tidigare drivits av marin-, olja- och gascykler men att det nu är mer fokus på strukturella trender inom energiomställning.

“Det är framförallt deras kompetens inom värmeväxlare där man är global marknadsledare som gör att man har en så otroligt stark position.”

Samtidigt ger analytikern en brasklapp:

“Man ska ha respekt för att bolaget fortfarande har stor exponering mot cykliska slutmarknader. Den dynamiken kommer inte försvinna helt och hållet. Men om Alfa Laval historiskt kanske har vuxit 2-3% över en cykel, så är det ett bolag som nu tror vi ska kunna växa 7-8% över en cykel. Och det i sig gör att du ska betala mer när man tittar på multipeln. I det avseendet tycker jag faktiskt inte att värderingen är speciellt ansträngd.”

“skulle inte kalla aktien för billig”

Det andra bolaget Mattias Holmberg tycker är intressant i dagsläget är låsjätten Assa Abloy. Här bör man inte oroas över den cykliska exponeringen då två tredjedelar av bolagets försäljning är eftermarknaden. Även om det, lite motsägelsefullt, är den cykliska exponeringen som gör bolaget intressant just nu.

“Den cykliska exponeringen som Assa Abloy har är mot bygg och där ser vi potential när det svänger. Den väldigt viktiga och lönsamma marknaden är Europa och här är det i princip så dåligt som den kan bli.”

Mattias Holmberg tycker det är imponerande att låsbolaget kunnat hålla uppe marginalen även när husbyggandet stannat av. Nu återstår att se hur snabbt byggsektorn kommer tillbaka.

“Det är en begränsad nedsides-risk idag. Bolaget har väldigt effektivt plockat bort kostnader. Så när byggmarknaden i Europa, inte minst i Skandinavien, börjar komma tillbaka kommer vi se ett ganska kraftigt lönsamhetslyft för Assa Abloy.”

Aktiens nådde all time high på 344 kr i somras. Sen dess har den backat 10 kr.

“Jag skulle inte kalla aktien för billig. Men givet dynamiken som finns tycker jag att bolaget senaste åren återigen bevisat tillväxtpotentialen som finns”, säger Mattias Holmberg.

Han vågar inte tro på bolagets målsättning om en tillväxt på 10%.

“De kan säkert kan nå 7-8% över en cykel om vi tittar kombinerat förvärv och organiskt. Jag skulle säga lite samma sak här som i Alfa Laval: Det är inte billigt på multipeln men för den kvaliteten och tillväxtpotentialen vi får så tycker jag absolut att det är försvarbart.”

DONALD TRUMPS TULLAR

USA:s tillträdande president Donald Trump har uppgett att han ska införa tullar mot Mexiko och Kanada på 25%. Mattias Holmberg säger att hotet om tarifferna i sig inte motiverar en del av de kursrörelser vi sett på börsen senaste veckorna.

“Jag tror att det är signalvärdet i att Trump kommer med de här utspelen och risken för att det här skulle bli starten på ett handelskrig som gör att kursrörelserna är större”.

Om tarifferna införs när Donald Trump svärs in som president i USA i januari är det bilindustrin som skulle bli mest drabbad.

“Bilindustrin är i stor del beroende av importer från Mexiko. Om en bil byggs i USA kommer majoriteten av komponenterna i bilen från Mexiko”, säger analytikern som skulle likställa tarifferna med en kostnadsinflation som löner eller stålpriser.

“Det är egentligen ingen skillnad. Det gör att produkten blir dyrare. Men givet att hela industrin är beroende av import från Mexico så blir det en kostnad som kommer skickas vidare till slutkunden, i det här fallet amerikanska konsumenter.”

SVENSKA BOLAG I FAROZONEN

Även om Mattias Holmberg tror de ökade kostnaderna skickas vidare till de amerikanska kunderna ser han ändå svenska bolag i riskzonen att påverkas.

“Jag kastar in en curve ball. Det bolag som är lättast att se risk i är Autoliv.”

Fordonssäkerhetsbolaget Autoliv har, likt många underleverantörer, fabriker i Mexiko. För Autolivs del är det ungefär 500 Mln USD i nettoflöden som går från Mexico till USA varje år, motsvarande 4-5% av försäljningen.

“Teoretiskt sett om det läggs på 25% i tariff och Autoliv inte lyckas höja priserna, då kommer bolaget tappa runt 10% av vad som ligger i våra vinstestimat”, säger Mattias Holmberg.

“Skulle du behöva svälja en 25%-kostnad själv och inte få ta betalt för det, då kan du lägga ner den verksamheten för att du kommer att förlora pengar på det.”

Mattias Holmbergs bedömning är dock att Autoliv kommer skicka vidare kostnaderna.

“Det kan bli störningar på kort sikt, kanske något enstaka kvartal, innan man lyckats omförhandla priserna med sina kunder”.

DNB har en köp-rekommendation på Autoliv med en riktkurs på 1 270 kr. Det är en uppsida på 16% jämfört med vad aktien kostar idag. Mattias Holmberg tror på en kraftig vinsttillväxt för bolaget kommande 2 år. Det drivs framförallt av en prisnormalisering, minskade störningar i biltillverkarnas produktionsscheman och som en effekt från bolagets kostnadsbesparingarna.

VOLVOS MÅL ÄR MYCKET OPTIMISTISKT

I Mexiko är det flera lastbilstillverkare som har fabriker för att vara nära viktiga marknaden USA. Lastbilskoncernen Volvo är inte riktigt där än, utan bygger just nu en fabrik i landet. Under kapitalmarknadsdagen i mitten på november sa bolaget att de kan vara flexibla med hur lastbilarna sätts ihop. Med andra ord: teoretiskt sett kan man göra delarna i Mexiko men montera ihop dem i USA.

“Allt annat lika det är klart att det skulle vara negativt för Volvos fabriksbygge i Mexiko.”

Skulle tarifferna kunna sätta käppar i hjulet för målet att nå 25% marknadsandel i Nordamerika? 

“Det är inte huvudproblemet. Rent konkurrensmässigt är det väldigt ambitiöst att försöka nå 25% marknadsandel. Framförallt när flera konkurrenter också vill öka sina andelar. Det blir ett frågetecken i min värld kring hur prisdisciplinen i industrin kommer att vara om flera spelare samtidigt vill ta marknadsandelar. Det ser jag som risken snarare än tariffer eller handelskrig.”

Ser du marknadsandels-målet som realistiskt?

“Jag ser det som mycket optimistiskt. Jag har väldigt svårt att lägga in ett antagande om 25% marknadsandel i mina estimat och min modell. Jag tycker att Volvo har flera bra argument till vad de ser som byggstenarna för att komma dit. Men det förutsätter i princip att de lyckas fullt ut i alla avseenden.”

Mattias Holmberg är lite mer avvaktande mot lastbilstillverkaren Volvo, där DNB har en behåll-rekommendation.

Läs mer: Manner: Trumps oförutsägbarhet påverkar svenska intressen

Läs mer: Verkligheten har trumf, oavsett Trump

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från AMF