Vem blir nordens it-kung?
Det är något visst med att vara den största aktören i en bransch, inte minst i en så hårt tillväxtdriven sektor som it-konsultbranschen. Fram till 1999 kunde WM-data ståta med att vara störst i Norden med över 8 000 anställda. Men samma år gick finska Tieto och svenska Enator ihop och bildade Tieto Enator med över 11 000 anställda.
![]() |
KUNG IDAG: Tieto Enators Matti Lehti.
|
Under flera års tid har det därefter varit en ojämn kamp mellan de två nordiska jättarna.
Lågkonjunkturen på it-marknaden slog betydligt hårdare mot WM-data. Men inte heller Tieto Enator har gått opåverkat genom de bistra tiderna.
Faktum är att mycket litet har hänt de senaste fem åren om man tittar på bolagens storlek och omsättning. Tieto Enator har fortfarande drygt 11 000 anställda och WM-data når bara över 8 000 om man lägger till förra årets köp av finska Novo Group.
För två bolag som lovat aktieägarna rejäla tillväxtsiffror är det inte tillräckligt. De skyller givetvis på stålbadet på it-marknaden efter millennieskiftet, men den ursäkten börjar kännas gammal. Problemet är att allmän prispress fortfarande råder på marknaden samtidigt som ingen förväntar sig någon markant ökad efterfrågan hos kunderna i år. För den som vill öka omsättningen och vinsten under de här förutsättningarna krävs för det första en effektiv och kostnadsmedveten organisation men också modet att köpa på sig nya bolag.
![]() |
UTMANAREN: WM-datas Crister Stjernfelt.
|
Och köpsuget är tydligt. Både WM-data och Tieto Enator har trimmat organisationerna under flera års tid. Av allt att döma anser bolagens ledningar att marknaden nu har stabiliserats så mycket att det är dags för en offensiv. Det senaste årets börsuppgång gör också att koncerncheferna kan lägga mer köpkraft bakom orden.
Även om bolagen hävdar att de delvis har olika fokus, WM-data satsar på Norden medan Tieto Enator vill växa internationellt, så blir konsekvensen en hårdare kamp om förstaplatsen på hemmaplan.
– Vi tror att vi kan växa ytterligare i Norden. Det är vår hemmamarknad, här vill vi vara stora, säger Åke Plyhm, vice koncernchef på Tieto Enator.
– Kan Tieto Enator ha en marginal på 10 procent på den här marknaden så kan vi också ha det. Jag tänker inte nöja mig med att vara second best, säger Crister Stjernfelt, vd på VM-data.
Köprundan igång
Både WM-data och Tieto Enator har redan inlett köprundan. I slutet på oktober förra året köpte WM-data finska Novo Group, en affär på 1,8 miljarder kronor som ökade personalstyrkan med 2 300 anställda. Tieto Enator svarade någon månad senare med att köpa svenska Ki Consulting med 770 anställda.
Därefter har fler mindre förvärv gjorts. Tieto Enator köpte bland annat tyska Inveos strax före årsskiftet och flaggar för att fler bolagsköp kommer att ske internationellt i år.
– Risken är att de gör stora förvärv utomlands, som inte ger förväntat resultat, bara för att nå geografisk täckning, säger Nils Molin, analytiker på analysföretaget IDC.
Det avfärdar dock Åke Plyhm som hävdar att Tieto Enator bara är intresserat av mindre bolag som passar in i dess fokusområden telekom, bank/finans och skog.
WM-data köpte svenska Parere av Bure i mars. Och mer ska det bli. WM-data har siktet inställt på Norge i nästa steg. Crister Stjernfelt säger att bolaget har uppvaktats av flera finansföretag som har förslag på tänkbara uppköpskandidater. Han tror inte att WM-data i första hand försöker sig på någon storaffär med bud på Oslo-noterade Ementor eller EDB Business Partner.
– Det mest sannolika i det korta perspektivet är att vi köper en eller ett par mindre bolag, säger Crister Stjernfelt.
Sverige har tidigare varit det land där WM-data och Tieto Enator har konkurrerat hårdast. I och med det finska köpet står det klart att WM-data vill höja temperaturen på den finska marknaden. Finland har historiskt sett varit Tieto Enators kassakista, bolaget har nära relationer med exempelvis Nokia och Telia Sonera sedan länge.
Förutom WM-datas markering har bland annat IBM tagit hem flera stora service- och konsultavtal i Finland det senaste året. Tieto Enators köp av Ki Consulting kan ses som ett sätt att stärka de gamla telekomrelationerna. Ki Consultings viktigaste kund är Telia Sonera.
Alla positionerar sig
WM-data och Tieto Enator är alltså inte de enda aktörerna på marknaden som positionerar sig för framtiden. Faktum är att det senaste halvåret har bjudit på en rad storaffärer i den nordiska it-konsultbranschen. Bara sett till de största affärerna har över 7 000 anställda fått nya arbetsgivare (se faktaruta till höger).
I december köpte amerikanska Computer Sciences Corporation (CSC) flygbolaget SAS dotterbolag Scandinavian IT Group med 1 200 anställda. Med affären följde också ett omfattande outsourcing-kontrakt värt 1,5 miljarder dollar, 11,4 miljarder kronor.
I januari slutförde fransk-holländska Atos Origin sitt köp av Schlumberger Sema som har drygt 1 500 anställda i Norden. För några veckor sedan blev det också klart att Accenture tar över norska EDB:s telekomdel med 360 anställda.
De riktigt stora spelarna i Europa och USA försöker alltså bli ännu större. Förklaringen står att finna i den rådande branschtrenden att kunderna lägger ut en allt större del av sina it-funktioner externt. Outsourcing växer starkt på en annars svag it-marknad, förklaringen är att mer traditionella konsultsektorer, som ren timkonsulting, minskar kraftigt.
För att kunna ta de riktigt stora outsourcing-kontrakten krävs både storlek och ofta global täckning. Amerikanska branschjättar som IBM, HP, EDS och CSC har därför kunnat flytta fram sina positioner i Norden det senaste året.
Både Tieto Enator och WM-data säger att de inte kan vara med och tävla om de riktigt omfattande driftavtalen hos exempelvis Ericsson. De vill i stället inrikta sig på mindre, nationella eller nordiska, driftavtal och på underhåll av system och programvaror. Visserligen delar kunderna ofta upp avtalen i en driftdel och en applikationsdel, men en leverantör som får in en fot på driftsidan ökar givetvis sina chanser att få fler uppdrag. Det är mot bakgrund av detta som WM-datas och Tieto Enators tal om fortsatt expansion i Norden ska ses.
– Det finns starka incitament på marknaden att vara stor i de fyra nordiska länderna, säger Nils Molin, analytiker på IDC.
Men storleken räcker inte i den hårdare konkurrensen. Prispressen gör att både WM-data och Tieto Enator har börjat titta på att lägga delar av produktionen i lågprisregioner. Frågan är känslig internt, eftersom de anställda i Norden får en tydlig signal om att de anses ha för höga löner.
– En del av utvecklingen kan vara lämplig att lägga i lågkostnadsländer. Vi kan inte nonchalera trenden, säger Plyhm.
Tieto Enator har en arbetsgrupp placerad i Tjeckien som väntas växa framöver. WM-data har ett mindre kontor i Estland som ingick i Novo Groups nätverk och som ska utvecklas vidare. WM-data har också långt gångna planer på ett samarbete med indiska HCL Technologies. HCL erbjuder en rad it-tjänster och tanken är att WM-data ska använda det indiska företaget som underleverantör i större outsourcingaffärer. Den första kunden kan bli Apoteket, ett avtal som WM-data fick i början på året.
I takt med att traditionell timkonsulting blir allt mindre intressant för de stora konsultbolagen har både Tieto Enator och WM-data minskat andelen anställda inom denna sektor. Fokus är i stället att sälja kompletta lösningar och ta ett större ansvar för kundernas it-behov via exempelvis outsourcing. Tieto Enator har hunnit längst i denna omställning, vilket även WM-data medger.
Satsar internationellt
Med utgångspunkt från de kunskaper om bank/finans, telekom och skog som Tieto Enator har fått från uppdrag åt nordiska kunder hoppas bolaget kunna växa internationellt. Tieto Enator har exempelvis flera kunder i den amerikanska skogsindustrin och ser goda förutsättningar att växa inom bank/finans i Västeuropa samt hos teleoperatörer i det gamla östblocket.
– Internationellt fokuserar vi helt på de branscher som vi har valt ut, det är vår möjlighet att konkurrera på den internationella arenan, säger Åke Plyhm.
Men en internationell expansion ökar samtidigt risken i bolaget. Många tvivlar på att Tieto Enator med sin nuvarande storlek ska kunna konkurrera utomlands med jättar som IBM och Accenture.
WM-data har under de senaste två åren lagt ner mycket arbete på att försöka ställa om verksamheten till mer lönsamma sektorer. Enighet råder dock bland branschbedömare om att bolaget fortfarande har en något för stor andel allmänt inriktade konsulter. Å andra sidan anses WM-data, med sitt Norden-fokus, ha större möjligheter att nå framgång med ett bredare kunderbjudande. Offentlig sektor är en allt viktigare kund.
Köpet av Parere är en tydlig signal om att WM-data också vill växa inom mer administrativ outsourcing. Outsourcingvågen väntas breddas de kommande åren och också omfatta allt mer administrativa tjänster, exempelvis sådant som i dag ligger på interna lönekontor. WM-datas egen summering är att segmentet efter köpet redan står för 750 miljoner kronor av omsättningen i Norden.
Viktigast för både Tieto Enator och WM-data är dock att kunderna vågar satsa på mer framåtblickande nyinvesteringar på it-området. Trots att allt fler talar om ett uppdämt behov så har mycket litet hänt hittills. Om det vänder på allvar så är det framför allt i Sverige som vinsterna kommer att skördas.
– Den svenska marknaden föll betydligt mer än den finska efter toppåren. Förväntningarna är därför högre på en vändning i Sverige, säger Pasi Vaisanen, analytiker på FIM Securities i Helsingfors.
______________________________
Uppköpsrallyt
2003
Oktober
WM-data köper Novo Group, Finland, 2 300 anställda.
November
Tieto Enator köper KI Consulting, Sverige, 770 anställda.
December
Tieto Enator köper energiverksamheten i OM Hex, Norden, 45 anställda.
CSC köper Scandinavian IT Group av SAS, Norden, 1 200 anställda.
Ratos köper Ergo Bluegarden, Norge/Danmark, 300 anställda.
2004
Januari
Atos Origin slutför köpet av Schlumberger Sema, internationellt, varav 1 500 anställda i Norden.
Tieto Enator köper Inveos, Tyskland, 120 anställda.
Mars
VM-data köper Parere, Sverige/Norge, 150 anställda.
Accenture köper EDB Business Partner telekomdel, Norge, 360 anställda.
EDB Business Partner köper Telenors bolag för it-drift, Norge, 470 anställda.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.