Vattenfall tvingas skrota slogan om fossilfrihet: ”Potentiellt vilseledande”

Vattenfall har länge marknadsfört sig med sloganen "ett fossilfritt liv inom en generation" – men nu är det slut med det. Nederländska myndigheten ACM har satt ned foten eftersom budskapet är "potentiellt vilseledande. "ACM har en mycket strikt syn", uppger Vattenfall för Affärsvärlden.
Vattenfall tvingas skrota slogan om fossilfrihet: ”Potentiellt vilseledande” - Namnlös design (72)
Vattenfall har marknadsfört sig med sloganen sedan 2017. Anna Borg är VD på det statliga bolaget. Foto: TT och Vattenfall

Sedan 2017 har Vattenfall stoltserat med sloganen “För ett fossilfritt liv inom en generation”. Men nu har den nederländska konkurrensmyndigheten ACM reagerat.

Myndigheten anser att den inte är tillräckligt konkret och “potentiellt vilseledande”. Det rapporterar danska Finans i samarbete med Energy Watch.

“Det är bra om företag sätter upp ambitiösa mål när det gäller hållbarhet. I det ögonblick de använder sina ambitioner i kommunikationen med sina kunder, måste de vara konkreta och tydliga. Först då kan konsumenterna inkludera företagens hållbarhetsinsatser i sina val”, säger Edwin van Houten, konsumentdirektör på ACM, till Finans.

SKROTAR MOTTOT

Vattenfall i Nederländerna har gått med på att slopa det ifrågasatta budskapet. Men Cindy Kroon, försäljningschef på bolaget anser inte att det är missvisande.

“Det är viktigt att påståenden är korrekta och att kunderna kan lita på dem. Vi är övertygade om att vår slogan tydligt uttrycker vår ambition, men vi förstår också ACM ståndpunkt”, säger hon till Finans.

Vattenfall i Sverige uppger för Affärsvärlden att bolaget använde sloganen “För ett fossilfritt liv inom en generation” mellan åren 2017 och 2023. Nu har bolaget bytt till “Working for fossil freedom”.

STRIKT TOLKNING

Pressekreteraren Magnus Kryssare uppger att bytet beror på att Vattenfalls mål kommer att uppnås tidigare än inom en generation.

I ett mejl till Affärsvärlden skriver han att konkurrens- och konsumentmyndigheten ACM har en mycket strikt syn på hur ambitioner ska uttryckas i reklamsammanhang.

“På grund av detta har vi avvaktat med att lansera vår nya slogan i Nederländerna och vi har kommit överens om att inte heller använda den gamla där”, skriver Magnus Kryssare.

Läs ocksåVattenfalls brunkol blev en guldgruva – för den tjeckiska miljardären

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold