Vattenfall och Fortum vill ha 90 kronor för full elbilstank
– Personligen anser jag att det bara borde kosta hälften så mycket som Vattenfall och Fortum vill ha för snabbladdning, säger Örjan Hedblom, ansvarig utgivare för tidningen Elbilen i Sverige, till Ny Teknik.
Också organisationen Gröna Bilister är kritisk till att de två största elbolagen i Sverige nu börjat ta betalt för elbilselen.
– Detta besked kommer i ett läge när elbilsförsäljningen står och stampar på en låg nivå, säger Martin Prieto Beaulieu, presstalesman för Gröna Bilister.
Han menar att för den som laddar sin elbil med Vattenfalls eller Fortums snabbladdare kommer det i bästa fall att bli lika dyrt att köra på el som på bensin eller diesel. I sämsta fall dubbelt eller tredubbelt så dyrt, beroende på laddningseffekten, laddaren och bilmodellen.
Också tidningen Vi Bilägare resonerar på samma sätt. Tidningen har en BMW i3, en ren elbil som enligt tidningen behöver laddas ungefär 50 minuter i snabbladdare för att köras tio mil.
– Det blir en driftskostnad på 15 kronor per mil, eller ungefär dubbelt så mycket som en bensindriven bil i samma storleksklass. Att ladda motsvarande ström hemma kostar under 20 kronor, skriver Vi Bilägare.
Både Vattenfalls och Fortums snabbladdare har en effekt på 50 kW för den japanska standarden Chademo och den europeiska Combostandarden CCS. Båda ger likström direkt från stolpen till batteriet.
En tredje variant finns också för växelströmsladdning med en effekt på 43 kW.
Tumregeln är att en snabbladning från tomt batteri till 80 procent fulladdat tar cirka 30 minuter. Att ladda fullt till 100 procent rekommenderas inte eftersom det tar relativt längre tid för de sista 20 procenten.
Vattenfall och Fortum har stannat för identiska prislistor.
- Snabbladdning 3 kronor i minuten.
- Semisnabbladdning 1,50 kronor i minuten.
- Normalladdning 5 kronor i timmen.
Än så länge är det bara Vattenfall och Fortum som tar betalt för snabbladdning. Lokala elbolag i anslutning till Green Highway i Jämtland och utefter elbilsvägen E6:an och näraliggande områden bjuder fortfarande på elen.
Men det är troligen en tidsfråga innan det kostar överallt.
Öresundskraft i Helsingborg kommer under året att sätta upp 35 stycken snabbladdare från ABB utefter E6 och E4 delvis finansierat av EU-pengar.
Men det kommer att kosta att tanka.
– Ja det blir inte gratis. Men vi har inte satt några priser än, säger Christer Nilsson, projektledare för storsatsningen.
Men att ladda en Tesla Model S kommer alltid att vara gratis, lovar Teslagrundaren Elon Musk. Tesla bygger i rasande fart upp ett nät av egna snabbladdare i både Europa och Nordamerika. Hittills har man installerat nästan 100 så kallade Supercharge-stolpar på 13 orter i Sverige. Det är lika många som antalet Chademo och CCS tillsammans.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.