Aktieråd
Utnyttja omotiverat kursfall
KÖP Ett besök i bilreservdelskedjan Mekonomens butik i Veddesta, två mil norr om Stockholm, är tillräckligt för att också den med lövtunna kunskaper om bilbranschen ska få en känsla för varumärket Thules tyngd i branschen. Innanför entrédörren är två av de tre första montrarna som möter kunderna reserverade för Thules paradprodukter. Först cykelhållarna avsedda för montering på bilars dragkrokar, där sortimentet anpassats för att möta olika plånboksstorlekar. En billigare instegsmodell i en trådkorg direkt på golvet exponerade för kunderna som vore de paraplyer för 799 kronor och en mer exklusiv för 5 500 kronor. Andra tillverkare lyser helt med sin frånvaro. Några meter längre in i butiken prålar sortimentet av tak- och skidboxar. Ett tiotal olika modeller i olika storlek och prislägen men också här – enbart av fabrikatet Thule.
Förhållandena i reservdelsbutiken är en spegel av de rådande marknadsförhållandena inte bara i Sverige utan i de flesta av det 140-tal länder där Thule verkar. Cykelhållare, takräcken och takboxar är de största produktkategorierna på en marknad som Thule dominerar fullständigt . Bolaget har en bit över hälften av världsmarknaden. De två produktgrupperna är Thules raison d’être och ingår i försäljningsområdet Sport & Cargo Carriers som står för två tredjedelar av koncernens omsättning på i runda tal 6,8 miljarder kronor.
Övriga områden är väskor, bagar och ryggsäckar, med 14 procent, samt RV Products, cykelhållare och markiser till husbilar och husvagnar, 13 procent, samt barnprylar, bland annat sportiga barnvagnar, 8 procent.
Med de siffrorna i minnet går det att konstatera att Thules ambition att minska beroendet av de två storsäljande produktgrupperna inte går som planerat. Försäljningen inom Sport & Cargo Carriers har sedan 2015, året efter bolagets renodling och börsnotering, tvärtom ökat från 60 procent till 67 procent under fjolåret.
Och lika bra är det. Att det Malmöbaserade Thule förblir vid sin läst har antagligen bidragit till att de 13 000 aktieägarna har kunnat njuta av en fantastisk resa sedan bolaget börsnoterades för i dagarna fyra år sedan. Från noteringskursen på 70 kronor har aktien sakta men säkert klättrat mer än trefaldigt till högstanivån 237 kronor i somras. För aktieägare som vant sig vid en aktie som rör sig i mindre steg måste kursreaktionen på bolagets tredjekvartalsrapport i fredags därför ha kommit helt oväntat. Aktien föll direkt i öppningen med 17 procent, och hälften av uppgången efter noteringen var bortsopad.
Fallet orsakades framför allt av det faktum att rörelsemarginalen (och inte tillväxten) nu hamnade i fokus för investerarnas intresse. Och med en nästan oförändrad rörelsevinst under kvartalet på 267 miljoner kronor föll rörelsemarginalen till 17,1 procent. Det är både lägre än utfallet under motsvarande kvartal 2017, då rörelsemarginalen nådde 18,6 procent, och dessutom lägre än under årets första sex månader, då marginalen nådde över 20 procent.
Men den inledande panikreaktionen var överdriven. Ökade utvecklings- och lanseringskostnader om 25 miljoner kronor under kvartalet förklarar en del av marginalminskningen. Dessutom binder Thule nu och fram till i mars nästa år mer kapital än tidigare. Orsaken? En högre lageruppbyggnad, normalt en styggelse i industriföretag, men som enligt ledningen går att motivera i Thule eftersom det i slutändan betyder lägre kostnader.
– Det görs för att säkerställa att vi kostnadseffektivt kan fånga den förväntade ökade försäljningen under högsäsongen nästa år, skriver koncernchefen Magnus Welander i rapporten.
Kvartalsrapporten var på det stora hela så bra som någon kan begära. Thuleaktien är en av Affärsvärldens favoriter och den bilden ändras inte med anledning av rapporten. Bolaget är något så ovanligt som en snabbväxare med utmärkt lönsamhet, där framtida vinster betalas till cirka 20 gånger pengarna (p/e-tal). Inte illa alls, och när marginalerna ökar igen vill Affärsvärlden vara med, inte minst som direktavkastningen nu kan beräknas till 3,8 procent.
Riktkursen sätter vi till 225 kronor, men blir inte förvånade om kursen når 210 kronor redan till jul. På den nivån var Thulekursen så sent som för en månad sedan, 4 oktober.
Missa inga uppdateringar från Affärsvärlden Analys+. Följ oss på Twitter: @AFV_analysplus
Har du frågor eller synpunkter rörande tjänsten? Maila oss på: analysplus@affarsvarlden.se
!function(e,t,n,s){var i=”InfogramEmbeds”,o=e.getElementsByTagName(t)[0],d=/^http:/.test(e.location)?”http:”:”https:”;if(/^/{2}/.test(s)&&(s=d+s),window[i]&&window[i].initialized)window[i].process&&window[i].process();else if(!e.getElementById(n)){var a=e.createElement(t);a.async=1,a.id=n,a.src=s,o.parentNode.insertBefore(a,o)}}(document,”script”,”infogram-async”,”https://e.infogram.com/js/dist/embed-loader-min.js”);
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.