USA-succén kan bli ett hot mot Northvolt: ”Solid state är framtiden för elbilar”

Billigare, snabbare och säkrare. Volkswagen-ägda QuantumScape har tokrusat på börsen efter att lyckade tester visat att vi kan vara på väg mot den heliga graalen i batteribranschen. Men hur slår framgångarna för solid state-batterier mot svenska Northvolt?
USA-succén kan bli ett hot mot Northvolt: ”Solid state är framtiden för elbilar” - Canada EV Exhibition
Foto: AP

Den svenska batterijätten Northvolt står inför en kommande börsnotering. Marknaden tror att den kommer att värdera Northvolt till kanske runt 200 miljarder kronor, vilket skulle göra Northvolt till ett av de 20 högst värderade bolagen på Stockholmsbörsen. Om de väljer en notering i Sverige, alltså.

Men nu kan investerarna få göra om sina kalkyler då ett nytt teknikskifte inom batteritillverkning gör att Northvolt och andra batteritillverkare riskerar att stå med gårdagens teknologi. Detta sedan den heliga graalen inom batteribranschen, solid state, nu ser ut att bli verklighet.

Fulladdat på en kvart

Solid state är ett batteri utan elektrolytvätska. Det är billigare att tillverka, laddar snabbare, ger längre räckvidd och är säkrare. Ingen har ännu lyckats göra ett sådant batteri.

Förrän i torsdags. Då exploderade kursen i det amerikanska batteribolaget QS, QuantumScape, med 50% sedan Volkswagens batteribolag PowerCo redovisat extremt bra testsiffror på ett solid state-testbatteri från QS.

Batteriet laddades över 1 000 gånger, vilket för en normal elbil motsvarar en körsträcka på väl över 50 000 mil och batteriet hade fortfarande kvar mer än 95% kapacitet. Det vill säga: hade knappt åldrats alls. Batteriet kan bli fulladdat på 15 minuter.

“Testresulaten översteg våra förväntningar och imponerar med vilken potential det finns i solid state-batterier”, framhöll PowerCo:s VD Frank Blome i pressreleasen.

“Vi är helt övertygade om detta batteris fördelar och fortsätter nu i full fart arbetet tillsammans med QS mot serieproduktion.”

Volkswagen är storägare

Volkswagen har ett nära samarbete med QS. Efter en tidigare investering på 300 miljoner dollar är den tyska biljätten en av QS största ägare och har två styrelseposter med PowerCo:s VD Frank Blome och Jurgen Leohold, Volkwagens tidigare forskningschef.

Att Volkswagen representeras av två toppnamn visar vilken vikt man lägger på samarbetet med QS.

I Northvolt, där Volkswagen också är största ägare med drygt 22%, har man sedan i somras Sven Fuhrman, bolagsjurist och investeringschef i Volkswagen, som ”varken ingår i Volkswagens styrelse eller ledning, vilket utmärker honom från sina tidigare företrädare på posten”, enligt beskrivningen Affärsvärlden gjorde i november i fjol i en artikel om att det finns ”Tecken på att Volkswagen tröttnat på Northvolt”.

”Marknadsmöjligheterna för vår teknologiska plattform är massiva med en potential att nå hundratals miljarder dollar årligen i flera årtionden framöver”, avslutade QS VD Jagdeep Singh ett konferenssamtal med investerare sedan PowerCo:s testresultat publicerats.

Mycket arbete återstår

I Affärsvärldens samtal med PowerCos presschef Andreas Gross framhåller han att ”det fortfarande återstår mycket arbete innan det kan bli kommersiell produktion, som tillförlitlighet och hur massproduktionen ska ske, så därför kan vi inte nu säga något om när en marknadsintroduktion kan ske”.

Några QS-analytiker tror det blir närmare 2030 än 2025, vilket väl är en tröst för Northvolt.

Tillval i lite dyrare bilar

Enligt uppgifter till Affärsvärlden är det troligt att de första kommersiella solid state-batterierna från QuantumScape kommer att bli tillval för bilar i de övre prissegmenten. Förmodligen är det då till bilar i VW-koncernen. Det betyder att marknaden ännu under många år kommer att finnas kvar för de traditionella batterier Northvolt tillverkar.

Affärsvärlden har sökt Northvolt för en kommentar till de överraskande resultaten från QS. Bolaget hänvisar till en intervju med SvD i somras. Då tonade Northvolts VD Peter Carlsson ner hotet från solid state-batterier.

Northvolt också tittat på Solid state-tekniken sa han ”men vi är långtifrån övertygade om att det är den snabbaste vägen att gå”. Som nackdel pekade han på att det krävs mer litium i produktionen och att det ”krävs väldigt hög värme för att de ska laddas”.

”Vi tror det absolut kommer att finnas solid state-batterier inom tio år som levererar mot vissa behov på marknaden, men vi ser det inte i dag.”

Hot från flera håll

Det är dock inte bara från QuantumScape som hotet mot Northvolt kommer. Flera av de stora bilbolagen som Ford, BMW, Toyota och Nissan arbetar på egna solid state-lösningar. Toyota som varit en eftersläntrare på elbilsmarknaden har aviserat att de arbetat på ett solid state-batteri och att de hoppas kunna sätta det på marknaden 2027/28.

Enligt Toyota kommer deras batteri att dubbla körsträckan till 120 mil i ett första skede för att sedan nå 150 mil och laddas upp på tio minuter. Nissan säger att de ska producera en elbil med solid state-batterier 2028.

Jagdeep Singh på QuantumScape tror att Toyota har många problem kvar att lösa innan deras batteri blir klart ”men Toyota bekräftar med sina ansträngningar att solid state är framtiden för elbilarna”.

För nuvarande och blivande aktieägare i Northvolt är då frågan hur många år som är kvar innan dagens batteriteknologi blir obsolet. På Volkswagens batteribolag PowerCo tror man inte det sker inom överskådlig framtid och beslutar därmed följdriktigt att investera över 5 mdr dollar i en ny ”traditionell” batterifabrik i kanadensiska Ontario.

Om det är en tröst för Northvolt återstår att se.

PowerCo:s uppgift från Volkswagen är att strömlinjeforma hela kedjan, från råvara till färdigt batteri. Men också att tillverkningen ska ske av samma batteri i alla fabriker. Det nya solid state-batteriet ska utformas så att det passar in i denna produktionskedja.

För att underlätta detta investerade Volkswagen för några år sedan flera hundra miljoner dollar i Cambridge-bolaget 24M Technologies specialiserat på modulär battericellsteknik. Volkswagen och norska batteribolaget Freyr har licenser på deras teknologi.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold