Analytiker: Allt över 40 miljarder blir ‘fire power’ till Volvos utdelningar

Stora amerikanska investerare föredrar inhemska aktier framför europeiska. Det är en viktig förklaring till Volvos låga värdering, säger Citis analytiker Klas Bergelind till Afv.
"Volvo har egentligen gjort allt rätt. Men kanske vore återköp av den egna aktien att föredra istället för utdelningar, vilket särskilt amerikanska investerare föredrar",
Analytiker: Allt över 40 miljarder blir ‘fire power’ till Volvos utdelningar - Volvo Klas B
Volvos VD Martin Lundstedt (Foto: TT) och Citis analytiker Klas Bergelind (Foto: Citi)

Martin Lundstedt har lyckats lyfta Volvo till en ny nivå. Sedan han tog över som VD 2015 har rörelsemarginalen lyfts till i snitt 9%. Innan han tillträdde som högsta chef för lastbilsjätten låg marginalen i snitt på runt 5%. Volvo befinner sig i gott skick och ser ut att slå alla tidigare vinstrekord i år, vilket Afv påpekat i en analys nyligen.

“Martin Lundstedt har gjort väldigt bra ifrån sig”, säger Citis analytiker Klas Bergelind, som bevakat lastbilsbolaget i ett årtionde, till Affärsvärlden.

Den före detta Scania-veteranen Lundstedt har förbättrat Volvo på flera olika sätt, även om bolaget rent strukturellt inte ser annorlunda ut, konstaterar Klas Bergelind. Serviceaffären har i snitt vuxit organiskt med 7-8%  i årstakt och organisationen har decentraliserats.

Volvo har ett gediget facit av att slå marknadens förväntningar. Det gäller även för samtliga kvartal i år. Aktien, som är upp 26% i år och 20% på 3 år, har förvisso belönats. Men flera analytiker som Afv talat med är av åsikten att aktien fortfarande är undervärderad.

Volvos värdering

Affärsvärlden analyserade Volvo-aktien i slutet av oktober. Då handlades aktien till dessa förväntade P/E-tal. Notera att aktien gått upp cirka 9% sedan dess:

  • 9,5 för 2023
  • 12,6 för 2024
  • 11,5 för 2025

De senaste 10 åren har Volvo handlats till P/E 23,7 i snitt, enligt Börsdata.

Kepler Cheuvreux analytiker Mats Liss sällar sig bland dem som anser att värderingen är för låg.

“Volvo har förändrat karaktär under senare år och blivit mer motståndskraftigt till förändringar i efterfrågan, dels genom en ökad andel service och eftermarknad, men också att bolaget visat att de kan parera affären i lägen då efterfrågan viker”, säger Mats Liss och pekar på pandemin som ett konkret exempel.

Citis Klas Bergelind lyfter flera tänkbara anledningar till den pressade värderingen.

“Dels är Volvo ett europeiskt bolag, dels affärsområdet Construction Equipment (anläggningsmaskiner) och sist omställningen till elektrifiering.”

Ljummen inställning till europeiska aktier

Amerikanska investerares intresse för europeiska aktier är förhållandevis svalt, åtminstone jämfört med just amerikanska, framhåller Klas Bergelind.

“Generellt är det mer av ett Europaproblem än bolagsspecifikt. Volvo kan ju inte göra något åt att det är ett europeiskt bolag.”

På temat nämner Klas Bergelind nämner en handfull faktorer som skulle kunna leda till ett attraktivare Europa ur ett investeringsperspektiv.

“Det skulle vara om naturgaspriserna kollapsar, färre geopolitiska problem runt hörnet och att Kinaberoendet minskas. Det finns egentligen flera anledningar till varför särskilt amerikanska investerare är försiktigt inställda till Europa”, säger Citi-analytikern och understryker att det är högst osannolikt att dessa händelser blir verklighet åtminstone inom närtid.

Totalt kontrollerar amerikanska aktörer 12,5% av kapitalet i Volvo, enligt Holdings. Bland dessa Blackrock, Vanguard och Capital Group.

Kinesiska Geely är näst största ägare i lastbilskoncernen med 8% av kapitalet och 16% av rösterna.

Skrämmer Geelys närvaro iväg amerikanarna?

“Geely klev in i Volvo 2018 och redan tre år innan intåget var intresset för Volvo ganska lågt. Jag vistades mycket i Nordamerika 2016 och redan då fick jag intrycket att många var skeptiska till Volvo. Geely-faktumet har nog smärre påverkan”, säger Klas Bergelind.

Om Geely skulle sälja av sin position – hade det kunnat få fart på aktien?

“Det beror på vem köparen skulle vara.”

Volvos tio största ägare

Ägare Mdr kr Kapital Röster Land
Industrivärden 45 9,0% 27,9% Sverige
Geely Holding 40 8,2% 15,9% Kina
Swedbank Robur Fonder 22 4,5% 1,8% Sverige
AMF Pension & Fonder 16 3,4% 5,4% Sverige
Blackrock 16 3,3% 2,2% USA
Vanguard 15 3,2% 2,1% USA
Alecta Tjänstepension 14 2,9% 4,1% Sverige
Handelsbanken Fonder 11 2,3% 0,8% Sverige
Norges Bank 11 2,3% 1,6% Norge
SEB Fonder 11 2,3% 0,8% Sverige
Källa: Holdings

 

Volvos värdering skulle inte stiga enbart av att mer utländskt kapital letar sig till lastbilsjätten. Något mer konkret måste hända, menar Klas Bergelind.

“De har egentligen gjort allt rätt. Men kanske vore återköp av den egna aktien att föredra istället för utdelningar, vilket särskilt amerikanska investerare föredrar. Kan en renodling till enkom lastvagnar attrahera fler investerare? Möjligen.”

Construction Equipment

Den senaste tiden har det i media diskuterats om att en avknoppning av Volvos affärsområde Construction Equipment (CE) hade kunnat ge bränsle till aktien då det hade inneburit ett mer renodlat lastbilsföretag. VD Martin Lundstedt sade dock nyligen i en intervju med Dagens industri att en avknoppning inte finns på agendan.

Under förra Kina-krisen 2015, när Shanghaibörsen tappade en tredjedel av värdet på en dryg månad, pressades affärsområdet och hade ensiffrig marginal. Men efter det har det skett en betydlig förbättring och marginalerna ligger numera närmare 20%, framhåller Klas Bergelind.

“Även om affärsområdet är betydligt bättre idag är marknaden fortsatt lite oroad över cyklikaliteten och prispress – jämfört med lastbilar som är en mycket mer konsoliderad marknad med en starkare eftermarknad och högre intjäningsförmåga genom cykeln.”

Foto: Volvo

Citi-analytikern konstaterar vidare att det behöver finnas en industrilogik bakom en eventuell avknoppning av Construction Equipment.

“För oss är det mer en fråga om finansiell ingenjörskonst. Men det verkar inte största ägaren Industrivärden eller Volvo vara pigga på. Det måste finnas en industrilogik, det vill säga att en division exempelvis underpresterar och att den affären potentiellt skulle klara sig bättre som ett separat bolag. Med det sagt hade den här diskussionen varit mycket mer relevant 2015 än i dag eftersom CE presterar mycket bättre nu.”

Caterpillar konkurrerar med Volvo kring just anläggningsmaskiner och aktien har en klart högre värdering än Volvo, men här gäller det att vara försiktig, varnar Klas Bergelind.

“Det är känsligt att använda amerikanska multiplar i en ‘sum-of-the-part’-analys på Volvo. Om man använder en Caterpillar-multipel på CE får man uppsida, men så fungerar inte riktigt aktiemarknaden. Den är uppdelad i två läger – amerikanska och europeiska värderingar.”

Hade en avknoppning av CE lyft Volvos värdering?

“Det kanske hade hjälpt. Men som sagt får man inte glömma det ljumma intresset för europeiska aktier.”

Omställningen till elektrifiering

Den tredje faktorn som Klas Bergelind menar tynger Volvos värdering är bolagets ambitioner att bli ledande inom omställningen till elektrifiering, ellastbilar och batterier. Investerare räds över att Volvos utdelningsförmåga ska försämras då de bedömer att bolagets marginaler kommer att krympa i samband med omställningen. För att inte nämna de investeringar som är förknippade med omställningen.

Volvo FM Electric.
Volvo FM Electric. Foto: Volvo

“Men man missar några saker, tror jag. I en rapport från oss för ett drygt år sedan kom vi fram till att Volvo behöver investera mellan 50 till 60 miljarder kronor totalt över 10 år. Trots investeringarna klarar Volvo att behålla den nuvarande höga utdelningen. Volvo brukar hålla en kassa på minst 40 miljarder, så allt över det blir ‘fire power’ till utdelningar.”

Samarbeten mellan lastbilstillverkarna

Samriskbolaget Cellcentric
Våren 2021 förvärvade Volvo hälften av aktierna i företaget Daimler Truck Fuel Cell för drygt 6 mdr kr varpå samriskbolaget Cellcentric bildades. Ambitionen är att göra Cellcentric till en “ledande global tillverkare av bränsleceller”.

Infrastruktursammarbetet
Sommaren 2021 ingick Volvo, Daimler Truck och Traton en avsiktsförklaring om att installera och driva ett “högpresterande” offentligt laddningsnätverk för batteridrivna, tunga fjärrtransportlastbilar över Europa.

Vid utgången av det tredje kvartalet hade Volvo en nettokassa på över 60 miljarder. Och den kan svälla upp till 80 miljarder i år, bedömer Klas Bergelind.

“Om Volvo lyckas behålla rörelsemarginalerna kring målet om 10% i snitt och växer omsättningen med 2-3% per år, som man gjort historiskt, så kommer kassan ha ungefär samma storlek som nu även om 10 år medan nuvarande utdelningsförmåga bibehålls.”

Klas Bergelinds bedömning är att Volvo klarar av att hålla uppe marginalerna trots omställningen.

“Det blir en annan affärsmodell – Battery-as-a-service. Även om Volvo säljer en ellastbil kontant och som har aningen lägre marginal, än den konventionella lastbilen, initialt så vinner du på service-affären över tid. Sett till en livscykel späds marginalen troligen inte ut.”

I skrivande stund har Citi köprekommendation på Volvo. Riktkursen är 280 kr, vilket innebär en potentiell uppsida om cirka 17%.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET
Annons från Spotlight Stock Market
Annons från Archelon