USA i täten

När det gäller mobilt internet hamnar riskkapitalet fortfarande oftast i USA, även om Europa tar en allt större andel.

Europa har på flera vis lett över USA när det gäller mobiltelefoni. Europa har till exempel haft en allmänt spridd och accepterad teknisk standard för digital mobiltelefoni, GSM. Det är en avgörande skillnad jämfört med USA, där en rad olika standarder har samsats. Tuffa krav från konkurrensmyndigheterna har också tills nyligen förhindrat en konsolidering av de amerikanska mobiloperatörerna, vilket lett till dålig kvalitet vad gäller mobilnätets täckning.

Europa har också haft en högre mobilpenetration. En faktor som har bidragit till detta är kontantkorten, som inneburit att även personer som inte ringer särskilt ofta kan kosta på sig en mobiltelefon till en överkomlig penning.

USA lockar kapitalet

Men även om Europa legat i täten vad gäller mobil teknologi, attraherar USA fortfarande mest riskkapital för trådlösa investeringar. Kalifornienbaserade analysfirman Rutberg & Co uppskattar att riskkapitalinvesteringar i så kallade startup-företag inom trådlös teknik har varit 12,1 miljarder dollar i Nordamerika, men bara en tredjedel så mycket i Europa de två senaste åren.

En växande andel av riskkapital inom trådlös teknik letar sig dock till Europa. Enligt Rutberg & Co stod Europa för 27 procent av de trådlösa riskkapitalinvesteringarna 2001, jämfört med 22 procent 2000. Amerikanska företag svarade under samma period för 73 respektive 67 procent av investeringarna för trådlöst riskkapital.

Utbyggnaden av de nya mobilnäten som klarar av snabb datatrafik och ständig uppkoppling mot internet har också gått snabbare i USA än i Europa. En viktig orsak till den europeiska eftersläpningen är de gigantiska belopp som teleoperatörerna betalade för att få licenser för tredje generationens mobiltelefoni (3G), vilket skedde genom auktionsförfarande i en rad europeiska länder. Det har satt hård press på operatörernas finansiella situation, vilket fått en del följdeffekter.

– Tidigare har operatörerna investerat mycket i “telekomstartups”, säger Staffan Helgesson, vd för riskkapitalbolaget Startupfactory. Men det har blivit svårt för dessa företag att få sina första kunder, eftersom operatörerna är pressade av 3G-utbyggnad där pengarna går till Ericsson, Nokia med flera samt olika statsbudgetar. Investeringar inom andra områden är väldigt få.

– Sveriges attraktionskraft har minskat för internationellt kapital på grund av att mobilt internet inte tagit fart ännu, säger Staffan Helgesson.

USA är en stor enhetlig marknad, vilket gör det lättare för små företag att hitta tillräckligt många kunder för att bli lönsamma, jämfört med Europa där marknaden är fragmenterad. Framväxten av mobil datatrafik och internet i mobila terminaler gynnar också USA. Där har både konsumenter och företag ett helt annat grepp kring internet, tjänster och inte minst att få ut de på marknaden. Att amerikanerna i genomsnitt också lägger ned mycket mer än européerna på mobiltelefoni talar också för en relativt snabbare utveckling av mobil datatrafik i USA. Det kan i sin tur medföra att riskkapitalister i viss mån hellre söker sig till USA för att hitta investeringsobjekt, om det visar sig att det är där de bästa marknadsförutsättningarna finns.

– Jag tror inte att Europa och USA konkurrerar om samma riskkapital, men Europa tappar farten vad gäller utbyggnadstakten (av de nya telefoninäten), säger Anders Lindqvist, partner på riskkapitalbolaget IT Provider:

– Ett sätt som vi märker att USA börjar komma ikapp Europa är till exempel att våra portföljbolag inom trådlöst har fler kunder i USA än här.

Kundens krav

Europa har förutsättningarna för att fortsätta attrahera alltmer riskvilligt kapital, men det finns risk för att vi tappar vårt försprång, anser Anders Lindqvist. Sverige och Finland har världens högsta andel mobiltelefonanvändare, hög internetanvändning, och invånarna tar snabbt till sig ny teknik. Kundernas krav på funktionalitet ger goda förutsättningar för företagen att ta fram spjutspetsprodukter. Problemet är att ingen vågar starta nya bolag och satsa på att utveckla nya produkter. Det relativa försprång som Sverige har haft till USA, och som vi fortfarande har, kan då försvinna, säger han.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.