Unionen
Larmet inifrån: Unionens anställda förvägras kollektivavtal
I mitten av maj trädde fackförbundet Unionens blockad mot elbilstillverkaren Tesla i kraft som avser allt arbete som besiktningsföretaget DEKRA Industrial gjort på Teslas verkstäder, vilket bland annat omfattar besiktning av fordonslyftar. Skälet är att öka pressen på Tesla att teckna kollektivavtal.
“Vi bedömer att det är en lämplig första åtgärd för att öka trycket och få Tesla att inse det orimliga och omoderna i sin hållning”, sade Martin Wästfelt, Unionens förhandlingschef, då i en kommentar till TT.
Unionen har även infört en andra sympatiåtgärd i juni där medlemmar anställda på besiktningsföretaget Kiwa inte kommer utföra arbete i lokaler där Tesla har verksamhet.
Unionens anställda förvägras kollektivavtal
Det senaste året har Unionen även varit i hetluften då de fick Klarna att teckna kollektivavtal – dock med en annan part.
Nu lyfts kritik från anställda på Unionen om att de egna anställda förvägras att teckna kollektivavtal, rapporterar tidningen Arbetaren. I arbetsannonser som fackförbundet lagt ut står det att anställningsvillkoren sker “enligt kollektivavtal”. Något som inte ska stämma överens med verkligheten, enligt Arbetaren.
Unionen har i stället ett upplägg som bygger på ett företagsavtal och ett samverkansavtal, enligt Arbetaren. I den modellen skapas avtal mellan Unionens anställda och vad som kallas Facksam, Facklig Samverkan, där förbundskontorsklubben och Förhandlingsorganisationen för arbetsgivarparten inom Unionen, FAU, ingår. Även FAU består av anställda på Unionen och högre chefer.
“Jag tror många inte förstår att vi inte har ett kollektivavtal. När de sedan inser att Unionen tecknat villkor med sig själva blir många förvånade”, säger en anställd på förbundskontoret till Arbetaren, som vill vara anonym.
Arbetsrättsjuristen: “Inavel”
I en motion som anställda lagt fram till Unionen som inte fått något gehör ska det bland annat ha stått:
“Vi bör ha bra villkor och ett riktigt kollektivavtal för oss internanställda med tanke på vad Unionen representerar och förespråkat utåt”.
Arbetsrättsjuristen Tommy Iseskog har granskat avtalen på Unionen, och menar att dessa är tveksamma utifrån ett arbetsrättsligt perspektiv.
“Facklig samverkan är enligt deras egna uppgifter en facklig organisation. Därmed skulle avtalen kunna vara kollektivavtal. Samtidigt kan tyckas att konstruktionen ger ett intryck av `inavel´, eftersom allt sker inom Unionens egen organisation. I vilket fall är konstruktionen märklig utifrån partsrollerna på svensk arbetsmarknad, det vill säga att det ska finnas en tydlig arbetsgivarroll och en lika tydlig facklig roll. För mig som utomstående betraktare ger konstruktionen intryck av att Unionen vill vara både arbetsgivare och arbetstagarorganisation på samma gång”, säger Iseskog till Arbetaren.
Slår tillbaka mot kritiken
Unionen slår tillbaka mot kritiken och menar å sin sida att modellen tjänar deras anställda väl.
“Vi anser att den modell som FAU och Facklig Samverkan har valt för att säkerställa rimliga anställningsvillkor och en god arbetsmiljö, ger samma förutsättningar internt som de modeller som finns på den externa arbetsmarknaden”, uppger HR-chef Anna Bergqvist i ett mejl till Arbetaren.
IF Metalls strejk mot Tesla har pågått sedan den 27 oktober 2023.
Läs också:
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.