Underskattad tillväxt

Meda har under flera år haft en förmåga att snabbt integrera sina många förvärv och få upp rörelsemarginalen. Nu kan det också bli fart på den organiska tillväxten.

Meda och Getinge är stjärnorna i hälsosektorn, båda drivs av skickliga ledare, Anders Lönner och Johan Malmquist, och båda växer på samma sätt: genom en kombination av förvärv och egen tillväxt.

Meda finns i sektorn specialty pharma, som innebär att marknadsföring och försäljning prioriteras; viss forskning bedrivs, i sen fas och för att anpassa produkterna till marknaden.

Under åren 2005-2008 har Meda köpt företag och produkter för närmare 28 miljarder kronor. Nyemissionerna varje år har övertecknats, även den i höstas. Lyftet kom sommaren 2005 med förvärvet av tyska Viatris, året efter tillkom 3M:s läkemedelsdel i Europa och 2007 tillfördes koncernen amerikanska Medpoint och svenska Recip.

I fjol köpte Meda amerikanska Valeants läkemedelsverksamhet i Europa, Afrika och Mellanöstern samt fyra produkter från Roche.

Meda har på fem år gått från att vara ett mindre nordiskt läkemedelsbolag med en omsättning på knappt 800 miljoner kronor till ett ganska stort internationellt läkemedelsföretag som i fjol sålde för drygt 10 miljarder kronor och gjorde en vinst på nästan 1 miljard kronor.

Förvärven har kunnat integreras i den befintliga strukturen och medfört att rörelsemarginalerna höjts. År 2005 hade Meda en rörelsemarginal, före avskrivningar, på drygt 20 procent, i fjol 34 procent.

Meda har egna försäljningsbolag i drygt 40 länder. Största marknaden är USA med 22 procent av försäljningen, följt av Frankrike och Tyskland. Sverige är fjärde marknad med 10 procent av försäljningen.

Produktmässigt svarar ingen medicin för mer än omkring 15 procent av omsättningen. Och den diversifierade produktportföljen är i huvudsak koncentrerad till fem terapiområden. Det största området är astma/allergi, följt av hjärta/kärl, smärta/inflammation, hudprodukter och medel för att behandla sjukdomar i centrala nervsystemet.

Inom astma/allergi finns den största medicinen, Astelin, från förvärvet av Medpoint, som i fjol sålde för 1,5 miljarder kronor. Astelin är en nässpray som används för att behandla allergisk och icke-allergisk snuva/nästäppa. Amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA godkände i fjol en ny förbättrad version av Astelin, kallad Astepro, som nyligen lanserats. En version med högre styrka, som ska intas en gång om dagen, behandlas av FDA.

Meda har en rad andra förbättrade mediciner på gång för lansering och som kan öka den organiska tillväxten. Det gäller en medicin för att behandla genombrottssmärta hos cancerpatienter (Onsolis) som kan få FDA-godkännande under andra kvartalet i år. Försäljningspotentialen uppskattas till 1,6 miljarder kronor.

Ett kombinationsläkemedel, för att förebygga magproblem vid intag av vissa smärtlindrande mediciner, har nyligen godkänts för Europa.

Meda är försiktigt värderat. Ett p/e-tal på 12 är ganska lågt med tanke på tillväxtpotentialen. Förvärvspriset på produkter och specialty pharma-bolag har den senaste tiden legat på 2-3 gånger försäljningen. Meda värderas till 1,4 gånger försäljningen.

Förmodligen är det skuldsättningen som spökar. Meda har ett starkt kassaflöde och inga problem att klara sina lånekostnader. En räntetäckningsgrad (resultat efter finansiella intäkter i förhållande till finansiella kostnader) på 2,5 och en nettoskuldsättningsgrad (nettoskuld dividerat med eget kapital) på 1,2 är normalt inga siffror som oroar långivarna.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET