Ulf Dahlsten: Om två år har Icon 10 000 konsulter

Redan om två år kommer Icon Medialab att ha mellan 5 000 och 10 000 anställda. Det spår Icons vd Ulf Dahlsten. I dag finns 1 700 Iconanställda. För ett år sedan var det 650 anställda.
”Det är inte omöjligt att vi är så många som 10 000. Jag och mina kollegor har byggt upp en affärsmodell som bygger helt på delegerat ansvar. Därför kan lokala chefer anställa hur mycket personal de vill, så länge de klarar resultatmålen. Och hittills har de lyckats”, säger Ulf Dahlsten.   Prognosen är direkt aggressiv och retar gallfeber på alla belackare till vad som tills nu varit år av förluster bland IT-konsulterna och trixande med redovisningsteknik. Andra sätter sig ner med räknedosan och börjar fingra på knapparna.  Med en försäljning på samma nivå som under det andra kvartalet i år på 900 000 kronor per anställd skulle det ge en omsättning på närmare sju miljarder kronor om två –tre år. Det kan förstås bli ännu mer. Ulf Dahlsten säger sig vara övertygad om att försäljningen per anställd kommer att stiga under ett antal år framöver. Lika övertygad är han om att det går att nå en vinstmarginal på över 20 procent, väsentligt högre än den marginal på 10-15 procent som teknikkonsulterna brukar tjäna. Ulf Dahlstens positiva scenario för Icon skulle därmed ge ett resultat före skatt och goodwillavskrivningar på kanske 1,4 miljarder kronor. Men om den vinsten ska levereras redan om två år avgörs förstås av expansionsplanerna då.   ”Långsiktigt är jag övertygad om att vi kan nå en vinstmarginal på 20 procent. Allt hänger på vilken vinst aktiemarknaden kräver att få se. Nu vill de se vinster istället för expansion och då ska de få det. Vi siktar på nollresultat för år 2000 och för 2001 planerar vi för en liten vinst."  Han tillägger att den stora majoriteten av Medialabben visar ordentliga vinster redan idag, men att vinsterna använts för just det, expansion.Det är nästan på dagen ett år sedan som den före detta postgeneralen tillträdde som VD och koncernchef för det som allmänt pekas ut som Europas snabbast växande internetkonsult. Självförtroendet, om det nu någonsin sviktat hos Ulf Dahlsten, är i bästa Johan Stael von Holstein klass. Möjligen något mer välformulerat.  ”Kvartalsrapporten med tillväxtsiffror på närmare 400 procent visar att vår affärsmodell fungerar. När jag kom hit förra året fanns det en dröm om att skapa ett globalt företag. Men Icon behövde struktur och lite storföretagstänkande för att hålla skutan på rätt kurs. Det nya nu är att jag känner att jag som VD även har investerarnas förtroende. Varje rapport har vi hållit vad vi lovat och till och med överträffat förväntningarna."  Ulf Dahlsten är övertygad om att de stora företagen inom internetkonsulteri på sikt kommer att nå 20 000 eller 30 000 anställda. Det kommer att bli fyra-fem globala aktörer, varav tre amerikanare. Så har det blivit i alla branscher som fungerar som stöd till de globala företagen, menar han.   ”Titta på reklambyråer, redovisningsföretag, managementkonsulter, juristfirmor och för den skull logistikfirmor. Det verkar finnas en inneboende affärslogik som driver fram det här. Och allt färre verkar skratta åt vår vision."  Det är klart att Ulf Dahlsten har anledning att ge sken av självsäkerhet. När han tog över VD-skapet för Icon den 2 september förra året hade Icon precis levererat en kvartalsrapport med en förlust på 14 miljoner kronor på en försäljning på drygt 90 miljoner kronor. Fyra kvartal senare är rörelseresultatet för första gången positivt, om än knappt 3 Mkr. Försäljningen är 432 miljoner kronor, en ökning med 376 procent på ett år. En stor del av ökningen har dessutom varit organisk.   ”Vi har haft en mycket kraftigare organisk tillväxt än vad som låg i vår plan. I oktober förra året planerade vi för att vara 1 700 medarbetare vid utgången av år 2000. Det är vi redan idag med 31 Medialab i 19 länder. Vi planerade också för att vara ett globalt företag inom tre år, med närvaro i Europa, Asien och Latinamerika. Det kommer vi att vara redan vid halvårsskiftet 2001."  I USA finns Icon redan på fyra orter med 300 anställda. Enligt Ulf Dahlsten är siktet inställt på 1500-2000 personer "så snart som möjligt". Där måste Icon ligga för att kunna konkurrera med de amerikanska konsultfirmorna om de intressanta uppdragen, menar Ulf Dalhsten.  Men är ni inte för sent ute för att bli en stor spelare i USA på egen hand? ”Absolut inte. Tillväxten på internetkonsulttjänster i USA ligger på över 50 procent per år. Och det kommer att bestå. USA ligger visserligen före resten av världen men inte ens amerikanarna har bredbandstjänster till sina hem ännu. När de tjänsterna kommer under 2002 kommer tillväxttalen hos internetkonsulterna att vara ännu högre än de vi ser nu."  Kan du tänka dig ett större samgående med en annan internetkonsult för att vinna tempo? "Nej, min tveksamhet till samgåenden blir bara större och större. Det är förödande med fusioner mellan två jämnstora bolag, det har vi ju sett bara på den svenska marknaden. När det är oklart vem som sitter i förarsätet blir det integrationsproblem och tempoförlust. När Icon gör förvärv är det aldrig någon snack vem som bestämmer. I Asien har Icons asiatiska intressebolag redan 200 personer. Det räcker för att Icon ska vara nummer två i Asien."  Kontoret i Hong Kong har 75 anställda och väntas gå med vinst vid årsskiftet.  I Latin Amerika ska Icon vara på plats inom sex månader. Ulf Dahlsten hoppas att det inom ett år ska finnas sex kontor.Expansionen i Asien görs tillsammans med Icon-grundarna Johan Stael von Holstein i ett märkligt konstruerat ägarbolag. Går det bra har Icon förbundit sig att köpa Asienbolaget av grundarna. Går det dåligt förlorar Icon värdet på de 180 miljoner kronor i egna aktier som investerats i Asien, motsvarande en ägarandel på 22 procent.   Konstruktionen har kritiserats för att Icon står all risk, grundarna egentligen ingen. Icons option på att köpa Asienbolaget börjar löpa från och med hösten 2001. Problemet är att den som köper aktier i Icon inte har någon som helst aning om hur mycket förvärvet kan kosta och när i tiden det kan komma att göras. Ulf Dahlsten som precis varit i Asien på styrelsemöte är däremot mycket nöjd med utvecklingen.   ”Den svenska kritiken slår fel. Internationella analytiker tycker tvärt om att vårt avtal är alldeles för bra för att vara sant. Om Asienbolaget går med vinst så ska vi få köpa det för 65 procent av vårt P/s-tal (aktiepris dividerat med försäljningskrona. Vi kommer alltid att köpa med 35 procents rabatt på deras försäljning. Om vårat P/s-tal är sex så blir Asienbolagets fyra. Och då ligger egentligen priserna på den här typen av bolag mycket högre i Asien än i Europa. I Asien talar vi om P/s-tal på 30-40 för vissa länder och 20-30 för hela Asien."  Så då är det ju egentligen ännu mindre anledning att dela intäkterna med Icons grundare. Borde ni int ha satsat själva istället?  ”Detta var ett beslut vi tog förra vintern. Då hade vi 13 Medialab i 12 länder och var 650 anställda. Vi hade 35 procent av verksamheten med förlust. Att gå ut till marknaden för att få in pengar till Asien för att göra nya förluster gick helt enkelt inte. Det var inte trovärdigt. Samtidigt var vi övertygade om att det var helt rätt tillfälle att gå till Asien. Och konstruktionen fungerar ju väldigt bra. Asienkontoren byggs upp på exakt samma sätt som resten av Icons Medialab."  Icons affärsmodell må främja snabb expansion. Men finns det inte en risk för att Icon i slutändan bara länkat ihop lokalt fristående designbyråer med ganska låg teknisk kompetens? ”Det är en myt att Icon inte kan teknik. När jag började var vi 37% tekniker. Idag är vi 65% tekniker. Men visst är vi också duktiga på design. Icon ska stå för innovation och kreativitet. Vi får dessutom de stora internationella kontrakten idag. Det största internationella kontraktet är på 150 Mkr, och det kan bli mer. Men jag kan inte säga namnet på det uppdraget ännu."   Sedan tilläger Ulf Dahlsten att han faktiskt inte tycker att´behovet av tekniskt kunnande ska överdrivas.  "Vi jobbar gärna tillsammans med konsulter från IBM, Oracle, Andersen Consulting och Cap Gemini. De har ofta varit med och byggt kundernas elektroniska system från början så jag ser inte någon anledning att konkurrera med dem. Dessutom är prisbilden på den där typen av uppdrag ganska pressad.
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.