Daimler
Tysklands mäktigaste svensk
På en jättelik bildskärm visas filmklipp på en skinande bil som kör längs slingriga vägar i ett soldränkt bergsmassiv. I taket hänger rader med spotlights som lyser upp montrar där bilmärkesgiganter demonstrerar sina senaste modeller.
Besökare, företrädesvis kostymklädda män, synar och provsitter objekten. Det är i början på oktober på Mondial Paris Motor Show, världens äldsta bilmässa. Den äger rum i det sydvästra hörnet av den franska huvudstaden och utspelar sig på en total yta om drygt 130 000 kvadratmeter, fördelat på åtta paviljonger.
På övervåningen i paviljong nummer fem håller Mercedes till. Den tyska biltillverkaren premiärvisar bland annat den 6-cylindriga sportbil AMG GT 43 4Matic+. Bakom montern, dolda för mässbesökarna, ligger en rad mindre mötesrum. I ett av dem sitter en lång, medelålders man med blont, smålockigt hår, iklädd blå skjorta, mörka byxor och välpolerade svarta skor. Han har antagit platsen vid det ovala bordets ena kortsida. På övriga snurrfåtöljer sitter ett par presskommunikatörer och ett tiotal journalister med olika nationaliteter. Några av dem kommer från Sverige och är extra nyfikna på den ljushåriga mannen.
Det har sina skäl. Ola Källenius ska i maj nästa år gå från sin nuvarande roll som forsknings- och utvecklingschef på Mercedes ägare, tyska fordonskonglomeratet Daimler, till att bli vd för hela konkarongen.
– Det är förstås en väldigt intressant utmaning, men något att prata om nästa år, säger han och ler.
– De kommande nio månaderna fokuserar jag på min nuvarande tjänst.
Förändringsprocessen mot automatisering och de stora planerna för mer miljövänliga bilar. Det är det han helst vill prata om denna dag. Elektrifieringen är enligt Ola Källenius nyckeln till att möta utsläppsmålen och Daimler har avsatt den hisnande summan 100 miljarder euro, motsvarande drygt 1 000 miljarder kronor, till utvecklingen av elbilar. Målet är att antalet elektrifierade bilar ska utgöra 15–25 procent av koncernens försäljning år 2025.
– Frågar man våra ingenjörer älskar de arbetet med den nya omställningen. Men visst innebär det ekonomiska utmaningar och en tid av osäkerhet. Det är något vi går in i med självförtroende, men också ödmjukhet, säger Ola Källenius.
I våras köpte den kinesiska affärsmannen Li Shufus företaget Geely 10 procent av aktierna i Daimler och blev då den största aktieägaren. Samtidigt äger Geely biltillverkaren Volvo Cars och är i kapital mätt den största ägaren i lastbilskoncernen AB Volvo. Bägge de svenska Volvo-bolagen är på olika vis konkurrenter till Daimler.
– Vi välkomnar alla långsiktiga samarbeten, det gäller Geely också, kommenterar Ola Källenius saken.
Ser du någon risk med Kinas allt större inflytande över den europeiska bilindustrin?
– Kina är vår absolut största marknad, och de kommande fem–tio åren är det där vi har som mest potential att växa. Det känns som en hemmamarknad. Att vi blev mer involverade med ett kinesiskt bolag som Geely ser jag inte som en risk, utan en möjlighet.
Vid nästa bolagsstämma i maj 2019, en månad före Ola Källenius 50-årsdag, tillträder han alltså posten som ny vd för Daimler-koncernen. med Mercedes-Benz och Daimler Trucks som de största affärsområdena. Företaget, med anor från år 1886 och närmare 300 000 anställda, rankas på 29:e plats i Forbes senaste lista över världens största bolag.
Även nu, någon vecka efter att Ola Källenius utsetts till vd, undviker han att svara på frågor om sitt kommande uppdrag – och om sig själv också för den delen.
Vem är han då, denne hemlighetsfulle hot-shot? Vid sidan om sitt uppdrag i Daimler sitter han även bland annat i svensk-schweiziska förpackningsbolaget Tetra Lavals styrelse. Ordföranden är industrimannen och tidigare Alfa Laval-vd:n Lars Renström.
– Ola är en solid industrialist med bred erfarenhet och hans kommentarer i styrelsen är alltid väl genomtänkta. Han har en mycket positiv framtoning och ett vinnande sätt, skriver Lars Renström i ett mejl till Affärsvärlden.
Allt började en junidag 1969 i småländska Västervik. Då föddes Ola Källenius till föräldrarna Ann-Margret och Hans Källenius. Pappan var vid tidpunkten nybakad jurist vid Lunds universitet och jobbade under 1970-talet först på advokatbyrå och sedan, efter att ha blivit upplockad av Ingvar Kamprad, som möbelföretaget Ikeas bolagsjurist. Under Ola Källenius första skolår bodde familjen i Malmö – men också i Tyskland under en period.
När Ola Källenius var i tonåren flyttade familjen vidare till Danderyd norr om Stockholm, strax innan hans pappa blev vd för bryggeribolaget Pripps. På Danderyds gymnasium började Ola Källenius naturvetenskaplig linje och gick i samma klass som bland andra Moderaternas förra partiledare Anna Kinberg Batra.
– Han var ambitiös och målmedveten redan då, och även om vi var duktiga pluggisar nästan allihop så kände vi att Ola skulle kunna gå extra långt. Men han är social och vänfast också. Vi har haft mycket kul ihop genom åren och håller kontakt än i dag, säger Anna Kinberg Batra.
Strax före sin 19-årsdag tog Ola Källenius studenten med toppbetyg. Han hade femma – högsta betyg – i allt utom i bild, där han hade fyra. Därefter väntade militärtjänst vid Försvarets tolkskola i Uppsala.
På den militära elitskolan utbildades militärtolkarna i ryska. Från tolkskolan gick Ola Källenius direkt vidare till Handelshögskolan i Stockholm. Han läste också vid universitetet i schweiziska Sankt Gallen.
Slutuppsatsen vid Handels, som lades fram en majmorgon 1993, handlade om direktinvesteringar i östra Tyskland. Han skrev uppsatsen ihop med Mirja Lehmler, numera på riskkapitalbolaget Hayfin i London. Handledare var professor Lars Östman.
– På Handels finns det och har funnits många unga kvinnor och män som är mycket ambitiösa och trevliga att ha att göra med. Det jag minns av Ola Källenius är att han var en sådan, ambitiös och trevlig. Han hade också en målmedvetenhet. Detta var några år efter murens fall och både han och hans uppsatskompis hade klara tankar om vad de ville göra, säger Lars Östman.
Efter Handels i Stockholm började den då 24-årige Ola Källenius som trainee på Daimler och har sedan dess klättrat stadigt i graderna. Merparten av sina 25 år i bolaget har han tillbringat på huvudkontoret i Stuttgart i Tyskland. Men han har även chefat på Mercedes-Benz-fabriken i Tuscaloosa i den amerikanska delstaten Alabama samt på sportbilsmärket McLaren i Storbritannien. Sedan 1 januari 2015 sitter han i koncernledningen och är sedan januari 2017 forsknings- och utvecklingschef. I ljuset av detta är Martin Sköld, fordonsanalytiker och docent på Handelshögskolan i Stockholm, inte förvånad över Daimlers val av ny vd. Han jämför Ola Källenius resa med den som vd:arna inom exempelvis Scania och BMW har gjort.
– Företag med en uttalad långsiktighet tenderar att göra på det här viset: låta trainees bli påläggskalvar som får erfarenheter från såväl produktion och försäljning som internationella uppdrag. Det ger en solid förståelse för logiken och dynamiken i ett stort industriföretag, säger Martin Sköld.
– Det har förstås funnits många påläggskalvar inom Daimler men Ola Källenius är den som har presterat och stått ut allra bäst och som ledningen anser är bäst lämpad att axla det högsta ansvaret.
Han blir den första vd:n på posten som inte är tysk. Dessutom är han ekonom i grunden och inte ingenjör som sina föregångare. Inte minst i tyska industriföretag är det vanligast med ingenjörer som vd:ar. Den kompetensen väger tungt i bolag där det är viktigt att förstå teknik på detaljnivå för att vinna förtroende.
– Men jag tror att frågan om utbildning håller på att suddas ut. Ett teknikintresse och rätt personlighet är viktigare, säger Martin Sköld.
Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, nämner det pågående paradigmskiftet, som handlar om hur framtidens kunder utnyttjar bilen på nya sätt: exempelvis hyra, dela eller nyttja som ren taxitjänst i stället för att äga, men också om elektrifieringen och de hårdnande utsläppskraven. Dessa omställningar kan bli extra prövande för just Daimler som med Mercedes i spetsen har byggt sitt varumärke kring premiumsegmentet och stora bensin- och dieselmotorer.
– Mycket av upplevelsen kring Mercedes-bilar har historiskt sett handlat just om motorn, säger Hampus Engellau.
Att ta fram ett konkurrenskraftigt och brett hybridprogram med bra testvärden vad gäller koldioxidutsläpp och att samtidigt fasa ut dieselmotorerna är enligt honom en utmaning på kort och medellång sikt för Daimler. Mer långsiktiga utmaningar handlar om hur koncernen ska behålla lönsamheten i takt med elektrifieringen och den framtida övergången till självkörande bilar.
– Dailmer ligger, tillsammans med Volvo, i framkant vad gäller automatiserad körning. Men det är ytterst oklart vad den nya tekniken kommer att få för konsekvenser för tillverkarnas lönsamhet, säger Hampus Engellau.
När det gäller framtida konsekvenser av kinesiska Geelys omtalade storköp av Daimler i våras, anser Martin Sköld att det är för tidigt att säga något om.
– Jag tror absolut att Daimler skulle ha avstått från affären om de hade kunnat. Men nu ser situationen ut som den gör och jag har svårt att se hur en ägare som har köpt upp så stora belopp i ett bolag skulle vilja skada investeringen på något sätt, säger han.
Helt klart är att Ola Källenius får många stora frågor att axla de kommande åren. Anna Kinberg Batra ser dock att hennes vän har goda förutsättningar att hantera dem.
– Ola är nyfiken och samhällsintresserad, och han pratade om elbilar och bilindustrins förändringar före de flesta. Det är nog bra att ha med sig för att ta en sådan här roll i en sådan här tid, säger hon.
I dag bor Ola Källenius i Stuttgart med sin hustru och deras barn. När intervjusessionen på bilmässan i Paris är avslutad och Ola Källenius har dragit på sig den marinblå kavajen för en blixtsnabb fotostund vid en av Mercedes-bilarna i montern, får han frågan om huruvida han har något svenskt semesterhus.
På skånska svarar han att han inte vill ge några ”home stories”, men bekräftar att han är i Sverige om somrarna. Gissningsvis blir det då norra Skåne, där hans föräldrar i dag är bosatta och där de har en släktgård på hans mammas sida. Den som är ytterligare nyfiken på Ola Källenius får ha tålamod.
andreas pohlmann OLA TORKELSSON/TT Jörgen Appelgen IBL IBL
Ola Källenius
Ålder: 49 år.
Familj: Fru och barn.
Bor: Stuttgart.
Gör: Forsknings- och utvecklingschef på den tyska fordonkoncernen Daimler.
Aktuell: Tillträder som ny vd för Daimler i maj 2019.
Daimler äger:
Mercedes-Benz (personbilar, lastbilar, bussar med mera).
Mercedes-AMG (personbilar).
Smart Automobile (personbilar).
Detroit Diesel (tunga dieselmotorer).
Freightliner (lastbilar).
Western Star (lastbilar).
Thomas Built Buses (bussar).
Setra (bussar).
Bharat Benz (lastbilar och bussar).
Mitsubishi Fuso (lastbilar och bussar).
MV Agusta (motorcyklar).
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.