Tyska bilindustrin kan gå i strejk: ”Höjningen för liten”

Bilindustrins rötter når djupt i den tyska folksjälen och ses som grundbulten till hela efterkrigsundret. Därför når även kniven djupt när VW krisar och andra kronjuveler vinstvarnar. De starka tyska fackföreningarna tänker ger inte upp utan strid, medan befolkningen är "deprimerad".
Tyska bilindustrin kan gå i strejk: ”Höjningen för liten” - Volkswagen Tyskland

Ihr wollt Streit? Wir sind bereit! (Ni vill ha strid? Vi är redo!) står det kamplystet på demonstranternas plakat utanför Volkswagens (VW) fabrik i Chemnitz, tidigare Östtyskland.

När VW:s koncernchef Oliver Blume för ett par veckor sedan förkunnade att Europas största biltillverkare inte kan utesluta fabriksnedläggningar i Tyskland, vred han om kniven i landets industriella hjärta. Ett hjärta som redan är sargat av sjunkande vinster hos tyskarnas ögonstenar. Under första halvåret 2024 minskade VW:s vinst med 14%, BMW:s nästan 15% och Mercedes-Benz med 16%. Alla tre bolagen har vinstvarnat för helåret.

Börskursutveckling 2024 3 år
Volkswagen -15,3 -53,5
BMV -25,6 -13,2
Mercedes-Benz -9,2 -31,6
DAX Automotive* -15,3 -27,3
Källa: Avanza, finanzen.net

Att det upplevs som ett hårt slag speglas av reaktionerna, som i första ledet kommer från landets starka och stridbara fackföreningar. I den bredare befolkningen är stämningen snarare deprimerad än arg, säger tyska företagare som Affärsvärlden pratat med.

Landets släpande tillväxt och dåliga prognoser framåt, har fått näringslivsföreträdare att kalla Tyskland som industrination “för dyr, för komplicerad, för långsam”, med bilindustrin som en allt tröttare fanbärare.

“Det är dags för strukturell förändring igen”, säger en riskkapitalist i Frankfurt, som kallar atmosfären “typiskt tysk pessimism”.

Oliver Blume var tidigare chef för Porsche, men är nu VD för hela Volkswagen Group. Foto: TT

Som före Thatcher

Hotet mot VW:s anställda har försatt landets (och världens) största fackförening IG Metall på stridshumör. Av den svenska samarbetsmodellen mellan fack och arbetsgivare syns inte mycket.

Mitt i det sparprogram som VW:s ledning annonserat, kräver IG Metall en löneökning på 7% i pågående avtalsrunda. Under tisdagen rapporterade Reuters att arbetsgivaren lagt ett motbud som skulle ge de anställda 1,7% från juli 2025 och därefter 1,9% fram till juli 2026. Det lär inte omedelbart stoppa de strejkplaner som annonserats för december.

“Vintern är på väg och om det krävs kommer vi att göra det hett under baken på företagsledningen”, säger chefsförhandlare Thorsten Gröger till Wirtschaftswoche.

En viktig maktbas för facket är deras representation i sina arbetsgivares Aufsichtsrat, en något svagare styrelse än en svensk.

I VW:s Aufsichtsrat bildar de anställda tillsammans med representanter för det socialdemokratiska styret i Niedersachsen, en majoritet. När biltillverkarens kris blev uppenbar, sa ministerpräsident Stephan Weil (SPD) att frågan om fabriksstängningar “helt enkelt inte kommer att ställas”. Och i Baden-Württemberg vann arbetstagarsidan nyligen ett fall i arbetsdomstolen mot VW-ägda Porsche om sänkta löner, skriver Süddeutsche Zeitung (SZ).

Fabriksstängningar hittills “tabu”

Fabriksnedläggningar inom de tyska gränserna har hittills varit “tabu”, enligt SZ. Men nu utesluts frågan alltså inte längre av VW. Enligt dokument som tidningen tagit del av, anser VW:s ledning att minst en större bilfabrik och en komponenttillverkare är överflödig, vilket gör företagets alla 13 tillverkningsanläggningar i Tyskland till möjliga offer.

“Oliver Blume tyngs av förväntningarna från 684 000 anställda – och en hel nation”, skriver SZ och frågar sig om “dellösningar” verkligen räcker för att rädda “den tyska bilen”.

“Det är ett angrepp. (…) koncernens hjärta ifrågasätts. Mot det kommer vi att kämpa bittert”, utlovar ordförande för VW:s medarbetareråd (Betriebsrat), Daniela Cavallo.

“Det är inte bara vi, utan underleverantörer och hela regionen som störtas i avgrunden, och det kommer jag inte låta hända”, flankerar en demonstrerande anställd i TV-kanalen ARD.

Det vore “ett enormt slag i maggropen”, säger en facklig företrädare i samma stad och pekar på hur alltifrån sänkta skatteinkomster till en sämre image skulle drabba dem vid en nedläggning.

Arbetare protesterar inför ett möte på VW:s fabrik i Wolfsburg den 4 september i år. Foto: Moritz Frankenberg / TT

Sista chansen

Inför krisens faktum slår tyska politiker knut på sig själva för att lösa problemet, med bland annat förslag på skattesänkningar som ska öka försäljningen av elbilar. IG Metall föreslår från sitt håll införandet av en 4-dagarsvecka.

Allt detta tycker dock Frankfurter Allgemeine Zeitung ser ut som en kortsiktig lösning. Ett strikt genomförande av hela sparprogrammet ses som sista chansen för koncernen. “Det brinner i alla knutar” hos VW, skriver man i en kommentar.

Vinsttappen visar att det gäller hela den tyska bilindustrin. Flera ekonomer och branschexperter uttalar sig om att en “avindustrialisering av Tyskland” redan är i full gång. Såväl på grund av konkurrens från Asien och övriga Europa, som omställningen till elfordon, som kräver färre arbetade timmar per bil. Redan 2022 meddelade Ford att de under 2025 flyttar 4 600 arbetstillfällen från Tyskland till Spanien.

Tysklands politiska åtgärder för att driva på elektrifieringen blir utskällda både av dem som tycker de är för omfattande och de som är av motsatt åsikt.

Centerpartiet FDP:s ledare Christian Dürr säger i en intervju med Handelsblatt att “vi håller på att reglera oss till döds.” Och att VW “delvis följt en politisk planekonomi”. Andemeningen är att man ställer om till en tillverkning av bilar som inte är efterfrågade.

Andra hävdar dock tvärt om att Tyskland hängt kvar för länge i fossil-tiden; att omställningen från förbränningsmotorn gått långsammare än för de europeiska grannarna.

Volket ogillar svensk konferens

Fram till 2026 omfattar hela VW:s sparprogram 10 miljarder euro bara för märket VW, med mål att höja avkastningen till 6,5%. I den senaste rapporten klarade man 2,3% och ligger därmed långt bakom koncern-systrarna Škoda, Seat och Audi. Nu är det tal om att ytterligare 4 miljarder euro ska sparas de kommande två åren, men det har inte bekräftats av företaget, enligt SZ.

Mot bakgrund av detta sticker VW:s senaste utdelning till aktieägarna på 4,5 mdr euro i ögonen på många. Det gör även ledningens konferens på Artipelag i Sverige under september. I ett av många läsarbrev som SZ citerar runt VW-striden nämns den som omständighet: “Det verkar ju inte gå direkt dåligt.”

Någon föreslår torrt att Audi byter ut sin klassiska slogan Vorsprung durch Technik (Försprång genom teknik) till Vorsprung durch Pfuschen (Försprång genom fusk).

En annan hänför problemet till stilen på bilarna: “När får vi tillbaka bil-designers som älskar hörn och kanter?”

Självrannsakan lär fortsätta för den tidigare stolta bilnationen. Alltmedan facket förbereder sig för konflikt.

“Löptiden är för lång, höjningen för liten och för sen – erbjudandet är en besvikelse”, sa en företrädare när VW:s bud på 3,6% lönehöjning inom 27 månader blev känt. Om inget bättre snart ligger på bordet kommer man att “fundera på en första varnings-strejk”.

Den 29 oktober fortsätter förhandlingarna inom det förbund budet gäller. På andra håll i landet kan hösten bli ännu längre.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold