Stålindustri
Tysk tågstrejk oroar stålindustrin
Tågstrejken inleddes i dag och kommer enligt BBC att pågå i fyra dagar. Stoppen gäller både intercity och regionala tjänster, frakt- och passagerartåg. På vissa ställen i landet går så lite som 15 procent av tågtrafiken. En uppskattning gör gällande att cirka 30 procent av långdistansrutterna kördes på torsdagsmorgonen.
Tågoperatören Deutsche Bahn har sökt föreläggande för att stoppa strejken, men fackförbundet GDL sade så sent som i onsdags nej till ett förslag från operatören.
Landets stålindustri, som transporterar 200.000 ton råmaterial och stål dagligen via tåg, uppges vara djupt oroad över strejken.
“Stålindustrin kan inte få igen förluster som resulterar av fem dagar lång strejk”, säger Hans-Joachim Welsch som är chef för stålindustrigruppens trafikkommission, rapporterar Dow Jones Newswires.
Enligt Welsch orsakar strejken betydande ekonomisk skada och merkostnader i den tvåsiffriga miljonklassen, räknat i euro.
Senare i eftermiddag kommer en tysk domstol att pröva skäligheten i ett tillfälligt strejkförbud.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.