Twitter tecknar avtal med reklamjätte
Twitter kommer att integrera Omnicoms automatiserade annonsinköpsenhet Accuen med Twitters mobila annonsbörs MoPub.
Det tvååriga kontraktet kommer att låsa in annonspriser och lagerplatstillgång för Omnicom-byråer och ger även Omnicom chans till en “första titt” på nya annonsenheter och möjligheter som utvecklas på mikrobloggportalen.
“Twitter har varit en viktig annonspartner för våra kunder tidigare. Vi ville skapa en närmare affärsrelation med Twitter som sträcker sig längre än till mediaköp”, kommenterade Jonathan Schaaf, chef över U.S. Digital Investment på Omnicom Media Group.
Twitter har bekräftat affären men ville inte lämna några ytterligare kommentarer.
Pivotal Research Groups analytiker Brian Wieser såg positivt på affären; “Nyheten speglar den positiva utvecklingen för Twitter och det faktum att Twitter kan upprätthålla sin omsättningstillväxt oberoende av tillväxt i antalet användare, givet Twitters unikhet som ett kommunikationsmedium för marknadsförare”.
Under föregående vecka rapporterades det att Facebook och reklamföretaget Publicis Groupe ingått ett mångårigt partnerskapsavtal, som enligt Wall Street Journals källor var värt “hundratals miljoner dollar”.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.