Intervju TV4
TV4-köpet ett drag mot Bonniers: ”Det behövs skala”

En affär som ritar om det nordiska medielandskapet. Så beskriver tre huvudrollsinnehavare Telias försäljning av medieverksamheten till norska Schibsted. Telias VD Patrik Hofbauer, TV4:as VD Mathias Berg och Schibsted Medias VD Siv Juvik Tveitnes väljer samma ord i intervjuer med Affärsvärlden strax efter kungörandet.
“TV4 och MTV är bland de viktigaste på sina respektive marknader. Nu ska de tas in i Schibsted-familjen”, säger Juvik Tveitnes till Affärsvärlden om den strategiska affären.
Digitalt slagfält
Patrik Hofbauer understryker till Afv att det inte finns många tillgångar av det här slaget på den nordiska marknaden. Köpet blir därmed en viktig manöver i slaget om den digitala marknaden, som flera stora aktörer försöker vinna fördelar i. Bonniers och danska Egmont har tidigare nämnts som konkurrerande kandidater, bredvid utländska intressenter.
Men Schibsted blev alltså köparen, och för den text-tunga koncernen “representerar TV4 och MTV något nytt”, enligt bolagets VD. Bild och ljud ska komplettera portföljen så att man ska finnas i “alla format och kanaler”.
Schibsteds förhoppning är att affären ska bidra med att stärka digitaliseringen genom TV4 och finska MTV. Men även från TV4:as sida hoppas man på förstärkning åt andra hållet.
“Vi är mitt inne i en transformationsprocess för att bygga om vårt bolag för en digital framtid. Vi har jobbat med vår kostnadskostym, vi har konsoliderat våra tjänster och vi har lagt ner Cmore. Vi ser fram emot att sitta ner med våra nya ägare och diskutera vilka samarbeten och synergier vi han hitta med andra publicistiska delar inom Schibsted” säger TV4:as VD.
Tänker du på Aftonbladets TV-satsning?
“Jag tänker på alla Schibsteds verksamheter. De är stora i Norge och Sverige inom text men har även ljud. Vi är stora i Sverige och Finland inom TV och video”, säger han.
Enligt köparen Schibsted är det för tidigt att säga om Aftonbladets satsning kommer att finnas kvar.
“Nu är det bara dag ett. Det kommer att gå någon månad när det regulatoriska ska komma på plats. Sedan kommer vi att ha en dialog med TV4 och Aftonbladet och resten av portföljen”, säger Juvik Tveitnes.

Slå Bonniers kräver skala
Bredvid det digitala söker Schibsted mer bredd i innehållet, enligt VD Juvik Tveitnes.
“Vi kommer från en tung nyhetstradition, men vill investera mer i sport, underhållning och drama. Vi har varit explicita med att vi vill ha en styrkeposition i Sverige och på det sättet är det här köpet som hand i handske med strategin”, säger hon.
Är det också ett sätt att ta upp kampen med Bonniers?
“För oss handlar konkurrenssituationen både om globala techbolag och konsoliderade lokala bolag. Det är viktigt att ha storlek och skala i det man gör, på ett starkt finansiellt fundament.”
Ser det ut så även efter att ni betalat 6,6 miljarder kronor till Telia?
“När det kommer till kontantbetalningen så blir den lägre, men det kan vi inte kommentera exakt idag. Det är en stor och viktig investering för oss, som vi gör genom en kombination av banklån och bidrag från våra ägare Tinius-stiftelsen. Vi kommer att ha en bra kapitalstruktur i Schibsted Media”, säger bolagets VD.
Inget nytt Viaplay
Samtidigt körs tuffa besparingsprogram i andra delar av koncernen, vilket bland annat resulterat i att 350 fulltidstjänster ska bort. Något som fått många att höja på ögonbrynen.
“Det är två olika beslut och två olika processer. De sparprogram som redan finns ska förbättra den digitala lönsamheten. Vi står i ett stort skifte mellan en väldigt lönsam printverksamhet, till att bli lönsamma i en rent digital värld. Den stora investeringen är frikopplad från det”, säger Juvik Tveitnes,
Tidigare satsningar har inte alltid avlöpt väl. I september 2023 köpte Schibsted 10,1% i Viaplay för knappt 380 miljoner kronor. Bara ett par månader senare kraschade bolaget totalt och man fick se pengarna evaporera till ett restvärde av några miljoner. Idag är hela innehavet sålt.
Hur säkrar ni att det här köpet inte blir ett nytt Viaplay-fiasko?
“Vi har blivit ett annat bolag nu, ett renodlat mediebolag. Vi är skilda från marknadsplatserna. Vi är inte på börsen. Och vi har en ägare vars enda syfte är att bedriva oberoende journalistisk. Vi har ägare som stöttar detta 110% – det är den största skillnaden jämfört med Viaplay-processen”, säger Schibsted Medias VD.

Programledaren Jenny Strömstedt har arbetat på under TV4:s höstpresentation. Jenny Strömstedt en av TV4:as profiler har jobbat för kanalen genom alla ägarbyten. Om affären säger hon till Afv:
“För det första är Schibsted en erfaren publicistisk ägare med demokrati som ledord. Det känns tryggt. Sen är min uppfattning att det är en framåtlutad organisation som vill rusta journalistiken för framtida utmaningar och sådana finns det onekligen gott om med tanke på teknikutveckling och rådande säkerhetsläge i världen”
Inget micromanagement
TV4:s VD Mathias Berg berättar att han varit aktiv i säljprocessen, där Schibsteds publicistiska erfarenhet var det tyngsta kortet.
Kommer de att lägga sig i mer som ägare än Telia gjort?
“Mitt intryck är att Schibsted tror på den plan vi presenterat och förväntar sig att vi driver igenom den. De vet att kraften i vårt innehåll och vår publicistik är det arbete som utförs av journalister och medarbetare varje dag”, säger han.
Man anar en viss protektionism kring den innevarande planen, att TV4 inte önskar den ställd på huvudet.
Även den framtida balansen mellan nöje och nyheter har man redan koll på, enligt VD.
“Du har säkert sett att vi gjort stora framtidsinvesteringar på sistone, bland annat Nyhetsdagen och Allsvenskan. Du kan förvänta dig fortsatt utveckling av vårt innehåll, oberoende av den här affären”, säger han.
Vilka är era finansiella mål?
“2023 förlorade vi pengar, men 2024 är vi tillbaka med lönsamhet. Som del i Telia har vi inget kommunicerat finansiellt mål, men vår nuvarande ägares ambition för 2025 är att vi ska ha ett EBITDA på nästan en miljard. Det målet kvarstår”, säger Berg.
Enligt bokslutskommunikén för 2024, uppgick EBITDA i Telias medieverksamhet till 313 miljoner kronor, upp från -225 miljoner för helåret 2023.
Schibsted har fått kritik från de svenska verksamheterna, som går ut på att de är för norsk-styrda. Känner du dig orolig för det?
“Med köpet av TV4 blir Schibsted ett brett och stort nordiskt mediebolag. Jag ser fram emot att lära känna Schibsted som ägare. Jag har ingen erfarenhet av dem som ägare”, säger han.
Hur har nyheten mottagits internt?
“Vi har mycket av den interna kommunikationen kvar. Men generellt är det ett positivt mottagande. Man ser Schibsted som en erfaren publicist och som ett bolag med erfarenhet av det digitala. Det är en bra dag på både TV4 och och MTV-kontoren, med mycket positiv energi”, säger Mathias Berg.
LÄS OCKSÅ:
Telias VD nöjd med miljardförsäljningen av TV4: “Priset är rätt”
Afv-analytikern om Telias jätteaffär: “Minskar utdelningstäckningen”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.