Tungt för amerikansk läskförsäljning

Läskförsäljningen i USA backade med -0,9 procent under 2014 jämfört med året dessförinnan, skriver Fortune och hänvisar till en rapport från analysfirman Beverage Digest.

Därmed har försäljningen nu backat tio år i rad från toppåret 2004, och befinner sig nu på samma försäljningsnivåer som rådde under mitten av 1990-talet.

Bland marknadsgiganterna Coca Cola och Pepsi noterades den förstnämnda med ett försäljningstapp på -1,1 procent, medan Pepsi föll med -1,4 procent.

Coca Cola behöll tätpositionen med en marknadsandel på motsvarande 42,3 procent, följt av Pepsi med 27,5 procent.

Samtidigt som läskdrycker fortsätter att ha det motigt återhämtade sig försäljningen av förfriskande drycker, vilket inkluderar försäljning av vatten och andra icke-kolsyrade drycker. Under 2014 steg försäljningen med 1,7 procent efter att ha backat -1,6 procent under 2013.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Euro Accident