Tufft för SEC
Den europeiska telemarknaden är numera avreglerad och de gamlamonopolföretagen utmanas av nya uppstickare. SEC är en avuppstickarna genom sitt bolag Tele2 Europe. Bolaget siktar insig på att erbjuda privatpersoner och småföretag tjänster inomfast telefoni. Strategin är därmed densamma som för svenskaTele2. Men förutsättningarna är tuffare på den europeiskamarknaden än när svenska Tele2 började utmana Telia.
Tuff konkurrens
Konkurrensen börjar tillta och på exempelvis den tyska marknadenär Tele2 Europe en av hundratalet operatörer som utmanar jättenDeutsche Telekom. Utmanarna har kapat åt sig drygt 30 procent avmarknaden på lönsamma tjänster inom internationella samtal.Deutsche Telekom har svarat med kraftiga prissänkningar för attförsvara marknadsandelarna. Utvecklingen på den tyska marknadenförebådar vad som kan komma att hända även på andra marknader.Den tilltagande konkurrensen har gjort att förväntningarna påoperatörerna har justerats ned. Det gäller även SEC, som hartagit stryk på börsen i år. Trots det har bolaget fortfarandeett börsvärde på respektingivande 8 miljarder. Som högstvärderades bolaget till nästan 13 miljarder i höstas.Tele2 Europe bedriver än så länge verksamhet i Tyskland,Nederländerna och Schweiz. Därutöver har bolaget licenser iytterligare fem länder. I SEC ingår också mobiloperatören Tangooch tjänsteföretaget Transcom samt 3C, som görkreditkortstelefoner. Tele2 Europe räknar med att det tar 3-3,5år att nå lönsamhet på varje enskild marknad. Vinsterna liggersåledes långt fram i tiden. Om allt går enligt planerna såväntar svarta siffror troligen först år 2002.
Snabbväxare
Men bolaget växer snabbt. Sista kvartalet i fjol ökade antaletabonnenter med hela 40 procent till sammanlagt 792.494 kunder.Det finns dock gott om tillväxtutrymme. Befolkningen inom SEC:sverksamhetsområde är över 200 miljoner människor. Omsättningenökade med 20 procent jämfört med föregående kvartal. Mentillväxten kostar också. Inledningsvis har bolaget storakostnader för marknadsföring på varje ny marknad. Sistakvartalet i fjol förlorade bolaget motsvarande drygt 365miljoner och sedan starten i maj 1998 har bolaget förlorat 730miljoner kronor.Trots att den europeiska marknaden är avreglerad är detfortfarande den reglerande myndigheten på varje enskild marknadsom sätter villkoren för konkurrensen genom att fastställa de såkallade samtrafikavgifterna. Det är avgifter som uppstickarnafår betala för att använda de gamla monopolens telenät.Anledningen till den hårda konkurrensen på den tyska marknadenär att den tyska post- och telestyrelsen varit relativt tuff motDeutsche Telekom. Men villkoren kan ändras, vilket gör att SEChar en viss politisk osäkerhet inbyggd i verksamheten.Ett exempel på denna osäkerhet är Deutsche Telekoms senasteförslag på samtrafikavgifter. Det gamla monopolföretaget harföreslagit en avgift på 37,3 D-mark per anslutning, men dentyska post- och telestyrelsen godkände endast avgifter på 25,4D-mark. Sådana förändringar slår direkt mot SEC:s och andrauppstickares marginaler och utgör ett osäkerhetsmoment.
Krympande marginal
Idag har bolaget en bruttomarginal på drygt 20 procent, mendenna kommer sannolikt att krympa på grund av fortsattprispress. Med bibehållen bruttomarginal skulle bolaget behövaomsätta drygt 8 miljarder på årsbasis bara för att täckanuvarande kostnadsmassa. Sista kvartalet i fjol hade SECkostnader för marknadsföring, administration och avskrivningarpå sammanlagt 400 miljoner kronor. Omsättningen för de förstasju månadernas verksamhet landade på drygt 540 miljoner kronor.Det visar hur långt bolaget har att gå innan vinster är atttänka på.
Aktien: Sälj
Konkurrensen på den europeiska telemarknaden tilltar ochförväntningarna på operatörernas framtida lönsamhet harjusterats ned. SEC-aktien har därför nästan halverats på börsensedan i höstas. Eventuella vinster ligger långt fram i tiden.Konkurrensen gör att det sannolikt blir tunna marginaler iframtiden och därmed viktigt med stordriftsfördelar. SEC harbara börjat sin expansion i Europa och kommer att gå in på nyageografiska områden de närmaste åren. Det gör att vinster inteär att vänta förrän tidigast år 2002.
BILDTEXT: Trängseln på telemarknaden ökar. I Tyskland är Tele2 Europe enav hundratalet operatörer som utmanar jätten Deutsche Telekom.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.