Tuffing ska styra tågtrafiken rätt
Den 1 september börjar Lena Erixon sitt nya jobb som generaldirektör på Trafikverket. Därmed lämnar hon sin gd-post på FMV, Försvarets materielverk, efter halva det sexåriga förordnandet.
Du går i förtid?
– Ja, det var inget helt lätt beslut, det kan jag säga, eftersom bägge myndigheterna är väldigt spännande och intressanta och jag har trivts bra här. Men jag har ju en tidigare infrastrukturbakgrund och känner väldigt mycket för den verksamheten. Sedan är det ju också så att huvudkontoret ligger i Dalarna, och jag bor ju i Dalarna.
Du verkar gilla utmaningar. Vad gör dig lämpad att ta dig an stora och svåra frågor?
– Jag är nog en sådan där person som ser problemen och genast vill ta itu med dem. Problem omvandlar jag gärna till möjligheter, och jag är kanske lite för snabb ibland, säger hon när vi träffar henne på kontoret, där hon håller på att rensa dokument de sista dagarna på FMV.
Flera stormiga ärenden kring försvarsmateriel har legat på hennes bord under åren. Mest dramatisk blev dock ”ubåtsfrågan”. Tyska sjöfartskoncernen Thyssen Krupp vägrade erbjuda svenska ubåtar från dotterbolaget Kockums på världsmarknaden. Därmed riskerades Sveriges ubåtsproduktion och ubåtskompetens.
En svensk strategi för att rädda ubåtstillverkningen fanns på FMV sedan tidigare, och under Lena Erixons ledning fortsatte planeringen. Hon skaffade sig bland annat starkt stöd hos regeringen Reinfeldt, och de diplomatiska förhandlingarna mellan Sverige och Tyskland nådde ett tag högsta nivå.
Redan 2010 ska den förre statsministern dock första gången ha frågat Saabs ägare, familjen Wallenberg, om den mäktiga svenska försvarskoncernen kunde tänka sig att köpa Kockums.
Men Thyssen Krupp och Saab kom inte överens om kontraktsvillkoren. Så lösningen blev att Saab rekryterade över Kockums ubåtsingenjörer våren 2014. Det gjordes en blixtaktion.
– Övertaget av ubåtskompetensen tog en dryg månad.
Var det ren gerillakrigföring ni höll på med?
– Nja, jag skulle inte beskriva det så. Men vi var väldigt tydliga i vårt agerande, och det är kanske lite osvenskt, säger Lena Erixon.
Under hennes tid som gd skrev FMV också kontrakt med Saab om leverans av 60 nya svenska Gripen-plan. Affären är värd nära 50 miljarder kronor, och har banat väg för bolagets exportaffär med Brasilien.
Men framöver blir det alltså varken ubåtar eller flygplan som 55-åringens tillvaro kretsar kring. Hennes vardag kommer att handla mestadels om bristerna inom järnvägssektorn.
Vad tänker du göra åt problemen?
– Det behövs pengar, men inte bara ekonomiska resurser. Det handlar även om att få hela järnvägsbranschen att fungera och om att få upp punktligheten och robustheten. Det är väldigt, väldigt viktigt.
Regeringens järnvägsutredare Gunnar Alexandersson har också rätt i att Trafikverket måste skaffa sig ”koll på anläggningen”, anser hon.
– Kompetensen och kunskapen finns där, men är splittrad.
Lena Erixon stöder också hans slutsats att Trafikverket bör ha egen kompetens inom besiktningsverksamheten. Och tågoperatörerna, ja, de bör dra sitt strå till stacken, anser hon.
– Tågen de kör med är ofta väldigt gamla, särskilt godstågen, säger hon och klagar på att spåren skärs sönder, och på att kontaktledningar rivs ned.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.