Trumps kupp i New York öppnar för rekordprojekt för Skanska

Trump öppnar för budgivning på ett jätteprojekt i New York skräddarsytt för Skanska. Ombyggnad av Penn Station på Manhattan kan ge Skanska bygguppdrag på över 70 mdr kr – det största någonsin för Skanska.
Trumps kupp i New York öppnar för rekordprojekt för Skanska - skanska trump penn station
Trumps planer att bygga om Penn Station skulle kunna ge ett uppdrag på 70 miljarder för Skanska, skriver Hans Westerberg. Foto: Jacquelyn Martin AP / Claudio Bresciani TT

Projektet att bygga om Penn Station togs i förra veckan kuppartat över av president Trumps transportminister Sean P. Duffy. Detta sedan det lokala transportbolaget MTA och statliga järnvägsbolaget Amtrak inte kommit överens om projektets utformning. Nu läggs hela projektet över på Amtrak och dess ägare US Department of Transportation.

Enligt förra veckans pressrelease från Transportministeriet kommer projektet inte längre att finansieras med skattemedel utan som ett PPP (Public Private Partnership). Det innebär ett avtal där den som vinner anbudet svarar för såväl finansiering, byggande och drift.

Projektet ”tickar därmed alla boxar för Skanska” sammanfattar en källa med insyn i processen det hela för Affärsvärlden.

Skanska störst i NYC

Den första boxen är att Skanska är det största och främsta byggbolaget i New York. Organisationen finns på plats, en organisation med stark kompetens att hantera stora och komplexa anläggningsprojekt och med finansiella muskler för mycket stora projekt. Den lokala meritlistan är oöverträffad.

Bolaget har bland annat byggt tunnelbanelinjer och stationer på Manhattan, deltagit i återuppbyggnaden av World Trade Center, och byggt en ny stor postterminal för 11 mdr kr.

En annan box Skanska kan pricka av är att man kan Penn Station utan och innan. Penn Station är det centrala navet i Manhattans transportsystem där Amtraks tågtrafik från hela USA möter pendeltågen från Long Island och det lokala tunnelbanesystemet.

Över 600 000 människor passerar dagligen Penn Station. Här har Skanska redan för drygt 4 mdr kr byggt om en av terminalerna för pendeltågstrafiken från Long Island. Det projektet avslutades 2023.

Ombyggnaden för att modernisera hela Penn Station är ytterst omfattande. Bland annat kan hela Madison Square Garden stadion tvingas flyttas ett kvarter. Komplexiteten i hela projektet gör att Trump-administrationen vill lägga ut det som ett ”PPP public-private partnership”. Här har Skanska en helt förträfflig resumé.

Bolaget har just avslutat ett sådant projekt i New York i ombyggnaden av flygplatsen La Guardia för 40 mdr kr, det största PPP-kontrakt som tecknats för någon amerikansk flygplats.

Skissad vinst: 2,5 miljarder

I Sverige går PPP-projekt under namnet OPS, Offentlig Privat Samverkan. Det mest kända är Nya Karolinska där Skanska och brittiska finansbolaget Innisfree för 57 mdr kr, vara 17 i byggkostnad, uppförde och drev sjukhuset med undantag för själva vården. Det var då Skanskas största bygguppdrag någonsin.

Med ett beräknat projektvärde på USD 7 mdr kan Penn Station bli väsentligt större för Skanska. Bolagets USA-verksamhet svarade i fjol svarade för drygt hälften av koncernens intäkter på 177 mdr kr, det vill säga ca 90 mdr kr.

Skanska hör inte till de mer öppna vad det gäller att se lönsamheten på olika projekt. Men internt har man ett krav på att byggverksamheten ska ha en rörelsemarginal på minst 3,5%.

70 miljarder i uppdrag för Penn Station skulle därmed ge en rörelsevinst för Skanska på minst 2,5 mdr kr. I fjol gav koncernens hela byggrörelse ett rörelseresultat på 4,6 miljarder.

Affärsvärlden har sökt Skanska för kommentarer om Penn Station, men Skanska avböjer med motivering att man befinner sig i en tyst period inför delårsrapporten 7 maj.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.