Truecaller rusar efter rekordsiffror – VD tror på Iphone-effekt i Q2

Trucaller rusar tvåsiffrigt på börsen efter ett rekordkvartal och bolaget närmar sig nu en halv miljard användare. Den nytillträdde VD:n Rishit Jhunjhunwala är inställd på fortsatt expansion. Han räknar även med att kunna skörda frukterna av bolagets samarbete med Apple under våren.
"Det är väldigt, väldigt betydelsefullt", säger han till Afv.
Truecaller
Truecallers VD Rishit Jhunjhunwala har tidigare varit med och grundat e-postappen Cloud Magic. Foto: Truecaller

Truecaller redovisar en rekordhög omsättning i det fjärde kvartalet. Intäkterna ökade med 23% på årsbasis medan Ebitda-resultatet förbättrades med 19%. Användartillväxten uppgick till 17 miljoner, vilket är den högsta nivån hittills i absoluta tal. Bolaget har nu runt 430 miljoner månatligt aktiva användare i sin app som blockerar spam-samtal.

Aktien stiger 15% efter rapporten och har nu rusat cirka 150% på ett år.

Rishit Jhunjhunwala konstaterar att bolaget har en bra grund att bygga vidare på. Han tillträdde som VD i januari efter att grundarna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam överraskande lämnat sina operativa roller som VD respektive strategichef.

En sällsynt chans

Enligt Jhunjhunwala var det en “no-brainer” att tacka ja till VD-jobbet. Han har tidigare varit produktchef och ansvarig för Truecallers indiska verksamhet.

“Jag har gett tio år av mitt liv till det här företaget. Så när jag blev tillfrågad var svaret självklart. Scenen är liksom redan satt med över 430 miljoner användare och enorma resurser till förfogande. I grunden är jag en produktperson och då finns det knappast större möjligheter än denna i livet.”

Jhunjhunwala betonar samtidigt att det är stora skor att fylla, där den främsta utmaningen blir att upprätthålla innovationstakten. Han säger att den största skillnaden mellan grundare och tillsatta VD:ar generellt är förmågan att ta företaget “till nästa nivå”.

“Vår största utmaning är att våra grundare har klivit tillbaka, och de var djupt involverade i företagets verksamhet. Mitt fokus blir att fortsätta arbeta i ‘grundarläge’, och behålla kulturen av att vara ett innovativt företag”, säger han.

truecaller
Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam. Foto: Truecaller

Alla intäktsben växer

Två av skeptikernas främsta invändningar mot Truecaller har varit bolagets känslighet för annonsmarknadens svängningar, samt de regulatoriska riskerna på huvudmarknaden Indien. I november rasade aktien när grundarna meddelade sin avgång i samma veva som den indiska skattemyndigheten gjorde en razzia mot företagets kontor i staden Gurgaon.

I kvartalsrapporten skriver Truecaller att “sådana undersökningar är vanliga för multinationella företag och ofta fokuserar på internprissättning”. Bolagets nuvarande bedömning är att processen inte kommer leda till något betydande skattepåslag.

När det gäller den tidigare svaga annonsmarknaden så syntes en ljusning i det fjärde kvartalet, där intäkterna ökade med 17% på årsbasis. Samtidigt fortskrider arbetet med att växa de två andra intäktsbenen; prenumerationer och företagstjänsten “Truecaller for business”. Där uppgick tillväxten till 39% respektive 45%.

Truecallers intäktsfördelning

Segment Intäkter Q4 (Mkr) Tillväxt (Y/Y)
Annonser 372 17%
Premium-prenumerationer 77,7 39%
Truecaller for Business 71,9 45%

 

Rishit Jhunjhunwala bedömer att prenumerationsaffären kan ta fart ytterligare från och med det andra kvartalet i år. Bakgrunden är att Truecaller har samarbetat med Apple kring en uppdatering av sin app till Iphone. Den nya versionen lanserades i januari och möjliggör nu samtalsidentifiering och spam-blockering på samma sätt som på Android. Tidigare fanns det begränsningar i användarupplevelsen på grund av Iphones operativsystem.

“Vi ser det här som en stor möjlighet. Både ur ett konsument- och produktperspektiv är detta mycket, mycket betydelsefullt. Våra Iphone-användare har efterfrågat det här i många år och nu kan vi äntligen ge dem fullständig nummeridentifiering”, säger Truecaller-chefen.

Han tillägger att Iphone-användare idag står för 43% av prenumerationsintäkterna, trots att de bara utgör 7% av Truecallers totala användarbas.

“Bara skrapat på ytan”

Rishit Jhunjhunwala är också tydlig med att bolagets plan är att fortsätta expandera utanför Indien. Han säger att en förklaring till rekordtillväxten i Q4 är att bolaget har börjat skörda frukterna av sina investeringar på fokus-marknader som Colombia, Nigeria och USA. Under 2025 ska liknande investeringar göras i andra länder.

“Att expandera till nya marknader och fördjupa vår närvaro i befintliga marknader är en stor möjlighet för oss. Men vi ser också stora möjligheter på produktsidan. Vi har bara har skrapat på ytan när det gäller hur kommunikation bör fungera och hur vi kan skydda användare från bedrägerier och bluffar.”

Enligt Jhunjhunwala är det också en uttalad strategi att fortsätta växa genom förvärv.

“Vi är alltid på jakt efter intressanta företag och produkter som ligger nära det vi gör inom kommunikationsområdet. Och nu har vi möjlighet att söka globalt efter den här typen av företag.”

Truecaller, Mkr Q4-2024 Konsensus Förändring mot konsensus Q4-2023 Förändring
Nettoomsättning 522,8 507 3,1% 424,7 23,1%
Ebitda 201,1 168,5 19,3%
Ebitda-marginal 38,5% 39,7%
Justerat ebitda 231,4 190 21,8% 170,5 35,7%
Justerad ebitda-marginal 44,3% 37,5% 40,1%
Nettoresultat 150,4 116,2 29,4%
Resultat per aktie, kronor 0,44 0,33 33,3%

Konsensusdata från Modular Finance

Läs mer:

Truecaller: Återhämtning i ropet

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från Agda PS