Truecaller lanserar försäkringsskydd för bedrägerier på mobilen

Truecaller har infört tjänsten Truecaller Fraud Insurance till premium-prenumeranter.
Truecaller lanserar försäkringsskydd för bedrägerier på mobilen - Truecallers grundare Alan Mamedi
Truecallers grundare Alan Mamedi

Det framgår av ett pressmeddelande.

Kommunikationsappen har 400 miljoner användare globalt, med mer än hälften i Indien, där tjänsten också lanseras initialt.

Detta har skett i samarbete med ett indiskt försäkringsbolag och syftet är att användarna ska få ett bättre skydd om de skulle drabbas av bedrägeriförsök.

Nyligen lanserades funktion AI Call Scanner för att skydda användare mot röstimitationer,

– Idag tar vi ytterligare ett steg. Många onlinebedrägerier inleds via telefonsamtal och meddelanden, och omfattar ofta relativt låga belopp i Indien. Vi vet hur svårt det är att få tillbaka de här pengarna, och genom att lansera en försäkringstjänst hoppas vi kunna avlägsna stigmat kring detta och hjälpa användarna att få tillbaka sina pengar, säger Truecallers vd Alan Mamendi bland annat i en kommentar.

Tjänsten har utformats både för iOS och Android.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.