Truecaller inför noteringen: ”Vi ska bli marknadsledande”

Alan Mamedi, VD och medgrundare för börsaktuella Truecaller, berättar om den stora potentialen, den växande marknaden och varför han säljer aktier i noteringen.
Alan Mamedi, VD för Truecaller.
Alan Mamedi är VD och medgrundare i börsaktuella Truecaller. Foto: Pressbild.

På fredag börsnoteras samtalsidentifikationsappen Truecaller. Bolaget värderas till strax över 18 miljarder kronor och har de senaste 12 månaderna omsatt drygt 746 miljoner kronor. Affärsvärlden har träffat medgrundaren och VD:n Alan Mamedi och finanschefen Odd Bolin inför noteringen.

Alan, du och Nami Zarringhalam grundade Truecaller 2009. Hur kom det sig?

AM: ”Jag och Nami träffades redan 2003 när vi pluggade datorteknik på KTH. Vi startade flera bolag efter vår studietid, och ett var Truecaller. Affärsidén kom från att vi själva fick mycket samtal och meddelanden från utlandet, både privat och i jobb. Vi upptäckte att det sällan fanns ett bra sätt att se vem det var på andra sidan linjen. I Sverige är vi ju vana vid nummerpresentation och katalogtjänster, men utanför Norden existerar det knappt. Vi kände en frustration över att det inte var på samma sätt utomlands.”

Varför är det ett så stort problem?

AM: ”Flera stora emerging markets är ju så kallade phone first-samhällen, där det finns fler telefonnummer än vad det finns mailadresser. Där är telefonnumret nyckeln för att ansluta till världen. Vår produkt löser det stora missförtroendet som uppstår när man saknar en identitet. När man mejlar finns det alltid en identitet, en adress, men telefonnummer är ju fortfarande analogt på det sättet att det bara är siffror. När du inte vet vem du kommunicerar med skapar det väldigt mycket skepsis.”

TRUECALLERS NYA AFFÄRSSEGMENT

Hur många använder tjänsten idag?

AM: ”Vi har nära 280 miljoner aktiva användare, som använder vår produkt på månadsbasis. 79% av dessa använder den varje dag.”

Hur fungerar betalningsmodellen?

AM: ”Vi tjänar pengar genom tre olika vertikaler, där den största är vår annonsplattform som står för ungefär 80% av intäkterna. Sedan har vi också en prenumerationstjänst där användaren betalar en avgift per månad/år för att slippa annonserna och kunna utnyttja premiumfunktioner. Det tredje är vårt nya intäktsspår, Truecaller for business, som vi lanserade i slutet av förra året. Det är en plattform som gör det möjligt för företag att kunna verifiera sig själva och integrera sig i vår produkt. Vi är som sagt bara i början men på kort tid har vi fått in över 500 stora företag, som också är betalande kunder. Det är en volymbaserad betalningsmodell, där vi tjänar mer ju fler samtal företagen gör.”

“TRUECALLERS PERSONAL FÖRTJÄNAR LIKVIDA AKTIER”

Varför börsnoterar ni er nu?

AM: ”Det finns flera anledningar. En är att vi får lättare att använda en likvid aktie för eventuella förvärv. Utöver det har vi rekrytreringsaspekten. För att kunna attrahera den bästa personalen är det en fördel att ha en likvid aktie i sitt incitamentsprogram, för att vara konkurrenskraftig gentemot andra företag. Vi har varit generösa i våra optionsprogram, och många medarbetare har deltagit i dessa i flera år. Vi vill gärna se att de optioner som konverterats till aktier också blir likvida, för vår personals skull.”

Så det handlar om att personalen vill sälja?

AM: ”Nej, snarare om att deras aktier ska bli likvida. De förtjänar det.”

Du och Nami säljer också en del aktier i IPO:n.

AM: ”Väldigt lite. Vi säljer 6-8% av våra respektive innehav. Vi går från att äga 8% till 7,5% av bolaget.”

HÖGA INTRÄDESBARRIÄRER

Hur ser konkurrenssituationen ut för er?

AM: ”Det finns små, lokala konkurrenter runtom i världen. Men skulle man slå ihop alla så representerar de inte ens 10% av vår kundbas. Vi har fokuserat väldigt mycket på att bygga produkt, vilket har varit till vår fördel. Det som gör oss unika, och konkurrenskraftiga, är ju den informationen som vårt community har byggt upp för att identifiera telefonnummer och avsändaridentiteter. Det kan man inte köpa. Det finns ungefär 10 miljarder telefonnummer i världen. Vi identifierar runt 5,7 miljarder dessa. Sedan ska man komma ihåg att ungefär 95% av alla telefonnummer i världen är kontantkortstelefoner. Inte ens mobiloperatörerna vet vem som är användare av deras telefonnummer. Så inträdesbarriärerna är ganska höga och vi är top-of-mind i många stora marknader.”

Är inte andra plattformar som WhatsApp eller Facebook ganska stora konkurrenter?

AM: ”Facebook och WhatsApp är ju väldigt stängda plattformar, som mest handlar om att kommunicera mellan människor som redan känner varandra. Vårt fokus är kring kommunikationen mellan människor och företag som är okända för varandra.”

Hur stor är egentligen marknaden?

AM: ”Våra användare gör och tar emot ungefär 3,2 miljarder samtal på daglig basis från nummer de inte har i sin telefonbok. Det är en extremt stor användarnytta. Våra användare tar emot 120-150 meddelanden per vecka, per användare. Majoriteten av dessa är från företag. Problemet som Truecaller löser är enormt, men jag tror att vi bara är i början. Vi kan ta vår största marknad Indien som exempel. Där har vi över 200 miljoner aktiva användare, men det finns över 400 miljoner aktiva smartphones på den marknaden. Men den marknaden väntas ju nå 700-800 miljoner smartphones om bara några år. Och så ser det ut på de flesta av våra marknader. Marknadspotentialen är väldigt stor, och växande.”

POLISANMÄLD TRUECALLER-CHEF

På tal om Indien så har er landschef polisanmälts där. Vad har hänt?

AM: ”Jag tror att tidningsrubrikerna kanske överdramatiserar situationen. Han jobbade på ett konsultbolag för 18 år sedan och fick då i uppdrag att bygga en app, där man med hjälp av kinesisk astrologi skulle kunna komma fram till vilken period på året det är mest sannolikt att få en pojke eller flicka. Men det visade sig att det är olagligt i Indien, man får inte ta reda på kön på foster, så då polisanmäldes företaget. Uppdragsgivaren råkade vara Indiens rikaste man, så man fortsatte länge att tvista om detta och nu har det blivit ett cold case som aldrig riktigt har stängts. Det är därför vi måste ha med det i prospektet.”

Ni tar in ungefär en miljard kronor i noteringen. Vad ska ni göra med pengarna?

OB: ”Det ska gå till tillväxt, både organisk och förvärvsdriven. Vi letar efter två olika typer av bolag; dels bolag med lokal databas och dels bolag med kompletterande teknik för att utöka vårt erbjudande. Vi ser att det finns en global marknadsledarposition som ingen har tagit, men som vi vill ta. Så tillväxt är väldigt viktigt för oss nu.”

Hur ser de finansiella målen ut?

OB: ”I första hand har vi ett tillväxtmål på att växa minst 45% om året fram till 2024. Efter 2024 har vi sagt att vi ska tjäna minst 35% i ebitda-marginal. För att tydliggöra kombinationen av tillväxt och lönsamhet har vi satt upp ett övergripande mål: tillväxttakten uttryckt i procent plus ebitda-marginalen ska överstiga 70% de närmaste åren.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från AMF
Annons från Carnegie Fonder