Trubbel för Volvo Cars när Kina sviker
I januari spådde branschorganisationen China Association of Automobile Manufacturers en tillväxt på 8 procent för bilmarknaden i Kina i år. I juli sänkte organisationen sin prognos till 3 procent. Andra analytiker tvivlar nu på om det blir någon tillväxt alls. Utvecklingen beror på flera faktorer. Den viktigaste är förstås jättelandets ekonomiska inbromsning, men även en snabbt växande andrahandsmarknad liksom allt större restriktioner på bilägande i storstäderna spelar en roll.
För Volvos del minskade försäljningen 15,3 procent i juli och hittills i år är nedgången 3,3 procent. Det är en stor kontrast mot fjolåret, då Volvo växte med 32,8 procent i Kina med 81221 sålda bilar. Kina växte då till Volvos största enskilda marknad.
-Kina kommer fortsätta vara vår största marknad trots en blygsam tillväxt. Den kinesiska marknaden för premiumbilar kommer växa med cirka 5 procent i år, och vår målsättning att växa minst lika snabbt som marknaden, sade Volvo Cars vd Håkan Samuelsson när han presenterade halvårsrapporten nyligen.
Det är dock tydligt att förändringen har kommit snabbare än Volvo förutsåg. Så sent som i april trodde Samuelsson på en tillväxt med 5–10 procent för premiumbilar i Kina i år, och sade att Volvo siktade på att växa mer än så.
Detta är en kortversion av “Just när det såg så bra ut …”. Artikeln i sin helhet publiceras i senaste numret av Affärsvärlden. Prenumeranter kan också logga in och läsa hela texten här.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.