Trist USA-statistik

Antalet sysselsatta i USA föll mer än väntat under juni månad visar statistik på fredagen. Sammanlagt försvann 114 000 arbetstillfällen under perioden och oron ökar nu för om de amerikanska konsumenterna ska tappa lusten att handla. Det vore i så fall den sista spiken i kistan för hoppet om en vändning i företagsvinsterna i år.

Före dagens statistik hade analytikerna räknat med att antalet sysselsatta skulle minska med cirka 50 000 personer under juni. Utvecklingen blev dock betydligt sämre än så och hela 114 000 arbetstillfällen visade sig ha försvunnit när det amerikanska arbetsmarknadsdepartementet redovisade sina siffror på fredagen.

Arbetslösheten var däremot inte lika hög som väntat. Analytikernas prognos var en nivå på 4,6 procent men facit blev 4,5 procent. Senast USA hade en högre arbetslöshet var i början av 1998. Den genomsnittliga timlönen hamnade som förväntat på en ökning med 0,3 procent.

Av de förlorade arbetstillfällena är det industrin som svarar för den kraftigaste nedgången med 113 000 personer, nästan 40 000 fler än väntat. Det innebär att sektorn förlorat sysselsatta 11 månader i rad. Inom detaljhandeln ökade däremot antalet sysselsatta med 8 000 personer.

För tillfället håller analytikerna i USA fast vid förhoppningen om att vinstutvecklingen för de börsnoterade bolagen ska vända uppåt igen under det fjärde kvartalet i år. Det hoppet hänger dock på en allt skörare tråd och snittprognosen för de samlade vinsterna i det fjärde kvartalet har stadigt rört sig nedåt under våren. Vid årsskiftet räknade analytikerna med en ökning för vinsterna i kvartalet på knappt 13 procent. Idag är samma siffra knappt 6 procent.

Det som fortfarande håller hoppet vid liv är tron att de amerikanska konsumenterna ska fortsätta shoppa i samma höga takt de hittills gjort under året. Av den förväntade vinstökningen i kvartalet är det huvudsakligen konsumentrelaterade företag som står för de positiva siffrorna. IT-bolagen spås till exempel tappa drygt 20 procent jämfört med förra året.

Det kanske största hotet mot konsumenternas köpglädje är just stigande arbetslöshet. Trots de rekordmånga vinstvarningarna med åtföljande neddragningar har konsumenterna hittills under våren hållit humöret väl uppe. Den privata konsumtionen steg med 0,3 procent i maj visade statistik på torsdagen. I måndags hävdades visserligen att ökningen var 0,5 procent, men det var fel. Handelsdepartementet hade räknat fel på drygt 12 miljarder dollar.

Dagens överraskande svaga utveckling på arbetsmarknaden bidrar därför inte till att lyfta förhoppningarna om en vändning för företagsvinsterna i slutet av året. Stigande arbetslöshet lär förr eller senare påverka humöret bland konsumenterna. På Nasdaq-börsen indikerade förhandeln en inledning drygt 1,5 procent lägre. I Stockholm vände börsen också nedåt när statistiken presenterades. SAX-index noterades på eftermiddagen 1,8 procent lägre.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.