Trio på gång

Trio har fått upp farten igen efter ett par tunga år. Bolaget ska vara med när den europeiska mobilmarknaden går in i nästa skede.

Telekombolaget Trio gasar på. Efter ett par svåra år har bolaget inlett en aggressiv expansion utomlands, där produkterna Present Office och Mobicentrex ska rullas ut på den europeiska marknaden. Under 1999 ökade omsättningen med 43 procent till 135 miljoner kronor. I år ska bolaget växa ännu snabbare. VD Jan Gottlander har lovat en tillväxt på minst 50 procent.

Trio utvecklar och säljer så kallade CTI-system, dataintegrerad telefoni. Det är tjänster som effektiviserar informationsflödet i företag, exempelvis hänvisningstjänster och talsvar. Nästa stora steg är att erbjuda samma tjänster även för mobiltelefoni. Mobilmarknaden antas nämligen ändra skepnad när penetrationen ökar och konkurrensen om kunderna blir större. Då kommer mobiloperatörerna antagligen i allt större utsträckning att satsa på tjänster som konkurrensmedel och som ett sätt att binda upp kunderna.

Köper nya tjänster

Det här gynnar Trio. Trio har det senaste året framförallt satsat på att bygga upp ett produktutbud inriktat alltmer på mobiltelefoni. Det har bland annat skett genom att bolagets storsäljare, Present Office, anpassats för mobila tjänster. Trio har också skaffat sig nya mobiltjänster genom köp.

I slutet av förra året förvärvade Trio företaget Abacus av finska telejätten Sonera. Abacus produkt Mobicentrex är en viktig del av bolagets nya strategi. Produkten Mobicentrex säljs till mobiloperatörer och ger mobiloperatörernas kunder möjlighet att helt eller delvis byta fast telefoni mot mobiltelefoni och ändå behålla många av funktionerna från den fasta telefonin. Hittills är det bara till Sonera som produkten levererats, men Trio räknar med att sälja två till tre operatörssystem under året. Totalt uppvaktar bolaget ett femtiotal mobiloperatörer i Europa.

Konkurrerande tekniker

Trio är naturligtvis inte ensamma om att erbjuda den här sortens tjänster och funktioner. Det finns flera konkurrerande tekniker och dessutom konkurrenter med liknande mobila centrex-lösningar. Bland annat har Ericsson och Nokia den här typen av produkter på gång eller under utveckling. Lucent och Nortel är andra jättar som är tänkbara konkurrenter.

Men Trio gynnas av trenden mot öppna system. De gamla telekombolagen har ofta slutna lösningar. Men operatörerna och företagen vill inte måla in sig i ett hörn genom att binda sig vid slutna lösningar. Dessutom är marknaden stor och snabbt växande, vilket gör att Trio har goda tillväxtförutsättningar.

Växer utomlands

Hittills kommer Trios försäljning huvudsakligen från Sverige och Norge. Men i år kommer bolaget att prioritera tillväxt i Tyskland, Storbritannien och Irland. I slutet av förra året presenterade Trio en rad nya partneravtal, med bland andra Telenor, Alcatel och Merkantildata. Det senaste partneravtalet är Siemens, som innebär att Trio anpassar Present Office till Siemens abonnentväxlar. Tack vare avtalet har Trio framförallt tillgång till den stora tyska marknaden, men också till de flesta andra EU-marknader.

Trios offensiv sker på bekostnad av lönsamhet. Trio gjorde en förlust på drygt 20 miljoner förra året och förlust är att vänta även de kommande åren. Anledningen är främst ökade marknadskostnader i samband med expansionen. Förvärvet av Abacus och satsningen på mobilmarknaden kommer också att belasta resultatet. Trio har inte preciserat när bolaget har tänkt sig bli lönsamt igen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SciBase