VD-arna: ”Målet är att bygga framtidens stjärnor”

I juryn för Årets Ledare samlas en enorm erfarenhet från höga poster. Affärsvärlden har talat med tre av dem om dagens krav utifrån deras respektive perspektiv i olika branscher. Att se människan, lyssna och droppa egot återkommer flera till. Liksom att så kallade mjuka värden idag är "hard core business".
VD-arna: ”Målet är att bygga framtidens stjärnor” - Lovisa Hamrin och Slogan

Jonas Wiström, VD och ordförande Ratos 

Vad är bra ledarskap?

”Det handlar om människor och en ledares viktigaste uppgift är att rekrytera ett starkt team kring sig som i sin tur har förmågan skapa starka team. Rekrytering är en investering där man måste våga rekrytera de bästa till ett heterogent team, folk som är bättre än en själv på sina områden. Det behöver inte handla om kön och etnicitet. Ibland behövs både en optimist och en pessimist på teamet.”

Hur har kraven på ledarskap förändrats?

”Före internet hade VD ett större informationsövertag. Och den hierarkiska struktur vi använder, som från början var militärisk, bygger på att generalen visste allt och soldaterna ingenting. I den nya världen blir det kritiskt att delegera ansvar i stället för uppgifter.”

Jonas Wiström, Ratos.
Jonas Wiström, ordförande och VD för Ratos

Om man inte kan luta sig mot auktoritet eller kunskapsövertag, vad behöver man då?

”Intresse för människor. När de väljer själva vem de ska följa blir grunden för allt ledarskap förtroende. Att inte lova saker man inte kan hålla. Att erkänna när man gjort fel. I utvecklingssamtal brukar jag fråga på slutet vad de tycker är mina styrkor och utvecklingsmöjligheter som chef. Ingen är ofelbar.”

Det råder delade meningar om hur viktig sektorkunskap är hos en ledare. Hur ser du på det?

”Det är en fördel, men en man kan skaffa sig genom att prestigelöst ge sig ner i organisationen för att förstå vad som händer. Det ska man för övrigt alltid göra, även om man redan har sektorkunskap.”

Vad fäller flest aspirerande ledare?

”Transparens är viktigt såväl uppåt som nedåt. Både för en VD mot styrelsen, och en ledningsgruppsperson mot VD.  Det är en förtroendefråga som gäller åt alla håll.”

Du utsågs till Årets Ledare 2016. Hur mottog du det?

”Jag har vunnit andra priser men Årets Ledare tycker jag absolut är finast. Nu vet jag ju också att det ligger ett gediget juryarbete bakom, där man tar reda på väldigt mycket om kandidaterna genom flera träffar och djupgående research.”

Lovisa Hamrin, VD Herenco 

Vilka ledarskapstrender ser du idag?

”Jag hoppas på den samtidsrelevanta industrialistens återkomst. Ledaren som tar ansvar på riktigt, genom att vara genuin, jordnära, handfast, tydlig och empatisk. Jag gillar dem som varit i marknaden länge och byggt förtroende på lång sikt. Som lyckats, men också misslyckats och är ödmjuka med det.”

Lovisa Hamrins bästa ledarskapsråd

“Det är enkelt men över tid har jag kommit fram till dessa fem punkter.”

  1. Om någon ringer, lyft telefonen och svara, för det är troligtvis viktigt.
  2. När du är i telefonen – fokusera på den du möter och dess utmaning. Direkt. Lyssna.
  3. Ett bra samtal hjälper till för att hitta vägen till nästa etapp. Plus energi för att få det gjort.
  4. En bra samtalspartner över tid = den som fick dig att göra saker du aldrig trodde att du kunde eller skulle ha gjort om det inte vore för den du ringde. Du blev modigare.
  5. Driver man bolag som är beroende av många insatsvaror och människors bidrag, då brukar över tid ego aldrig vara en tillgång.

Du ser många chefer i de bolag ni investerar i. Vad behöver en tillväxtledare?

”Ledare ska finns där för sin omgivning och inte tvärtom. Det måste alltid finnas tillit. En av kvinnorna som fick Nobelpriset 2019 i ekonomi har tittat på utvecklingsländer och säger att positiva indikatorer är samverkan och snabb konfliktlösning. Det gäller även i företag. Mitt gäng på en fabrik jag besökte igår har pulsmöten varje dag, där problem antingen löses direkt eller så har man en lösningsplan inom 24 timmar. Det är precis så.”

När en ledare inte fungerar, är det något särskilt de ofta faller på?

”Ego leder till fel fokus. Jag hade en situation där samtalet med VD alltid kom tillbaka till hens prestationsångest och moi. Jag fick säga att ibland behöver man packa ner sina egna känslor och se på det som måste göras. Känslor är viktiga, men du får ta det i rätt ordning.”

Jan Dernestam, MD Mannheimer Swartling

Vad krävs av en ledare i en kunskapsorganisation?

”Först och främst krävs mycket mer ledarskap än tidigare. Vi ser yngre generationer som trots att de är självständiga vill bli mer ledda. På ett modernt sätt som är coachande, empatiskt och stödjande. Att bygga framtidens stjärnor ska vara målet.”

Jan Dernestam har varit Managing Director för advokatbyrån Mannheimer Swartling i 12 år. Foto: Pressbild.

Du har lett Mannheimer Swartling i 12 år. Hur förnyar man sig som ledare?

”Man måste vara disruptiv mot sig själv och inte fastna i världens sämsta argument ’så gör vi för att vi alltid gjort det’. Det finns alltid en risk att man blir för full av sig själv, men det gäller att använda den trygghet man fått genom att bli mer inlyssnande och få folk att känna sig bekräftade och behövda.”

Hur gör man det?

”Jag brukar säga till våra nyanställda att i en högpresterande organisation har alla sina dagar när man känner sig minst i hela världen. Att alla ställer briljanta frågor och är så jäkla smarta. Man tror att snart knackar någon på dörren och säger ’men Jan, du kan ju ingenting’. I företag fulla av insecure overachievers måste man möta det. Själv visa svaghet och avdramatisera.”

”Du kan inte heller leda andra om du inte själv mår bra. Därför pratar alla ledare hos oss med en coach eller psykolog en gång per år. Det fanns ett visst motstånd bland medelålders män, men även de mest hårdföra kollegorna har kommit tillbaka och varit lyriskt positiva.”

Hur skulle du beskriva ledarskapets betydelse?

“Man pratar om hårda och mjuka faktorer men jag tycker det är totalt bakvänt. Relationsfrågor är stenhårda och strikt företagsekonomiska idag. Det som kallades mjuka värden är hardcore business.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET