Emissionsguiden
Tre flaggor i MoveByBikes företrädesemission
MoveByBike har fastställt villkoren för sin företrädesemission av aktier som kan tillföra logistikbolaget 27,5 Mkr brutto.
Kapitalanskaffningens motiv är främst att stärka bolagets finansiella ställning genom skuldreglering, i ett led att återställa MoveByBikes egna kapital. MoveByBike erbjuder transporttjänster med hjälp av elcyklar inom främst e-handel.
Emissionsguiden hissar tre flaggor för emissionen. MoveByBike har valt att kommentera en av dem.
FEL FINANSIERING
Vad som är rimlig eller fel sorts finansiering är en bedömning från fall till fall. Ofta är det fel finansiering när en nyemission är alldeles för liten för att räcka en meningsfull tid. Det är också ofta fel om det är osedvanligt krångliga villkor. Det kan också handla om att fel slags värdepapper emitteras. Exempelvis när bolag utan stabil lönsamhet emitterar konvertibler eller preferensaktier.
En betydande del av emissionslikviden kommer att gå till att betala tillbaka lån och andra fordringar, både kontant och via kvittningar. Emissionsguidens bedömning är att företrädesemissionen inte säkerställer MoveByBikes drift någon meningsfull tid.
KAPITALBEHOV I TRÄNGT LÄGE
Nöden har ingen lag. I desperata lägen tvingas bolag ofta kompromissa bort det långsiktigt rätta. Riskerna med nyemissioner i nödlidande bolag är alltså dubbelt höga.
MoveByBike har ett akut likviditetsbehov och tar upp ett brygglån på 3,5 Mkr i samband med emissionen.
BRISTFÄLLIG INFORMATION
Det är en varningsflagga om man anar eller vet att det saknas viktig information rörande nyemissionen. Hit räknas också klart vilseledande eller slarvig kommunikation.
Vad emissionskostnaderna väntas uppgå till framgår inte, förutom kostnaderna för garantiåtaganden. Bottengaranterna får en kontant ersättning på 15% av det garanterade beloppet. Toppgaranterna har inte ställt krav på ersättning.
Lisette Hallström som är avgående VD på MoveByBike uppger att emissionskostnaderna kommer att finnas inkluderade i det informationsmemorandum som bolaget väntas publicera den 2 augusti. Emissionsguiden återkommer med en ny artikel i samband med det.
Läs även:
Emissionsguiden inleder bevakning av MoveByBikes företrädesemission
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.