Torsten Jansson: ”Om vi fortsätter att överleverera behöver vi se över vårt mål”

New Wave fortsätter ha en rörelsemarginal norr om egna målet på 15%. Nu öppnar Torsten Jansson för att se över målet om bolaget "fortsätter överleverera". "Marginaler på dessa nivåer hade jag faktiskt inte förväntat mig med tanke på den rådande konjunkturen", säger Torsten Jansson till Affärsvärlden.
Torsten Jansson: ”Om vi fortsätter att överleverera behöver vi se över vårt mål” - New Wave jpeg sista
Torsten Jansson, VD och grundare New Wave. Foto: Suvad Mrkonjic / BILDBYRÅN & Tenson

Att marknadsläget är utmanande är inget New Waves grundare och VD, Torsten Jansson, hymlar om. Bolaget har under det tredje kvartalet sänkt priserna på profilkläder och lagernivåerna ute hos återförsäljarna inom sportdelen är fortsatt hyfsat höga, om än på väg nedåt.

“Lagernivåerna är på väg nedåt men när lagren har minskat så mycket att återförsäljarna behöver fylla upp dem igen kan vi inte med säkerhet säga. Men baserat på det vi hör och vet så kan det redan under Q4 vara aktuellt med påfyllningar. Senast under första kvartalet nästa år borde återförsäljarna fylla på”, säger Torsten Jansson till Afv efter rapportsläppet.

VD:ns bedömning är att marknaden kommer vara utmanande i ett eller två kvartal till. Således står prognosen för när en ordentlig vändning kan synas i återförsäljarnas lagernivåer fast, förtydligar han.

Sportsegmentet fortsatt pressat

Sportsegmentet hade det fortsatt tufft under tredje kvartalet, enligt Torsten Jansson. En handfull sportbutiker gick i konkurs, vilket dock inte bedömts ha påverkat New Waves omsättning med mer än någon miljon. Men det visar på det tuffa marknadsläget som råder, menar New Wave-chefen.

“Särskilt den varma hösten har påverkat försäljningen negativt. Sedan ska sägas att sporthandeln sedan länge haft det väldigt tufft på flera håll i världen. Men vi ser en blandad bild för våra affärsområden. Inom industrin-delen exempelvis är det full fart framåt som gäller.”

Inom profil-delen är det första gången på många år som priserna går ned på basvaror.

“Vi har sänkt priserna på t-shirts och pikéer med 5-10% på flera marknader. Sänkningarna gör det ännu svårare att skapa tillväxt”, säger Torsten Jansson som förväntar sig att priserna är på väg ned ännu mer framöver.

En annan motgång under kvartalet var bolagets försäljning i USA. VD:n förväntar sig dock att den kommer repa sig “inom kort”.

Lagret mättat – lägre varuinköp

New Waves lager med färdiga produkter till ett värde om 5,5 mdr kr vid utgången av det tredje kvartalet stod mer eller mindre orört, jämfört med föregående kvartal.

“Med den balansräkning vi har klarar vi att upprätthålla höga, bra lagernivåer och en hög leveransservice – som är oerhört viktigt inom just profil. Det tror jag inte alla konkurrenter kommer att klara av vilket gör att vi nog kommer kunna plocka in nya kunder under dessa sämre perioder”, säger Torsten Jansson.

Under fjolåret satsade profilklädesbolaget rejält på att öka lagernivåerna som nu befinner sig på en önskvärd nivå, enligt Torsten Jansson. Det i sin tur har lett till att varuinköpen minskat, särskilt under det tredje kvartalet, vilket bidragit till att kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till 173 Mkr (-200).

Hur stort lager vågar ni ha?

“Det beror på. Vi skulle utan vidare kunna plocka in ytterligare 2 mdr kr i lager utan att risken ökar, om vi nu hade velat det. I dagsläget finns inget behov av det med tanke på hur försäljningen ser ut. Först när vårt lager minskar kommer vi öka upp det.”

Torsten Jansson föredrar ett större lager än ett mindre för att kunna möta kundens leveransbehov när det väl gäller.

“Det kostar mycket mer att tappa kunder på grund av dålig leveransservice än vad kostnaderna blir till följd av exempelvis den nu högre räntan”, resonerar VD:n.

Torsten Jansson
New Waves grundare och VD, Torsten Jansson. Foto: Suvad Mrkonjic / BILDBYRÅN

Räntekostnaderna steg till 40 Mkr under tredje kvartalet, vilket är mer än dubbelt så högt jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Torsten Jansson ser ingen större problematik med de ökade räntekostnaderna. Han pekar på att bolagets kassaflöde kommer förstärkas ytterligare framöver, vilket i sin tur kommer innebära lägre skuld och därmed lägre räntekostnader.

Nettoskulden växte med 556 Mkr och uppgick till 2 567 Mkr för det tredje kvartalet. Ökningen beror främst på den lageruppbyggnad som skett under senaste året, enligt kvartalsrapporten. Den norska banken DNB, som bevakar New Wave, konstaterar i en kommentar att nettoskulden/ebitda var “stabil” på 1,4 gånger vid utgången av kvartalet.

New Waves nettoomsättning ökade 5% under tredje kvartalet medan rörelseresultatet sjönk drygt 4% jämfört med motsvarande kvartal året innan. Rörelsemarginalen försvagades till 16,3% (17,8), men är klart högre än bolagets egna stående mål på 15%.

“Just för denna rapport är jag mest nöjd med rörelsemarginalen. Jag hade inte förväntat mig marginaler på dessa nivåer givet den konjunktur som råder.”

På rullande tolv uppgår rörelsemarginalen till 16,7%.

Har ni funderat på att revidera målet?

“Om vi fortsätter överleverera på målet behöver vi se över det, men som det ser ut i dagsläget vill jag avvakta lite till. Vår marginal är också väldigt hög jämfört med konkurrenternas”, säger Torsten Jansson.

Marknaden handlade upp New Wave-aktien på börsen med som mest 10% under tisdagen. Eftermiddagstid noterades aktien istället 5% högre.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET