Tornförsäljning räddar Terracom, nedskärningar och försäljningar ska ge 750 milj
Att marksänd digital-tv blivit ett fiasko som kostat miljarder och utarmat Teracoms ekonomi är allmänt känt. Förra året redovisade det statliga sändarbolaget för radio och tv en förlust efter finansnetto på 404 miljoner kronor. Boxer, som marknadsför och säljer digital-tv-boxar, var koncernens främsta sorgebarn med en förlust på 400 miljoner kronor. Så sent som förra hösten krävde det krisdrabbade sändarbolaget ägaren staten på nytt kapitaltillskott. ”Teracom behöver 825 miljoner kronor för att bolaget inte ska riskera att gå överstyr”, hette det i en hemligstämplad konsultrapport till kulturdepartementet. Oppositionen rasade och några 800 miljoner blev det aldrig tal om. Istället utfärdade regeringen en utökad kreditgaranti på 200 miljoner kronor samt ålade bolaget att spara 475 miljoner kronor. Ägardirektiven var i klartext: Koncentrera er på kärnverksamheten. Nu hoppas Teracom få loss totalt 750 miljoner kronor via personalnedskärningar och genom att frigöra kapital genom försäljningar av dotterbolagen Active TV, Teracom Components, Factum Electronik och Travelvision. Därutöver ska även Kaknästornet i Stockholm säljas. – Kaknästornet tror vi att vi kan sälja för runt 200 miljoner kronor i en sale-lease-back-affär. Totalt beräknar vi frigöra kapital på runt 400 miljoner kronor på försäljning av bolagen, berättar Christer Lundin.
Redan före sommaren hoppas Teracom att försäljningen av Kaknäs samt systemintegrationsbolaget Teracom Components ska vara i hamn. Men samtliga dotterbolag har rasat i värde. I årsrapporten gjorde Teracom nedskrivningar av dotterbolagens värden på 247 miljoner kronor. Och än finns inga köpare i sikte. – Officiellt har man uttryckt att det funnits ett huvudspår i försäljningen, men än har det inte lett fram till någonting, säger han till FV Bengt Ståhl, vd för Teracom Components i Hörby, som inte tror att försäljningen kommer att bli av. – Det är ingen bra tidpunkt att sälja ett företag av vår typ nu eftersom vi naturligtvis inte är opåverkade av efterfrågenedgången på telekomsidan. Sådana faktorer påverkar givetvis värdet av vårt företag och om Teracom vill få ut så mycket som möjligt är det givetvis inte särskilt bra att sälja oss nu, fortsätter han.
Även dotterbolaget Active TV, som utvecklar interaktiva tv-tjänster, är tveksam till tidpunkten för försäljningen. – Tittar man på vår verksamhet kommer omsättningen att minska till hälften av fjolårets omsättning på 16-17 miljoner kronor, säger Anders Lundmark, grundare och marknadsansvarig. Han fortsätter. – En lösning är att vi sjömän tar över igen. Jag som grundare och ett gäng nyckelarbetare har själva lagt ett bud på Active TV där Teracom får en tilläggsköpeskilling om vissa saker lyckas, säger han till FV.
FAKTA Teracoms åtgärdsprogram totalt 750 miljoner kronor. 150 miljoner kronor ska sparas via personalnedskärningar på Teracom AB 50 miljoner kronor sparas genom ett omstruktureringsprogram av Boxer Tv-Access AB 200 miljoner kronor på frösäljningen av Kaknästornet 200 miljoner kronor på försäljning av Teracom Components samt Active TV, Factum Electronik och Travelvision. 150 miljoner kronor på försäljning av 19 procent av Teracoms ägarandel i Boxer/Senda*
*Förutsatt att nyemissionen i det sammanslagna bolaget Boxer/Senda görs till samma värdering som när Skandia gick in som delägare år 2000 kan Teracom få runt 150 miljoner för sin andel.
Leila El-Sherif
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.