Saab
Toppmilitärer: Australien borde ta hjälp av Saab med nya ubåtarna
”En ny u-båt designad av svenska Saab Kockums och byggd i Australien skulle kunna vara i vattnet 2032”, säger admiral Peter Briggs, tidigare chef för den australiska marinens ubåtsverksamhet, till australiska The Guardian.
Australien har ett akut problem med att fylla tomrummet i sitt u-båtsförsvar under glappet från det att de nuvarande 6 Saab-designade u-båtarna av Collinsklassen pensioneras och de beställda atomubåtarna i Aukus levereras någon gång under 2040-talet.
Enligt de fyra toppmilitärerna är det ingen bra lösning att fylla gapet med att köpa in nya båtar på marknaden där det finns bra båtar från såväl Frankrike, Tyskland och Italien. Då skulle vi få in ytterligare ett helt nytt u-båtsssystem med alla de komplikationer det innebär för bland annat utbildning, service och effektivitet, förklaras i brevet till försvarsministern.
”A Son of Collins” är det uttryck man använder i Australien när man talar om en uppgradering eller vidareutvecklad version av de nuvarande u-båtarna. Man sneglar då på den uppgradering som Sverige har gjort av sin Gotlandsserie, en systermodell till Collins.
”En son of Collins” skulle ge oss en båt i världsklass”, säger de fyra enligt The Guardian.
En uppgradering av de sex nuvarande u-båtarna handlar i storlek om 50 miljarder kronor. Hur mycket som eventuellt kan falla på Saab är omöjligt att veta då ingen förfrågan ännu kommit in, men ”vi står beredda att stötta en uppgradering”, framhöll Saab Kockums chef Lars Tossman för Affärsvärlden 19 maj.
Opinionsvinden inom den australiska marinen ser ut att blåsa Saabs väg just nu. Tidigare i våras skrev också en annan grupp australiska u-båtsofficerare ett liknande brev till sitt försvarsdepartement med titeln ”Ett uttryck för allvarlig oro”, där också en uppgradering av Collinsubåtarna framhölls som enda och bästa lösning för att fylla gapet fram till de nya atomubåtarna.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.