Toppanalytikern: Finns ett bottenfiske-case på cykliska aktier

Citis rutinerade verkstadsanalytiker var köpare av Volvo i ett helt decennium - men nu är lastbilsjätten inte längre köpvärd. Istället gillar Klas Bergelind Daimler Truck.
"De är där Volvo var 2017 och Karin Rådström kommer göra ungefär samma sak som Volvo gjorde då", säger han till Affärsvärlden och pekar ut sina top picks i sektorn.
Toppanalytikern: Finns ett bottenfiske-case på cykliska aktier - klas_bergelind (1)

Klas Bergelind är Citis topprankade verksstadsanalytiker och har ansvar för hela Europa. Efter en vecka på resande fot anländer han till Grand hotel. Dagen efter intervjun ska han vidare till London.

Efter 20 år i branschen, varav de senaste elva på Citi, är det inte bara marknaden som vill ha Klas Bergelinds analyser. Även företag ber om hans syn på marknadsläget och resorna är en kombination av att träffa investerare och bolag.

Det blir många dagar på resande fot. Klas Bergelind anländer till Grand hotel. Foto: Nike Mekibes

“Utanför Stuttgart träffade jag Daimlers ledning. Jag berättade om hur investerare ser på caset och förmedlar sånt som kan vara bra för ledningen att förstå”, säger Klas Bergelind.

Hur hamnade han här?

Klas Bergelind gick från Handelshögskolan till Alfred Berg. Där fick han välja på att analysera fastighets-, retail- eller verkstadsbolag.

“Jag kände: jag är svensk, jag tycker det är kul och vi kan vara otroligt stolta över våra fina verkstadsbolag. Så då valde jag det. Jag är inte en ingenjör”, säger han.

“VI BÖRJAR BOTTNA”

Trots en oro för konjunkturen har svenska verkstadsaktier hållit emot relativt väl under hösten. Industriproduktionen i USA och Europa ligger stadigt på nivåer som innan coronapandemin.

“Vi hade dock en väldigt stor lagerbyggnad efter pandemin. Vanligtvis brukar lageravveckling pågå i två kvartal. Nu har vi haft det i nästan fem kvartal”, säger Klas Bergelind och fortsätter:

“Men när vi uppdaterar våra siffror och tittar på lageromsättningshastigheten hos kunderna och distributörerna ser vi att vi gradvis börjar bottna.”

Analytikern tror att när lageravvecklingen slutar vara ett problem så kommer vinstestimaten sluta gå ner.

Under pandemin blev pricing power ett modeord där verkstadsbolagen snabbt behövde skjuta vidare sina kostnader till kunderna. Resultatet blev i många fall imponerande marginaler. Kanske lite för imponerande?

“Speciellt förra året där många bolag tjänade för mycket. Kolla på bruttomarginalen över tid. Helt plötsligt var det många verkstadsbolag som hade en högre bruttomarginal än vad de någonsin tidigare haft, utan att egentligen ha konsoliderat fabriker eller stora besparingar. Många boostade marginalen mer än vad som borde varit fallet.”

När inflationen nu är på mer normaliserade nivåer samtidigt som volymerna bottnar kommer vinsttillväxten att bli lägre.

“Bryggeffekten blir en tuff jämförelse med 2023. Vi tror att det finns utrymme för vinsttillväxt nästa år, men, low to mid single digits, 3-5% ungefär snarare än en EPS på 10-15%.”

USA VS EUROPA

Efter coronapandemin har Europa haft svårt att komma ikapp USA.

“I USA kom det helikopterpengar, skattelättnader och incitament skapades för att investera i landet. Europa har enorma svårigheter att komma ikapp. Det är på grund av att Europas ekonomi bygger på lika villkor. Det finns inte utrymme för ett land att agera på bekostnad av ett annat land.”

I Europa har den gröna omställningen börjat halta, Tysklands bilindustri har det tufft och istället har andra investeringar, som inom försvar, prioriterats.

Donald Trump. AP Photo/Evan Vucci

“Det som händer nu med Trump är att det finns en förhoppning att det kommer ännu mer onshoring och America first. Den amerikanska ekonomin kommer växa ännu snabbare än den europeiska. Och om du är ett europeiskt verkstadsbolag så måste du ju fundera kring ditt europeiska avtryck.

Det blir tydligt under intervjun att det är en internationell kontext Klas Bergelind verkar i och de engelska orden letar sig hela tiden in.

Han fortsätter:

“Det jag försöker säga är att från en sentiment-synvinkel så är Europa på rock bottom. Om du pratar med amerikanska investerare så vill de inte röra Europa. Vi har aldrig sett en större värderingsskillnad mellan amerikanska aktier och även inom verkstadssektorn och europeiska aktier.”

Men i vår kan det ändras. Värderingen i cykliskt är på botten, lageravvecklingen närmar sig slutet och det kan bli positivt momentum efter tyska valet.

Dessutom finns en sannolikhet att ECB sänker räntorna mer än Fed då Trumps föreslagna tullar kan sätta käppar i hjulet för inflationsbekämpningen.

“Det finns ett bottenfiske-case på europeiska cykliska aktier. Sen så tror jag att det behövs stora reformer för att få riktig fart på tillväxten i Europa, men det tror jag inte är på agendan”.

I det här läget väljer Klas Bergelind att ha en investeringsstrategi i form av en hantel.

“Det är två sidor utav investeringsstrategin. I Sverige har vi, förenklat, growth quality, som är Atlas Copco. Och sen så har vi cykliskt som är Sandvik och Volvo.”

Sandviks VD Stefan Widing. Foto: Sandvik

Sandvik borde dela ut SMM

“Sandvik har fortfarande ett strukturellt tillväxtproblem och kapitalmarknadsdagen i maj är ytterligare ett försök från Stefan (Widing red. anm.) att förklara att det inte är så farligt som det ser ut när det gäller tillväxten i Machining Solutions. Vi får se om han lyckas. Annars så tror jag, och det här har vi sagt under lång tid, att det är ett bra breakup case”, säger Klas Bergelind.

Affärsområdet Sandvik Manufacturing and Machining Solutions (SMM) är kortcykliskt och har haft flera tuffa kvartal i rad. Klas Bergelind tycker att affärsområdet ska delas ut till aktieägarna.

“Sen så försöker du introducera en mer investerarvänlig M&A-strategi. Det vill säga köp inte mer software automation utan köp lite mer konventionella bolag. Mycket roundtools, kanske lite annat för att på så sätt få upp det totala tillväxten.”

Men, han tror inte det blir aktuellt innan bolagets kapitalmarknadsdag i vår.

“Sandvik har gjort sina kunder ännu mer produktiva, vilket är bra. Men tillväxten har inte kommit igenom trots det. Så bolaget blir ifrågasatt”, säger Bergelind.

“Det som händer i aktiemarknaden är att du kan ha en väldigt bra business i ett konglomerat. Men aktien handlas oftast med den svagaste länken. Du kan kolla på Traton, samma sak. Det har skett en derating på värderingen sen Volkswagen tog ut Scania. Men då handlade Scania på ungefär 12 gånger ebit. Och hela gruppen idag handlas någonstans mellan 3-4 gånger.”

VÄLJER ETT AV TRE LASTBILSBOLAG

Det för oss osökt in på lastbilsbolagen.

Klas Bergelind. Foto: Nike Mekibes

Citi har en behåll-rekommendation för både Traton och Volvo.

“Vi var köpare av Volvo i tio år. Men vi tog ner aktien till neutral i april. Det var många anledningar. Det är ett fantastiskt bolag. Grymt management. De har gjort allting rätt. Men vi kände att de tjänade för mycket under 2023 och det var inte riktigt reflekterat i vinstestimaten.”

Även för Traton är rådet behåll. Framförallt tror Klas Bergelind att marknaden vill se om bolaget verkligen förändrats och om de kan bibehålla sin vinstförbättring även i de tuffare tiderna. Sedan ligger den låga likviditeten som en våt filt över aktien. Favoriten finns istället i Tyskland.

Karin Rådström, VD på Daimler. Foto: Pressbild

“En aktie jag tycker är väldigt intressant är Daimler Truck. De har kombinationen av 50% av ebit i Nordamerika och har ett väldigt intressant self-help case i Europa. De är där Volvo var 2017 och Karin Rådström kommer göra ungefär samma sak som Volvo gjorde då. Så när vi kollar på den sidan av hanteln, då måste du ha ett case. Du kan inte bara köpa bara för att det är billigt.”

 

“KOMMER VÄXA ATLAS-STYLE”

Om vi ser till hantelns andra tyngd: kvalitetsbolag med tillväxt där värderingen kommit ner. Exemplet är Atlas Copco som har tappat mer jämfört med europeiska verkstadssektorn.

“Jag förstår varför, för tillväxten har varit mycket lägre. Det som är intressant nu är sentimentet runt Atlas”, säger Klas Bergelind.

“Vi tror att den kommer växa igen. Atlas-style, det vill säga high single digits nästa år. Sen tror vi att det finns en M&A-story och så har värderingen kommit ner. Den är inte i favör nu. Jag tycker om att försöka hitta anledningar och visa på varför den kan överraska positivt.”

Klas Bergelind är inte oroad över VD-bytet i våras utan ser att Mats Rahmström och Vagner Rego tillsammans stärkt bolaget.

Mats Rahmström och Vagner Rego.

“De gjorde egentligen det här ihop. Det här började 2017, innan dess var kompressorteknik inget tillväxtcase. Det var väldigt tufft för affärsområdet att växa.”

När Vagner Rego var affärsområdeschef för kompressorteknik fokuserade duon bland annat på gas- och processdelen samt investerade mycket  i forskning och utveckling.

“Det blev en mycket starkare affär. De köpte in sig i Machine Vision, Inline Metrology, Perceptron. De byggde affären i industriteknik. Började köpa industripumpar. Blev mycket mer framåtlutade på förvärv och R&D. Och det där sätter fart på tillväxten”, summerar Klas Bergelind.

Läs mer: Verkstadsanalytikern om favoritaktierna just nu: ”Kastar in en curve ball”

Läs mer: Traton: Billigt men tyskt

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold